شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جراحان دو ماه پیش یک قلب پیوندی را از بدن بیماری که درگذشته بود، بیرون آوردند و به یک گیرنده دیگر دوباره پیوند زدند

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر لاورنس اس سی سزار مدیر پزشکی برنامه پیوند قلب در مرکز پزشکی سدراس- سینایی در لس‌آنجلس با اعلام این خبر گفت :"تا جایی که من می‌دانم، برای اولین بار است که چنین کاری در مورد یک قلب پیوندی انجام می‌شود."

بیمار دوم یک مرد 45 ساله مبتلا به یک نشانگان نادر قلبی است که باعث می‌شود قلب ظاهری اسفنجی پیدا کند.

این بیماری پیشرونده است، و قلب فرد علیرغم درمان‌های طبی روز به روز ضعیف‌تر می‌شود.
دکتر سزار گفت پیداکردن یک قلب مناسب برای این بیمار از این لحاظ هم مشکل بود که او  جثه بزرگی داشت. به گفته سزار :‌"می‌توان یک قلب بزرگ را به فرد گیرنده کوچک پیوند زد، اما یک قلب کوچک را نمی‌توان به یک گیرنده بزرگ پیوند کرد."

دو ماه پیش این بیمار از طرف هماهنگ‌کننده پیوند برای پیوند قلب فراخوانده شد. اما معلوم شد که این اندام قبلا به یک فرد دیگر پیوند شده بود که یک هفته پس از آن به دلایل دیگری فوت کرده بود.

به گفته دکتر سزار خطر رد پیوند در چنین شرایطی بالاتر بود زیرا این اندام در معرض  بافت و پادتن‌‌هایی از  دو فرد مختلف قرار گرفته بود. به علاوه عمل جراحی نیز پیچیده‌تر بود چرا که رگ‌های قلبی قبلا پیوند زده شده بودند.

به علاوه گذراندن دو دوره بدون جریان خون در هنگام خارج بودن قلب از بدن پیش از هر پیوند ممکن است به عضله قلب صدمه بیشتری بزند.

گیرنده جدید اکنون چند هفته است که با این قلب دو بار پیوند شده زندگی می‌کند، و تا به حال بدون هیچ علامتی از رد پیوند یا سایر عوارض نشان نداده است.

کد خبر 21843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز