مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

از یک مرکز شهری که پیش از انقلاب می‌بایست بزرگ‌ترین مجموعه و ساختمان‌های اداری و تجاری می‌بود تا عرصه‌ای عمومی که مهم‌ترین مقصد گردشگری شهر تهران باشد، راه زیادی وجود دارد.

 مجموعه اراضی عباس‌آباد را پیش از انقلاب «مجموعه شهستان» می‌نامیدند اما پس از پیروزی انقلاب کارکرد این مجموعه تغییر کرد و به‌تدریج به مکانی برای حضور شهروندان تبدیل شد. واقعیت این است که اراضی عباس‌آباد از نخستین روزهای شکل‌گیری به‌عنوان یک مرکز شهری تاکنون فرازونشیب‌های بسیاری به‌خود دیده است. این مجموعه بعد از 40سال برنامه‌ریزی و طراحی بالاخره در سال 85صاحب طرح جامع شد و از سال 86به‌طور رسمی کار ساخت آن آغاز شد و تقریبا 5سال از شروع جدی ساخت این مجموعه عظیم می‌گذرد.

مجموعه عباس‌آباد تا پیش از انقلاب داستانی دیگر داشت اما با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی آن داستان و ماجرای عباس‌آباد تغییر کرد و تا سال‌ها بعد این مجموعه، طرح‌ها و برنامه‌های مختلف به‌خود دید. بالاخره در سال1385 مجموعه اراضی عباس‌آباد پس از طرح‌های گوناگون صاحب یک طرح جامع شد. در این سال طرح جامع مجموعه اراضی عباس‌آباد به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری رسید و به حوزه سبز و فرهنگی و باغ‌های فرهنگی تبدیل شد. در واقع رهنمون رهبر معظم انقلاب اسلامی در این راه راهگشا بود. تأکید ایشان به بازگشت این مجموعه به شهروندان و خروج نهادهای دولتی و حکومتی از آن، پایه اصلی تغییر کاربری این مجموعه در سال71 شد و این مجموعه به فضای باز و سبز و عرصه عمومی تهران درآمد. در این مجموعه 4‌منطقه پیش‌بینی شده است؛ منطقه مذهبی، منطقه مذهبی و فرهنگی، منطقه فرهنگی و منطقه تجاری و گردشگری.

پیشینه مرکز شهرهای اسلامی نشان از این می‌دهد که عموما مسجد در مرکز شهرها وجود داشته و عمده فعالیت‌های مردم حول این محور بوده است. از این‌رو برای اراضی عباس‌آباد مجموعه عظیم مصلای تهران به‌عنوان محور فعالیت‌ها و زندگی مردم که از دیرباز در شهرها مورد توجه قرار گرفته است، درنظرگرفته شد. در واقع مصلای تهران بیانگر اهمیت مسجد در شاکله اصلی و مرکز شهر است. منطقه مذهبی به تأسی از این شهرهای اسلامی در طرح جامع این مجموعه پیش‌بینی شده است. منطقه مذهبی و فرهنگی که فصل مشترک فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی است نیز در این مجموعه پیش‌بینی شده است.

اراضی عباس‌آباد مجموعه‌ای 560هکتاری است. در این مجموعه شاملپارک سفرهای آسمانی که پلانتاریوم یا پارک منظومه شمسی در آن قرار دارد احداث خواهدشد. همچنین اسکیت پارک نیز در این مجموعه به بهره‌برداری رسیده است. باغ گل یا شهر گل مجموعه‌ دیگری است که هم‌اکنون در این مجموعه جای گرفته است. پارک نوروز که فضایی ویژه داشته و دارای یک میدان بزرگ 10هکتاری است نیز در آن قرار دارد. پارک نوروز مبنای جشن‌های نوروز خواهد بود. هر‌ساله 14کشور به همراه ایران اسلامی نوروز را جشن می‌گیرند. آن کشورها زمانی بخشی از ایران بزرگ بودند. هم‌اکنون این کشورها به همراه ایران، نوروز را جشن می‌گیرند. پارک نوروز فضایی است که هر‌ساله شهروندان می‌توانند آداب و سنن این کشورها را در جشن نوروز ملاحظه کنند. از طرفی در طول سال نیز این پارک، محلی برای آشنایی مردم با فرهنگ و سنن دیگر ملت‌های جهان خواهد بود. در وسط میدان نوروز یک دریاچه بزرگ قرار دارد که نام دریاچه خزر را به‌خود گرفته است و وسط آن نیز میدانی قرار دارد که میدان مشاهیر نام دارد. این میدان میزبان مشاهیر باستان کشورمان خواهد بود.

کد خبر 217721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز