شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹

همشهری آنلاین: اخترشناسان در کهکشان همسایه کهکشان راه شیری، آندرومدا گروهی از سیاه‌چاله‌ها را کشف کرده‌اند که درحال مکیدن مواد این کهکشان به درون خود هستند.

اندرومدا

براساس گزارش CNN، اگرچه این جاروبرقی‌های کیهانی برای ساکنان زمین تهدیدی به شمار نمی‌روند،‌ اما کشف آنها در نزدیک‌ترین کهکشان به کهکشان راه شیری باعث شگفتی اخترشناسان شده‌است زیرا این بزرگترین تعداد سیاهچاله‌هایی است که تاکنون در یک کهکشان کشف شده‌است.

دانشمندان به تازگی موفق به کشف 26 سیاه‌چاله در آندرومدا،‌کهکشان همسایه راه‌شیری شده‌اند. کشف تعداد زیادی سیاه‌چاله در اندرومدا احتمالا با نزدیکی این کهکشان با راه شیری در ارتباط است زیرا کشف سیاه‌چاله برای دانشمندان زمینی در خارج از راه شیری در این فاصله بسیار راحت است.

با ترکیب کشف جدید و یافته‌های قدیمی دانشمندان تعداد کل سیاه‌چاله‌های رصد شده در اندرومدا را 35 سیاه‌چاله اعلام کرده‌اند. تلسکوپ چاندارای ناسا طی 13 سال گذشته برای ردیابی این سیاه‌چاله‌ها بیش از 150 رصد انجام داده‌است. هفت سیاه‌چاله جدید در فاصله هزار سال نوری از مرکز کهکشان قرار دارند، پدیده‌ای که می‌تواند تعداد غیرعادی از منابع پرتو ایکس در مرکز این کهکشان را توضیح دهد.

اندرومدا

سیاه‌چاله‌ها را نمی‌توان به صورت مستقیم مشاهده کرد. اما اخترشناسان می‌توانند سقوط مواد به درون آنها را در هنگام تداخل ستاره‌ها با سیاهچاله‌ها رصد کنند. ستاره‌ها و سیاه‌چاله‌ها در سیستمی دوتایی در مدار یکدیگر حرکت می‌کنند و مواد ستاره به درون سیاه‌چاله سقوط می‌کند. ستاره با نزدیک‌تر شدن به سیاه‌چاله داغتر و داغتر شده و سرعت آن بیشتر می‌شود و به تدریج مقادیر زیادی پرتو ایکس از آن متصاعد می‌شود.

سیاه‌چاله‌ها به خاطر آزادسازی مقادیر عظیمی از انرژی یکی از درخشان‌ترین پدیده‌ها در جهان هستی به شمار می‌روند. کهکشان‌های راه شیری و اندرومدا طی میلیاردها سال دیگر با یکدیگر برخورد کرده و به دوران حیات کهکشانی که انسان‌ها آن را می‌شناسند، پایان خواهند داد.