سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان با استفاده از قارچ‌های اصلاح ژنتیکی شده، شیوه ارزان قیمتی برای عرضه سوخت زیستی ارائه کردند

سوخت ارزان زیستی با قارچ

به گزارش خبرگزاری مهر، سوخت زیستی اغلب از گیاهان نشاسته‌ای به دست می‌آید، اما این شیوه، تولید سوخت را در رقابت با تولید غذا قرار می‌دهد.

دانش پژوهان دانشگاه فناوری وین موفق به تولید قارچ‌های اصلاح ژنتیکی شدند که توانایی تجزیه زنجیره‌های بلند سلولز و زیلان را به مولکول‌های قندی کوچک‌تر دارند. این شیوه می‌تواند تولید سوخت زیستی را بسیار ارزان‌تر تمام کند.

زباله‌های لیگنوسلولزی مانند کاه یا خاک اره می‌تواند برای تولید سوخت زیستی مورد استفاده قرار گیرد البته تنها در صورتی تولید این سوخت به این شیوه امکان پذیر است که بتوان زنجیره‌های طولانی سلولز و زیلان را با موفقیت به مولکول‌های کوچک‌تر قندی تجزیه کرد.

برای این کار، محققان از قارچ و یک سیگنال شیمیایی خاص استفاده کردند که می‌توان از آنها برای تولید آنزیم‌های لازم به منظور تجزیه سلولز بهره برد. از آنجا که این فرایند بسیار گران است محققان کلید مولکولی که تولید آنزیم را در قارچ‌ها تنظیم می‌کند، مورد بررسی قرار دادند.

در نتیجه، اکنون تولید قارچ‌های دست ورزی شده‌ای که آنزیم‌های لازم را به طور کاملا مستقل تولید می‌کنند امکان پذیر شده است. از این رو تولید سوخت زیستی به طور قابل توجهی ارزان‌تر تمام می‌شود.

با این شیوه تولید سوخت زیستی از لینگوسلولز یک گزینه مناسب و مطلوب خواهد بود.

کد خبر 218304
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز