سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: نرخ اعلام شده برای خرید تضمینی گندم از یکسو و خسارت‌های کشاورزان از سوی دیگر باعث شده تا این روزها یا عده‌ای از گندمکاران انگیزه خود را برای برداشت از دست بدهند یا اکنون برای تحویل گندم خود دچار تردید شوند.

ضرر 300تومانی برای هر کیلو گندم

چند روز پیش از سوی یکی از مسئولان استان‌های شمالی کشور در رابطه با نرخ خرید تضمینی گندم رقمی اعلام شد که خوشحالی بسیاری از گندمکاران این منطقه را در پی داشت اما خیلی زود مشخص شد که این موضوع صحت ندارد و کشاورزان را دوباره به دلهره انداخت. در نخستین روز هفته جاری نرخ خرید تضمینی گندم از سوی یکی از مدیران غله استان‌های شمالی حاشیه گلستان به ازای هر کیلوگرم 1020تومان اعلام شد. در پی انتشار خبر این نرخ جمعی از کشاورزان گلستانی با مراجعه به کارخانجات آرد، مراکز خرید گندم، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های استان، افزیش نرخ گندم را پیگیر شدند اما در رابطه با صحت آن پاسخ منفی شنیدند. البته چندی پیش شورای اقتصاد نرخ 720تومان را برای خرید تضمینی گندم اعلام کرده بود که این نرخ مورد اعتراض بسیاری از کارشناسان امر و کشاورزان قرار گرفت. نرخ 720تومانی با آنچه کشاورزان عنوان می‌کنند تا فقط از ضرردهی‌شان جلوگیری کند حدود 300تومانی اختلاف دارد؛ یعنی همان نرخی که از سوی مدیران استان گلستان اعلام شده بود اما به واقعیت نپیوست. این در حالی است که بسیاری از کشاورزان معتقدند نرخ 1020تومان فقط جلوی ضرردهی آنها را می‌‌گیرد و سودی برایشان ندارد.

تردید کشاورزان

علیقلی ایمانی، دبیرخانه کشاورز گلستان در رابطه با اعلام نرخ 1020تومانی گندم گفت: اعلام اشتباه قیمت خرید تضمینی گندم به‌مبلغ 1020تومان به‌جای 720تومان در کشاورزان دلهره و دودلی ایجاد کرده است.  وی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: امیدواریم دولت قیمت خرید گندم را به هزار تومان برساند و درحال حاضر نیز گندم را به‌صورت علی الحساب خریداری کند. در همین راستا، غریب آبادی کشاورز علی آبادی که از عرضه گندم به مرکز خرید منصرف شده است، می‌گوید: متأسفانه قیمت گندم آنقدر پایین است که کشاورزان حتی حس و حال جمع‌آوری گندم را هم ندارند. وی اظهار داشت: بسیاری از کشاورزان گندم‌ها را در انبارها ذخیره می‌کنند زیرا تردید دارند پس از تحویل یک مرتبه قیمت گندم بالا رود. در عین حال مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: براساس اعلام شورای اقتصاد و مصوبه هیأت وزیران نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان 720تومان اعلام شده است. سیاوش حسین پور گفت: از زمان آغاز خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان گلستانی (7خردادماه) تا‌کنون بیش از 110هزار تن از این نعمت الهی تحویل مراکز خرید شده است.

خسارت در مزارع جنوب

آن‌طور که پیداست مزارع گندم جنوب امسال خسارت زیادی را هم از لحاظ آفت و هم جاری شدن سیلاب متحمل شده‌اند. با وجود این و با توجه به اینکه بارها اخباری در مورد خسارت زمین‌های کشاورزی از سوی رسانه‌ها منتشر شد و استانداری‌ها میزان خسارت‌ها را به گوش مسئولان اصلی دولت رساندند اما هنوز خسارت وارده به بسیاری از کشاورزان جبران نشده است.به‌طور نمونه امسال به‌دلیل رطوبت بالا، بیماری زنگ زرد خسارت قابل‌توجهی به مزارع گندم خوزستان وارد کرد. این بیماری برای اولین‌بار در گندم شمال خوزستان شایع شده و یکی از عوارض آن افت تولید است ولی در خوزستان خسارت‌های ناشی از این نوع بیماری، شامل تعهدات بیمه نمی‌شود. پس از آن نیز بارش‌های شدید در اردیبهشت‌ماه آسیب‌ها را بیشتر کرد و کشاورزان از روی ناچاری چشم به بیمه دوختند. به گزارش مهر، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش در این خصوص گفت: عملکرد کشاورزی امسال نسبت به سال گذشته بسیار نامناسب است. عبدالرحیم رحیمی‌نیا افزود: از میان 8هزار و 500هکتار زمینی که زیرکشت گندم رفته فقط 15درصد آن قبل از بارندگی برداشت شده و مابقی بر زمین مانده و زیر آب رفته است.

بهانه‌ای برای کامیون‌داران

رحیمی‌نیا با اشاره به نرخ خرید تضمینی گندم توضیح داد: امسال قیمت هر کیلو گندم معمولی 720 و گندم درم 750تومان اعلام شد که قرار بود برای هر کیلو گندم 50تومان به‌عنوان کرایه حمل تا سیلو درنظر گرفته شود. به گفته وی، چند سال بود که هزینه کرایه را برداشته بودند که هم‌اکنون حدود 2سال است هزینه کرایه هرکیلو را نیز دولت اعلام می‌کند. با اعلام نرخ هزینه حمل‌ونقل تا سیلو، کامیون داران این خبر را بهانه کردند و کرایه‌ها را افزایش دادند. با این حال تاکنون دولت دلیل پرداخت نکردن هزینه کرایه به کشاورزان را اعلام نکرده است.

مشکلات آب و قیمت نهاده

یکی از کشاورزان جنوبی در مورد سایر مشکلات کشت گندم نیز گفت: از آغاز کشت با کمبود آب و قیمت‌های سرسام‌آور نهاده‌های تولید گندم مواجه شدیم‌ اما چاره‌ای جز کشت نداشتیم، زیرا ما کشاورزیم و جز کشاورزی قادر به انجام فعالیت دیگری نیستیم. چنانی اضافه کرد: قبل از بارندگی محصولاتمان دچار بیماری زنگ زرد شد و بعد از بارندگی هم زیر آب رفت و همچنان در انتظار دریافت خسارت از بیمه هستیم.

پراکندگی مراکز خرید

علاوه بر مشکلات فوق پراکندگی مراکز خرید در برخی مناطق نیز به‌گونه‌ای است که متناسب با میزان تولید نیست و همین موضوع باعث می‌شود تا مسئولان در مدیریت خرید گندم از کشاورزان دچار مشکل شوند. گفتنی است که سال گذشته نیز خرید تضمینی به‌گونه‌ای صورت گرفت که گندم تولید داخل به‌صورت کامل جمع‌آوری نشد.

کد خبر 218243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز