چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

پردیس: درحالی‌که شهر جدید پردیس در آینده‏ای نه چندان دور جمعیت قابل‌توجهی را در خود پذیرا خواهد بود اما برخی خدمات زیربنایی نظیر شبکه‌های برق‏رسانی در این شهر با مشکلات و کاستی‏های فراوانی روبه‏رو ‌ست، درصورتی که این شهر مستقر در فاصله 17کیلومتری پایتخت و دامنه رشته ‏کوه‌های البرز با آغاز طرح‌های مسکن مهر در سراسر کشور به‌ عنوان یکی از مراکز اصلی ساخت‌وساز این پروژه ملی، مرکز توجه قرار گرفته است.

پردیس

براساس آخرین سرشماری انجام شده، جمعیت این شهر 100هزار نفر است که طبق طرح جامع تا 600هزار نفر را در خود پذیرا خواهد بود.فارس در همین زمینه گزارش داد که مردم پردیس از قطعی‏های مکرر گلایه‌های بسیاری دارند. یکی از اهالی شهر جدید پردیس در این‌باره اظهار کرد: قطعی برق، تلفن، آب یا هر بخش خدماتی دیگری هر از گاهی به‌دلیل بروز حوادث مختلف امری طبیعی است و مردم خونگرم و صبور منطقه شرق استان تهران و شهر پردیس می‏دانند که مسئولان برای رفع مشکلات آنها از هیچ کوششی دریغ نمی‏کنند. علی محمدی ادامه داد: اما دائمی شدن شرایط مذکور و تکرار آن در طول روز آن هم برای دفعات متعدد و پیاپی نشان از بی‏توجهی دارد.این شهروند پردیسی اضافه کرد: من در طرح مسکن مهر ثبت‏نام کرده‏ام و تا زمان آماده شدن خانه‌ها برای اسکان به اتفاق خانواده در خانه استیجاری حضور داریم، اما با قطعی‏های اخیر کمی از اقدام خود پشیمان شدیم که‌ای کاش این ثبت‌نام در سایر سایت‏های مسکن مهر استان تهران صورت می‏گرفت.

قطعی مکرر برق در برنامه‌های انتخاباتی

به‌نظر می‏رسد در این بین، قطعی برق حین پخش برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما و حتی در گذشته در مناظره دوم تلویزیونی داوطلبان ریاست‌جمهوری مزید بر علت بود تا این کلافگی مردم بیشتر شود. یکی از دانشجویان شاغل به تحصیل در رودهن و ساکن در پردیس نیز قطعی برق هنگام پخش مستقیم مناظره دوم تلویزیونی داوطلبان ریاست‌جمهوری و در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی آنها، آن هم 2بار را موضوعی کلافه‏کننده دانست. امیر محبی ادامه داد: مردم پردیس حین پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و مناظره‏ دوم تلویزیونی داوطلبان ریاست‌جمهوری پیرامون موضوعات فرهنگی و اجتماعی بارها با قطعی برق مواجه شده‏اند. وی ادامه داد: هر چند این برنامه‌ها در انتهای روز بازپخش می‌شود، به‌دلیل مشغله زیاد کاری و تمرکز بر آزمون‏های در حال برگزاری در دانشگاه، موفق به مشاهده دوباره برنامه‌ها نمی‏شویم و در بیانی ساده، این فرصت از من و بسیاری از همشهری‏های پردیسی سلب شد.

فساد مواد غذایی

مشکلات ناشی از خرابی وسایل برقی به‌ویژه یخچال و کولر در ایام گرم سال نیز دیگر عاملی بود که بیش از هر عضوی در خانواده‌های پردیسی، مادران را نگران کرده است. بانویی خانه‏دار در پردیس قطعی مکرر برق را عاملی آسیب‏زا برای وسایل برقی دانست و افزود: قطعی مکرر برق اگر خرابی مستقیم برای وسایل برقی ایجاد نکند، به‌طور حتم از عمر آنها خواهد کاست. وی ادامه داد: شاکله جمعیتی شهر جدید پردیس و البته سایر نقاط شمال شرق استان تهران را اقشاری کارمند و کارگر با میزان درآمدی محدود تشکیل می‏دهند؛ از این‌رو توان این مردم برای خرید وسایل گران‌قیمت برقی چندان بالا نیست. این بانوی خانه‏دار افزود: علاوه بر این، خریدن مواد غذایی نیز با این گرانی‏ها کار ساده‏ای نیست و قطعی چند ساعته برق می‌تواند مواد داخل یخچال و فریزر را با فساد مواجه کند.

بررسی دلایل قطعی‏ها

اما رئیس اداره برق شهرستان پردیس گفت: باید این قطعی‏ها به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا سامانه‌های دارای ایراد مناطق هدف تعمیر یا تعویض شوند. علیرضا احمدوند ادامه داد: قطعی‏ها، کوتاه‏مدت و چند دقیقه‏ای بوده و معمولاً به پست 63کیلوولت منتقل نمی‌شود و به‌صورت خودکار رفع ایراد صورت می‏گیرد. وی اضافه کرد: اما اگر این قطعی در مدت زمانی طولانی رخ دهد، مأموران متخصص اداره برق برای رفع مورد خرابی وارد عمل می‏شوند. احمدوند با اشاره به دلایل قطعی برق در شهر پردیس خاطرنشان کرد: برای قطعی برق دلایل بی‌شماری وجود دارد که ازجمله آنها می‌توان به برخورد خودروهای باربری با شبکه‌های برق، قطعی بر اثر عملیات ماشین‏آلات عمرانی، شرایط نامساعد جوی، عبور کابل از میان انبوه درختان و برخورد با این عوارض طبیعی و... اشاره کرد. رئیس اداره برق شهرستان پردیس از استقرار نزدیک به 15سامانه برق‏رسانی در شهر جدید پردیس خبر داد و افزود: در حال حاضر، خدمات برق‏رسانی از طریق 15سیستم در حال انجام است؛ باید همه این مسائل مورد بررسی قرار گیرد.

برقی که به بادی بند است

هر چند قطعی برق به شکلی غیرمعمول در شهر پردیس رخ می‏دهد، اما این پدیده هنگام وزش باد و بارش باران به ظاهر امری اجتناب‏ناپذیر است. رئیس اداره برق شهرستان پردیس در این خصوص خاطرنشان کرد: شبکه‌های برق‏رسانی در پردیس از نوع هوایی است؛ این نوع از شبکه با وزش بادهای تند و بارش باران و برخورد با درختان دچار قطعی می‌شود. احمدوند ادامه داد: موضوعات فنی در این زمینه بسیار پیچیده است، اما شبکه‌های زیرزمینی در مناطقی انجام می‌شود که امکان اجرای طرح‌های برق‏رسانی از طریق سطح امکان‏پذیر نباشد. وی تصریح کرد: هر چند شبکه‌های روسطحی بیش از همنوع زیرسطحی خود دچار آسیب می‌شود‌نباید فراموش کرد که رفع معایب در آنها نیز با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

کد خبر 218435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز