همشهری آنلاین: پلیس ضد شورش ترکیه اندکی پس از صدور فرمان نخست وزیر این کشور مبنی بر خروج معترضان از میدان تقسیم در استانبول به معترضان ضد دولتی مستقر در این میدان حمله کرده است.

ترکیه

شبکه پرس تی وی اعلام کرد: نیروهای پلیس روز شنبه (۲۵ خرداد) با حمله به چادرهای معترضان در پارک گزی برای متفرق کردن هزاران معترضی که از فرمان نخست وزیر سرپیچی کرده بودند به شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین آب پاش متوسل شدند.

آن‌ها با برچیدن چادرها و پایین کشیدن پارچه نوشته‌ها، موانع ایجاد شده در این پارک را ویران کردند. پس از آن، ماموران نظافت شهر با پشتیبانی بلدوزرها به داخل فضای سبز پارک رفتند و این منطقه را پاکسازی کردند.

پلیس، معترضانی را که به هر سو در حال فرار بودند تعقیب کرد. چند معترض نیز در بازرسی خانه به خانه دستگیر شده‌اند.

چند نفر از مردم نیز در این حادثه زخمی شدند و گفته می‌شود عده‌ای از آنان به علت اصابت گلوله‌های پلاستیکی مجروح شدند.

رجب طیب اردوغان روز جمعه (۲۴ خرداد) از تظاهرکنندگان ضد دولتی خواست که به اعتراضات خود پایان دهند و تاکید کرد در صورتی که این افراد پارک گزی را ترک نکنند با نیروهای پلیس مواجه خواهند شد.

اردوغان در سخنانی در جمع طرفدران خود در سنجان در حومه آنکارا گفته بود :«من به وضوح این را می‌گویم: یا میدان تقسیم را ترک کنید یا در غیر این صورت نیروهای امنیتی این کشور می‌دانند چگونه این میدان را پاکسازی کنند.»

ناآرامی در ترکیه پس از آن آغاز شد که پلیس این کشور ۳۱ می به تحصن کنندگان در پارک گزی حمله کرد. این تحصن در اعتراض به پروژه تخریب پارک گزی برگزار شده بود.

نخست وزیر ترکیه افزود این تظاهرات‌ها (که از نظر تعداد شرکت‌کنندگان در دوره ۱۰ ساله زمامداری وی بی‌سابقه بوده است) بخشی از یک توطئه سازمان‌یافته علیه وی است.

با این وجود معترضان وعده داده‌اند که تا تحقق خواسته‎‌های خود و آزادی بازداشت‌شدگان به مبارزه ادامه می‌دهند.

گروه «همبستگی تقسیم» نیز با اعلام این‌که این آغاز راه است افزود معترضان «به مقاومت در برابر هر گونه بی‌عدالتی و بی‌انصافی در ترکیه» ادامه خواهند داد.

دولت ترکیه پیشتر وعده داده بود طرح بازسازی پارک گزی را تا زمان برگزاری یک همه‌پرسی در این زمینه به حال تعلیق درآورد.

کد خبر 219119
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز