مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سوزان رایس و سامانتا پاور دو زن مقتدری هستند که به گفته ناظران سیاسی در پست‌های تازه می‌توانند بزودی خط‌‌ مشی کاخ سفید را در مورد سوریه تغییر دهند. ارزیابی رادیو دولتی آلمان در این زمینه:

susan rice - samanta power

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، سوزان رایس نماینده این کشور در سازمان ملل را به عنوان مشاور امنیت ملی جدید خود برگزید. این سیاستمدار ۴۸ ساله جانشین تام دانیلون می‌شود.

جانشین سوزان رایس به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل، سامانتا پاور مشاور پیشین کاخ سفید در امور حقوق بشر خواهد بود. انتصاب سوزان رایس به عنوان مشاور امنیت ملی نیازی به تایید سنا ندارد و او در ماه ژوئیه وارد کاخ سفید خواهد شد. ولی سنای آمریکا باید سامانتا پاور را در مقام تازه خود به عنوان نماینده این کشور در سازمان ملل تایید کند.

اوباما در باغ کاخ سفید در حضور رایس و پاور گفت: «آمریکا به این تیم از همکاران عمیقا مدیون است، زیرا آنان آمریکا را امن‌تر کردند». رئیس‌جمهوری آمریکا سوزان رایس را به عنوان میهن‌پرستی ستود که آمریکا برایش در جایگاه اول اهمیت قرار دارد. اوباما رایس را زنی "دلیر و نیرومند" توصیف کرد.

سوزان رایس از همراهان نزدیک و درازمدت اوباماست که از زمان نخستین دور ریاست‌جمهوری با او همکاری داشته است. رایس قرار بود پس از کناره‌گیری هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، جانشین او شود. ولی انتقادات و مخالفت‌های شدید جمهوری‌خواهان مانع از این جایگزینی شد.

جمهوری‌خواهان سوزان رایس را متهم می‌کردند که در ماجرای حمله خونین تروریستی به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی، اطلاعات نادرست در اختیار افکار عمومی گذاشته و جنبه تروریستی این حمله را کم‌اهمیت جلوه داده است.

دو زن مقتدر

به گفته ناظران سیاسی این دو زن مقتدر وجوه اشتراک زیادی نیز دارند: هر دو آنان از سال ۲۰۰۸ برای ورود اوباما به کاخ سفید همراه او پیکار کرده‌اند و از معتمدان نزدیک او هستند. هر دو آنان خود را جزو "بازهای لیبرال" یعنی بازهای جناح چپ می‌دانند که با مداخله نظامی آمریکا در دیگر کشورها به دلایل انسان‌دوستانه موافق‌اند. هر دو نیز صاحب دو فرزند هستند.

ناظران سیاسی معتقدند که نباید تاثیر نیرومند این دو زن را در تعیین خط مشی سیاست خارجی آینده آمریکا دست‌کم گرفت.

سوزان رایس به عنوان مشاور امنیت ملی وارد کاخ سفید خواهد شد و در این پست حساس و قدرتمند در نزد رئیس‌‌جمهوری، بزودی جان کری، وزیر امور خارجه را در سایه قرار خواهد داد. جان کری در هر صورت گزینه دوم اوباما برای پست وزارت امور خارجه آمریکا بود و اوباما از آغاز می‌خواست که این پست را به رایس بدهد.

سوزان رایس که با کاندولیزا رایس خویشاوندی ندارد، پس از او دومین زنی خواهد بود که به عنوان مشاور امنیت ملی وارد کاخ سفید می‌شود. رایس در زمان بیل کلینتون نیز در کاخ سفید بود و به عنوان مشاور در امور آفریقا خدمت می‌کرد.

او نقش خود را در نگاه به حادثه کشتار جمعی در رواندا در سال ۱۹۹۴ بسیار انتقادی می‌نگرد. در آن ماجرا ایالات متحده آمریکا منفعلانه نظاره‌گر این جنایت بزرگ بود. سوزان رایس از آن زمان طرفدار خط مشی مداخله نظامی به دلایل انسان‌دوستانه شد.

رایس در زمانی که نماینده آمریکا در سازمان ملل بود نیز از ایده مداخله نظامی ناتو در لیبی علیه رژیم دیکتاتوری معمر قذافی پشتیبانی کرد.

اکنون ناظران سیاسی با کنجکاوی می‌پرسند که سوزان رایس از تاثیر خود برای تغییر سیاست آمریکا در مورد سوریه چگونه استفاده خواهد کرد؟

اخیرا به نظر می‌رسد که اوباما دیگر با ارسال اسلحه برای گروه‌های معینی از مخالفان بشار اسد مخالف نیست. ولی رئیس‌جمهوری آمریکا کماکان از درگیر کردن آمریکا در یک جنگ تازه می‌پرهیزد.

گفته می‌شود که انتصاب سوزان رایس توسط اوباما به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌تواند نشانه‌ای برای متعهدشدن بیشتر آمریکا در قبال بحران سوریه باشد.

کد خبر 217631
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز