جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد رسول‌الله فیلمی است که در سینمای جهان جاودانه شد و عده زیادی از مسلمانان جهان را با خود همراه کرد.

messenger

به گزارش خبرنگار خبرگزاری هنر ایران، پیامبر اسلام به عنوان ختم همه پیامبران و آخرین فرستاده خدا جایگاه والایی در میان مسلمانان جهان دارد و برای نشر و ترویج عقاید آن حضرت در سرتا سر دنیا اقدامات زیادی صورت گرفت. از نشر کتاب‌های مختلف درباره دین اسلام تا ساخت فیلم‌های مختلف درباره پیامبر اسلام ، اما ماندگارترین فیلم در تاریخ سینمای جهان فیلمی است که مصطفی عقاد کارگردانی آن را برعهده داشت. فیلمی که توانست با پرداختن به زوایای پیدا و پنهان زندگی پیامبر اسلام جاودانه شود. در سینمای ایران مجید مجیدی کارگردانی فیلمی با محوریت زندگی پیامبر تا 13 سالگی ایشان را برعهده گرفته است که مراحل فنی تازه ترین ساخته اش در حال انجام است.

در این گزارش به معرفی فیلم "محمد رسول الله" خواهیم پرداخت:

پیام، یا محمد رسول‌الله (۱۹۷۶) فیلمی سینمایی به کارگردانی مصطفی عقاد است که داستان زندگی پیامبر اسلام، محمد بن عبدالله، را از چهل سالگی تا وفات و در واقع داستان دوران صدر اسلام را به تصویر می‌کشد. بازیگران این فیلم از جمله آنتونی کوئین و ایرنه پاپاس از بازیگران مطرح‌ هالیوودی زمان خود بودند.

فیلم نگاهی کاملاً مثبت به اسلام دارد و به تایید انجمن اسلامی عربستان، دانشگاه اسلامی الازهر، انجمن شیعیان لبنان و دیگر مراجع شیعه و سنی رسیده‌است.

با این که موضوع اصلی فیلم زندگی محمد پیامبر است سازندگان فیلم با ادعای "احترام به باورهای مسلمانان" محمدبن عبدالله و همچنین علی بن ابوطالب و خلفای راشدین را در فیلم نشان نداده‌اند. در مورد پیامبر بازیگران به جای او با دوربین صحبت می‌کنند و در مورد علی بن ابوطالب در تنها سکانسی که او حضور دارد تنها شمشیر ذوالفقار وی نشان داده می‌شود. در واقع شخصیت اصلی این فیلم حمزه بن عبدالمطلب، عموی محمد است.

از وقایع تاریخی مهمی که در این فیلم تصویر شده‌اند می‌توان به: بعثت پیامبر، قتل سمیه، اسلام آوردن و شکنجهٔ بلال حبشی، جنگ بدر، جنگ احد، هجرت مسلمانان از مکه به مدینه، فتح مکه و... اشاره کرد.

از شخصیت‌های تاریخی مهمی که در این فیلم تصویر شده‌اند می‌توان به: حمزه بن عبدالمطلب، زید پسر حارثه، هند، ابوسفیان، سهیل بن عمرو، وحشی پسر حرب، ابوطالب، ابولهب، ابوجهل، سمیه، بلال حبشی، هراکلیوس (پادشاه وقت روم)، نجاشی (پادشاه وقت حبشه)، خسروپرویز (پادشاه وقت ایران) و... اشاره کرد.

مصطفی عقاد (کارگردان فیلم) و دخترش سال‌ها بعد در یک عملیات تروریستی توسط القاعده در یکی از هتل‌های اردن کشته شدند.

حضرت امام خمینی بنیان گذار کبیر انقلاب نظرشان را درباره فیلم "محمد رسول الله" چنین بیان کردند:

فیلم که تمام شد پرسیدند: «آقا شما مشکلی در این فیلم ندیدید؟» امام گفتند: «نه اشکالی ندارد، چطور مگر؟» یکی گفت «آخه گفته می‌شود در این فیلم وقتی بلال در مدینه و همچنین در زمان فتح مکه بر بام کعبه اذان می‌گوید «اشهد ان علی ولی الله» را نمی‌گوید» که امام گفتند: «در زمان پیامبر (ص) که «اشهد ان علی ولی‌الله» نبوده و این جزء مستحبات اذان است نه واجبات آن و این فیلم اشکالی ندارد» و گفتند این فیلم پخش شود. عقاد نسل ما را با این فیلم تغذیه کرد.

ساخت فیلم "پیامبر" در ایران

مجید مجیدی در ایران فیلم را با عنوان "پیامبر" کارگردانی کرده است که این فیلم از روز تولد پیامبر تا 13 سالگی ایشان را به تضویر کشیده است و این فیلم قرار است در جشنواره فیلم فجر بعد از سپری شدن مراحل فنی‌اش رونمایی شود.

مجید مجیدی و کامبوزیا پرتوی سه سال روی فیلمنامه این فیلم کار کرده‌اند و قرار است زمان اکران، "پیامبر اکرم" به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی روی پرده برود.

این فیلم سینمایی درباره دوران کودکی پیامبر اسلام (ص) پس از سن 12 سالگی و تا پیش از بعثت آن است. محمد مهدی حیدریان تهیه‌کنندگی و علیرضا رضاداد مجری طرح و قائم مقام تهیه‌کننده این پروژه هستند.

مهدی پاکدل یکی دیگر از بازیگران پروژه سینمایی محمد (ص) است که در این فیلم سینمایی ایفاگر نقش حضرت ابوطالب عموی پیامبر و پدر بزرگوار امیرالمومنین حضرت علی (ع) خواهد بود. نقش ابوطالب را باید بزرگترین شانس کارنامه کاری مهدی پاکدل دانست. برای این بازیگر جوان که بیشتر در سریال های تلویزیونی مثل «اولین شب آرامش»، «بی گناهان» و "ستایش" دیده شده حضور در فیلمی از مجید مجیدی می تواند سکوی پرتابی به پله های بالاتر باشد.

داریوش فرهنگ بازیگر توانمند سینمای ایران نیز در فیلم سینمایی «محمد(ص)» نقش ابوسفیان را ایفا می‌کند. پیش از داریوش فرهنگ قرار بود حمید فرخ نژاد ایفاگر نقش ابوسفیان باشد اما او نیز همچون امین تارخ از ایفای نقش در فیلم مجیدی انصراف داد.

فرخ نژاد درباره نپذیرفتن نقش ابوسفیان در فیلم محمد (ص) گفته بود: «نشد. وقتی ما به آنجا رفتیم نتوانستند زمان بندی درستی به ما بدهند و من هم گفتم ممکن است در زمانی که مد نظر شما ست، من سر کار دیگری باشم و به خاطر همین نشد که در این فیلم بازی کنم.»

به هرحال با نپذیرفتن نقش ابوسفیان توسط فرخ نژاد، داریوش فرهنگ برای این نقش انتخاب شد. فرهنگ متولد 1326 در آبادان است. نخستین ساخته تلویزیونی او، مجموعه سلطان و شبان نام داشت که پخش آن در سال های آغازین دهه ۶۰ خورشیدی با استقبال زیادی روبه‌رو شد.

مجید مجیدی فیلم‌های سینمایی "آواز گنجشک‌ها"، "بید مجنون"، "باران"، "بچه‌های آسمان"، "پدر" و... را کارگردانی کرده است.

کد خبر 217629
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز