شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه اجتماعی-علی‌اصغرمحمدی:‌ مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند ریل‌گذاری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به درستی انجام شده و اکنون براساس آن باید قطار تحول با شتاب بیشتری به حرکت خود ادامه دهد و نتیجه این دیدگاه تغییرات شتابزده کتاب‌های درسی است.

کتاب درسی

براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش همه کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تا سال تحصیلی 98-97 تغییر می‌کند. تغییر کتاب‌های درسی پیش از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و با استناد به اینکه همسو با سند تحول است با شتابزدگی از سال تحصیلی 91-90آغاز شد.

این تغییرات در مرحله نخست در دوره ابتدایی نمود پیدا کرد و با تغییر و تالیف کتاب‌های جدید در پایه اول دبستان همراه شد که استقرار ساختار جدید آموزشی قلمداد می‌شود. در سال تحصیلی 92-91افزون بر تغییر محتوای کتاب‌های درسی پایه دوم ابتدایی، کتاب‌های پایه تازه تأسیس ششم ابتدایی تالیف شد.روند شتابان تغییر کتاب‌های درسی دانش‌آموزان همچنان ادامه خواهد داشت و در سال تحصیلی 93-92 کتاب‌های درسی پایه سوم ابتدایی دستخوش تغییر می‌شود و برای سال اول راهنمایی کتاب‌های جدیدالتالیف می‌شود.

تغییرات سال آینده

سال تحصیلی 92-91به‌دلیل اینکه دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی به جای رفتن به اول راهنمایی به پایه تازه تأسیس ششم ابتدایی رفتند و کلاس‌‌های اول راهنمایی تشکیل نشد و مشکلاتی برای تأمین فضای آموزشی و پرورشی برای دانش‌آموزان بروز کرد و کلاس‌ها از سال‌های پیش با تراکم بیشتری برگزار شد. معاون پژوهشی وزیر آموزش وپرورش اسفند‌ماه 91از تألیف 5جلد کتاب جدید پایه اول دبیرستان در سال تحصیلی93-92خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام‌محمدیان با بیان اینکه سال تحصیلی 93-92دومین سال استقرار نظام جدید آموزشی کشور است اعلام کرد:

براساس سیاست برنامه درسی ملی، بسته آموزشی ویژه دانش‌آموزان و معلمان همراه با کتاب‌های درسی جدید تألیف تولید و ارائه خواهد شد.دبیر ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به 5عنوان کتاب جدید التألیف پایه اول راهنمایی(اول متوسطه اول) در سال تحصیلی
93-92گفت: کتاب‌های عربی، زبان خارجه، کار و کارآفرینی، آداب و مهارت‌های زندگی و مطالعات اجتماعی از کتاب‌های جدیدالتألیف پایه اول راهنمایی برای سال تحصیلی آینده است.

وی افزود: کتاب مطالعات اجتماعی تلفیقی از دروس تاریخ، جغرافی و علوم اجتماعی است که ویژه پایه اول راهنمایی تألیف شده است. محمدیان اظهار کرد: افزون بر کتاب‌های جدیدالتألیف، محتوای کتاب‌های آموزشی موجود دوره‌های مختلف تحصیلی طی 5سال آینده براساس برنامه درسی ملی، بازنگری، اصلاح و بهسازی خواهد شد. دبیر ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از جدید‌التألیف بودن محتوای آموزشی کتاب‌های درسی پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی
93-92خبر داد.

ضوابطی که زیر پا گذاشته می‌شود

تا سال گذشته ایجاد تغییرات در نظام آموزش و پرورش از همان ابتدا به‌صورت مرحله به مرحله انجام و پس از طی مراحل آزمایشی به‌صورت سراسری اجرا می‌شد.تغییرات پس از قطعیت، ابتدا براساس برنامه‌ریزی، طرح اولیه تدوین و سال اول این تغییرات در معدودی از مدارس یک منطقه یا شهرستان اجرا می‌شد. پس از دریافت نظرات متخصصان و معلمان‌ در مدارسی که طرح اجرا شده است، ایرادات و اشکالات احتمالی رفع و برای سال دوم در تعداد بیشتری از مدارس اجرا شده و در این مرحله نیز پس از بازنگری و رفع اشکالات و ایرادات احتمالی و لحاظ کردن نظارت کارشناسان و معلمان مشارکت‌کننده در طرح، سال سوم تغییرات در مدارس سراسر کشور اجرا می‌شود.

آموزش معلمان نیز در تغییرات بسیار جدی گرفته می‌شد و اینگونه نبود که معلمان پس از آغاز تغییرات و همزمان با تدریس کتاب‌های جدید یا اجرای سراسری تغییرات معلمان آموزش ببینند. ‌همچنین رعایت این ضوابط موجب می‌شد تا مدارس کشور به مثابه آزمایشگاه دیده نشود و طرح‌ها و تغییرات با درنظر گرفتن همه جوانب و با کمترین حاشیه و آسیب اجرا شود، ولی این ضوابط در دوره وزارت حاجی‌بابایی در آموزش و پرورش زیر پا گذاشته شد و هرگز به آن توجه نشده است. به هر روی این تغییرات شتابزده در سال تحصیلی آینده نیز لاجرم باید اجرا شود تا شاید در دولت آینده در سیاست‌های نظام آموزش و پرورش و روند اجرایی سند تحول قدری تأمل شود و بیشتر به‌نظرات کارشناسان و فرهنگیان توجه شود.

آموزش معلمان

محمدیان بیان داشت: با توجه به شرایط تحول‌ یکسری آموزش‌های ضمن خدمت برای آموزش به بیش از 200هزار معلم پایه سوم ابتدایی و دبیر پایه اول متوسطه پیش از آغاز سال تحصیلی 93‌- 92 پیش‌بینی شده است و در این امر مهم آموزش 10هزار مدرس میانی در دستورکار برنامه آموزشی این وزارتخانه گنجانده شده است.براساس گفته معاون پژوهشی وزیر آموزش وپرورش، مدرسان میانی، افرادی هستند که با داشتن صلاحیت‌های علمی و تجربی برای آموزش نحوه تدریس کتاب‌های جدید التألیف به معلمان پایه‌های سوم ابتدایی و اول متوسطه کشور در یک دوره آموزشی با هدایت مولفان و برنامه‌ریزان کتاب‌های درسی شرکت خواهند کرد.

کد خبر 218974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز