همشهری آنلاین: مهندسان کره‌ای موفق به کشف روش تولید سوخت از باکتری «ای کولای» شده‌اند که به باکتری مسمویت غذایی و اسهال شهرت دارد، این نوآوری تعداد سوخت‌های زیستی را افزایش داده است.

petrol

دانشمندان اظهار داشتند که ترکیبات شیمیایی سوخت نسبتا ساده است چرا که سوخت موتورهای بنزینی عمدتا از هیدروکربون‌ها با عامل‌های ترکیبی و افزودنی ساخته می‌شود.

نگرانی‌های درحال افزایش نسبت به محیط زیست و سوخت فسیلی محدود موجب شده که دانشمندان و محققان در سراسر دنیا تمرکز خود را معطوف به نیاز به ساخت سوخت‌های زیستی ثبات پذیر کنند تا این سوخت‌های زیستی از منابع ثبات پذیر مختلف تأمین شود.

به گزارش مهر، اگرچه دانشمندان با موفقیت سوخت دیزلی را با استفاده از روشهای میکروبی تولید کرده‌اند، اما تاکنون در تولید بنزین به موفقیت چندانی دست نیافته بودند، از سوی دیگر این نوع سوخت برای مدل‌های مختلفی از وسائل نقلیه مورد نیاز است.

این تیم از محققان از دائه جون کره جنوبی مشکل تولید بنزین را حل کرده و موفق به تولید بنزین از باکتری ای کولای (E. coli) یا اشریشیا کولای ( Escherichia coli) شدند. آنها با استفاده از مهندسی متابولیک مشتق‌های اسیدهای چربی ساختند که بیوسنتز الکانها را تسهیل می‌کرد و صرفا با افزودن چند آنزیم اضافی بنزین بدست آوردند. از این تکنیک همچنین می‌توان برای تهیه روغن خوراکی استفاده کرد.

اگرچه این تکنیک هنوز در دوران طفولیت خود به سر می برد و در مقیاس بسیار کوچک اجرایی شده است. اما بهبود عملکرد، تولید و غلظت روزی آن را به یک ماده زیست پذیر و انعطاف پذیر تبدیل می‌کند.

اشریشیا نوعی باسیل گرم منفی از خانواده انتروباکتریاسه ‌است که بطور شایع در روده جانوران خون گرم وجود دارد. بیشتر اشکال اشریشیا کولای، بی‌آزار هستند اما برخی از سروتیپ‌های آن موجب مسمویت غذایی و اسهال می‌شوند. این اشکال بی آزار بخشی از فلور عادی روده هستند. آنها در تولید ویتامین K2 نقش دارند و از استقرار باکتری‌های بیماری‌زا در روده جلوگیری می‌کنند. این باکتری، 1/0 درصد فلور روده را به خود اختصاص داده ‌است. این باکتری از طریق مسیر مدفوعی یا دهانی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌‌شود.

 

کد خبر 234257
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز