همشهری آنلاین: امریکا قصد دارد برای اجرای یک رزمایش نظامی، موشک‌های پاتریوت و جنگنده‌های اف ۱۶ به اردن اعزام و این سامانه‌های موشکی و جت‌ها را پس از رزمایش در این کشور مستقر کند.

آمریکا

به گزارش پرس تی وی، مقام‌های پنتاگون روز دوشنبه (۱۳ خرداد) اعلام کردند چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا با درخواست اردن برای ابقای این سامانه‌های موشکی و جت‌ها در این کشور پس از پایان رزمایش مشترک موسوم به «ایگر لایِن» موافقت کرده است.

استقرار سامانه‌های موشکی پاتریوت در همسایه جنوبی سوریه چند ماه پس از آن روی می‌دهد که ناتو ۶ سامانه موشکی پاتریوت در ترکیه، همسایه شمالی سوریه مستقر کرد.

امریکا در حال حاضر ۲۰۰ نیرو در اردن و ۴۰۰ سرباز نیز در ترکیه مستقر کرده است.

سناتور جان مک کین که هفته گذشته از طریق ترکیه به سوریه سفر و با فرماندهان شورشیان دیدار کرده بود در سفر اخیر خود به اردن به « جردن تایمز» گفت استقرار این موشک‌ها «مرحله اول» ایجاد یک منطقه بافر برای شورشیانی است که بر ضد دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌جنگند.

اوضاع سوریه از دوشنبه گذشته و همزمان با تصمیم اتحادیه اروپا برای پایان دادن به تحریم تسلیحاتی دمشق به منظور هموار کردن مسیر ارسال تسلیحات برای شورشیان پیچیده‌تر شده است.

هر چند این اقدام اتحادیه اروپا از حمایت فرانسه و انگلیس برخوردار شد اما سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان به شدت با آن مخالفت کردند.

لغو تحریم تسیحاتی سوریه از سوی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به منزله تذکری به روسیه بود که از مداخله غرب در لیبی درس‌های پرهزینه‌ای گرفته بود؛ مداخله‌ای که به سرنگونی و کشته شدن معمر قذافی، حاکم سابق لیبی منجر شد.

مسکو یک روز پس از اعلام تصمیم اتحادیه اروپا از ارسال سامانه‌های دفاع موشکی اس ۳۰۰ به سوریه در چارچوب قراردادی که با دمشق امضا کرده بود خبر داد. این اقدام مسکو نگرانی اسرائیل و غرب را برانگیخت و امریکا و آلمان موشک‌های روسیه را عامل به خطر افتادن امنیت رژیم اسرائیل عنوان کردند.

با این وجود روسیه گفت این تصمیم را به عنوان تدبیری برای جلوگیری از هر گونه مداخله غرب در سوریه اتخاذ کرده است.

به نظر می‌رسد استقرار سامانه‌های موشکی امریکا در اردن پاسخی به تصمیم روسیه است آن هم در زمانی که تلاش‌های این ۲ قدرت بزرگ در زمینه دستیابی به یک نقشه راه سیاسی برای کمک به حل و فصل بحران سوریه ناکام مانده است.

کد خبر 217395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز