وزیر اقتصاد شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی که به درخواست دولت برای پاسخگویی به کاندیداهای ریاست‌جمهوری ترتیب داده شده بود، ادعا کرد که در این سال‌ها اوضاع اقتصادی مردم و قدرت خرید آنها بهبود یافته است.

به گزارش همشهری، شمس‌الدین حسینی نزدیک به 2سال است که پیراهن سفید یقه دیپلمات خود را برای پاسخگویی به خبرنگاران به‌عنوان سخنگوی اقتصادی دولت، به تن نکرده است تا در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری در مقابل بنر بزرگ آبی رنگ بایستد و به سؤالات اقتصادی پاسخ دهد. سخنگویی که مدت‌هاست ترجیح می‌دهد بدون حضور خبرنگاران سخن بگوید این بار هم در برنامه تلویزیونی تقریبا به‌طور یکسویه به سخنرانی پرداخت. او اظهارات کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مورد شرایط اقتصادی کشور را سیاه نمایی دانست.

او مواردی را تکذیب کرد که مورد وفاق همه کاندیداهای ریاست‌جمهوری قرار دارد. کاهش ارزش پول ملی در مقابل تورم 47درصدی کالاهای خوراکی که به کاهش قدرت خرید مردم انجامیده با آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران هم قابل اثبات است، هرچند که تشخیص تغییر وضعیت اقتصادی مردم و گرانی کالاها در برابر افزایش اندک درآمدها، چندان کار دشواری نیست و اثبات آن نیاز به آمار و ارقام ویژه‌ای ندارد. حتی رئیس‌جمهور هم چند‌ماه پیش در برنامه تلویزیونی خود کاهش قدرت خرید را تأیید کرده بود. در این شرایط وزیر امور اقتصادی و دارایی از رشد بالای قدرت خرید در کشور خبر داده و تأکید کرده که با وجود تحریم‌ها نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۱ افزایش نیافته است.

حسینی اعلام کرده است که کاهش ارزش پول اتفاق بدی نیست. او جدال ارزی آمریکا و چین را مثال زده و اعلام کرده است که آمریکا به چین برای افزایش ارزش یوان فشار می‌آورد تا بتواند صادرات خود را افزایش دهد. وی استفاده از آمارهای استاندارد شده با مبنای جهانی را مناسب دانست و گفت: شاخص قدرت برابری خرید نشان‌دهنده تغییرات نسبی درآمد سرانه یک کشور براساس یک سبد کالایی است و با استناد به آمار بخش‌هایی از جامعه خارجی که به‌دنبال تحریم ایران هستند، شاخص قدرت برابری خرید در کشور رشد بالایی را نشان می‌دهد.

کد خبر 218039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز