همشهری آنلاین: دبیر اجرایی بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه قرآن، عناوین بخش‌ها را کاهش داده و بخش‌هایی که به لحاظ محتوایی و ساختاری به هم شباهت دارند را با هم تجمیع می‌کنیم.

قرآن

نوید نظری، دبیر اجرایی بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای این دوره از نمایشگاه قرآن اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در این دوره از نمایشگاه قرآن رخ داده این است که تلاش کرده‌ایم تا عناوین بخش‌ها را کاهش داده و بخش‌هایی که به لحاظ محتوایی و ساختاری به هم شباهت دارند را با هم تجمیع کنیم، زیرا هر چه تعداد عناوین کمتر باشد، مخاطب فرصت و انگیزه بیشتری برای بازدید از بخش‌ها خواهد داشت تا این که در مقابل تنوع بخش‌ها قرار گیرد.

نظری با اشاره به شعار امسال نمایشگاه قرآن با عنوان «سبک زندگی اسلامی» گفت: این شعار در طراحی تمامی بخش‌های نمایشگاه مورد توجه بوده به طور مثال بخش دانشگاهی ما نماینده و نمایانگر یک دانشگاه اسلامی و شهر اسلامی است؛ هم از این جهت که اخلاق و سبک زندگی دانشجویی اسلامی را به ما معرفی می‌کند و هم از این جهت که به عنوان یک دانشگاه که مظهر تولید علم و اندیشه است به تولید علم و منابع علمی می‌پردازد.

وی با اشاره به راه‌اندازی بخش «دولت قرآنی» در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن، افزود: این بخش که امسال برای نخستین‌‌بار طراحی شده وظایف بین دولت و امت و امت و مردم در حوزه قرآن را تعریف می‌کند.

دبیر اجرایی بیست و یکمین نمایشگاه قرآن ادامه داد: در بخش «دولت قرآنی» وظایف بین دولت و امت و امت و مردم و این که چه حقوقی به عهده آنها بوده و جامعه ایده‌آل قرآنی چه رفتاری باید داشته باشد مورد توجه قرار گرفته است.

بخش «خانواده» نمایشگاه قرآن با رویکرد سبک زندگی اسلامی فعالیت خواهد داشت

وی درباره بخش خانواده نمایشگاه قرآن گفت: بخش «خانواده» این دوره از نمایشگاه را نیز با رویکرد سبک زندگی اسلامی طراحی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در این بخش ارتباط بین پدر و مادر، رزق و روزی خانواده‌، شرایط اقتصادی خانواده ... را مورد توجه قرار داده و در قالب برنامه‌های جدید به بازدید‌کنندگان ارائه می‌کنیم.

دبیر اجرایی بیست و یکمین نمایشگاه قرآن، در ادامه عنوان کرد: امسال بخش «قرآن و علم» و «اعجاز علمی قرآن یا تحول علوم انسانی» که از کارکردهای علمی بخش‌های دانشگاهی و حوزوی نمایشگاه قرآن هستند را از این دو بخش جدا نکردیم و این دو بخش را یکی از رسالت‌های بخش دانشگاهی و حوزوی در نظر گرفته و با این بخش‌ها ادغام کردیم و همچنین در بخش «هنر» این دوره از نمایشگاه قرآن کریم نیز توجه خاصی به توسعه رشته‌های هنری داشته‌ایم و امسال در این بخش فقط به عرصه هنرهایی مانند نقاشی، نقاشی‌خط، خوشنویسی، معرق نمی‌پردازیم بلکه هنرهایی از جمله صنایع دستی قرآنی و به طور کلی هنر قرآنی را به نمایش می‌گذاریم.

نشست‌های نمایشگاه قرآن به کرسی‌های آزاداندیشی تغییر کاربری پیدا می‌کنند

نظری با عنوان این مطلب که سال گذشته بیش از 400 نشست تخصصی قرآنی از سوی بخش‌های مختلف نمایشگاه برگزار شد، گفت: امسال بسیاری از نشست‌های نمایشگاه را در قالب کرسی‌های آزاداندیشی طراحی می‌کنیم و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جذابیت کرسی‌های آزاداندیشی، نشست‌های نمایشگاه قرآن به کرسی‌های آزاداندیشی تغییر کاربری داده و در قالب کارگاه قرآنی با حضور مخاطبان تخصصی هر حوزه برگزار می‌شوند و در پایان هر کارگاه آموزشی، گواهینامه حضور در کارگاه به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد.

وی با بیان اینکه نشست‌های نمایشگاه قرآن را امسال در چند سطح طبقه‌بندی کرده‌ایم، افزود: برخی از نشست‌ها که با حضور شخصیت‌های علمی کشور مانند حجت‌الاسلام پناهیان و ... بوده و مخاطبان به دنبال آنان هستند را در طول نمایشگاه برگزار خواهیم کرد و این نشست‌ها که مخاطبان مشخصی دارند بر جای خود باقی می‌مانند اما با توجه به کثرت موضوعات نمایشگاه و تنوع مخاطبان و اساتید، سایر نشست‌ها تغییر کاربری داده و در قالب کارگا‌ه‌های آموزشی و کرسی‌های آزاداندیشی برگزار می‌شوند.

چینش نمایشگاه قرآن از حالت غرفه‌بندی خارج می‌شود

نظری از دیگر اتفاقات مهم این دوره از نمایشگاه قرآن کریم را تغییر در چینش و چیدمان بخش‌های مختلف دانست و اظهار کرد: امسال در نظر داریم که برای نخستین‌بار چینش نمایشگاه را از قالب راهروراهرو و غرفه‌بندی خارج کرده و یک تحول اساسی در این حوزه ایجاد کنیم تا مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن با حضور در نمایشگاه، فضای بیشتری را ببینند و از فضای موجود استفاده حداکثری داشته باشند و همچنین با توجه به ساخته شدن صحن اصلی مصلی امام خمینی(ره) در رواق شرقی، تلاش کرده‌ایم تا آن فضا را نیز در این دوره از نمایشگاه قرآن مورد استفاده قرار داده و برنامه‌هایی مانند ضیافت شعر، محافل انس با قرآن و ... را به دلیل فضای معنوی و معماری اسلامی صحن اصلی مصلی، در این محل برگزار کنیم.

وی یادآور شد: به طور کلی برای نمایشگاه‌هایی که ماهیت تجاری و فروش داشته و یک محصول خاص به مخاطبان عرصه می‌شود، چینش‌های غرفه‌ای بسیار مناسب است اما برای نمایشگاه‌های فرهنگی و علمی مانند نمایشگاه قرآن که ماهیت آن تجاری نبوده، چینش جزیره‌ای مناسب‌تر است و به همین دلیل نیز امسال تلاش داریم تا در بخش‌های مختلف از جمله بخش خانواده، بین‌الملل، حوزوی، دانشگاهی و ... چینش غرفه‌ای را حذف کرده و از چینش جزیره‌ای استفاده کنیم تا نوع عرضه برنامه برای مخاطبان هر بخش با افزایش کمی و کیفی روبه‌رو باشد.

نظری در ادامه این بخش از سخنان خود یادآور شد: در این دوره از نمایشگاه قرآن سعی داریم تا جایی که ممکن است راه‌های ارتباطی برای بخش‌های مختلف نمایشگاه تعریف کرده و سطح موضوعات را برای هر یک از بخش‌ها مشخص کنیم تا براین اساس، زمانی که مخاطب در راهرو بوده و در حال انتخاب مسیر است بدون اینکه وارد بخش خاصی شود از محتویات آن بخش مطلع شود و همچنین در طبقه بالای شبستان امسال راهروها را حذف می‌کنیم تا مسیر حرکت بازدیدکنندگان از داخل بخش‌ها باشد و همچنین تلاش می‌کنیم تا غرفه‌بندی‌های مستطیل و مربع را حذف کرده و بیشتر از اشکال هندسی برای غرفه‌ها و بخش‌های مختلف نمایشگاه استفاده کنیم و سردر بخش‌های مختلف را نیز به گونه‌ای طراحی می‌کنیم که با محتوای هر بخش ارتباط داشته باشند.

بخش «مشاوره و گفت‌وگو» از بخش «پژوهش» نمایشگاه قرآن جدا می‌شود

وی درباره بخش پژوهش این دوره از نمایشگاه قرآن گفت: بخش «پژوهش» طی سال‌های گذشته در واقع هم بخش پژوهش و هم بخش گفت‌وگوهای قرآنی بود که امسال این دو بخش را از هم تفکیک می‌کنیم و برای نخستین‌بار کلیه فعالیت‌های مشاوره‌ای و گفت‌وگویی را به صورت متمرکز در یک بخش با عنوان بخش «مشاوره و گفت‌وگو» قرار می‌دهیم و در این بخش شرایطی را فراهم می‌کنیم که حداقل 60 نفر از مشاوران ممتاز در حوزه روان‌شناسی، علم وادیان، مهارت‌های زندگی، آسیب‌های اجتماعی و... برای پاسخگویی به مخاطبان آماده باشند و البته از این طریق تلاش داریم تا مقدمات تشکیل مرکز مشاوره دینی ـ اسلامی را در تهران برای نخستین‌بار فراهم کنیم تا نقطه آغازی برای آسیب‌شناسی و حل مشکلات مردم باشد.

دبیر اجرایی بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن عنوان کرد: با جدا کردن فعالیت‌های مشاوره‌ای از بخش پژوهش نمایشگاه، بارِ این بخش کم می‌شود و به همین دلیل تلاش داریم در بخش‌ پژوهش امسال نمایشگاه قرآن، به رسالت‌های اصلی پژوهشی در نمایشگاه بپردازیم و به این دلیل که به هر حال این بخش برای مخاطبان خاص خود جذابیت‌های زیادی دارد، فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه تحقیق و پژوهش، مقاله‌نویسی، پایان‌نامه‌نویسی، کتاب‌نویسی، تحلیل سیر مطالعاتی و... را از طریق این بخش ارائه می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا در بخش پژوهش، اساس و مبانی پژوهش‌های دینی را در اختیار مردم گذاشته و پژوهش‌های قرآنی را به مردم معرفی کنیم.

بخش آموزش نمایشگاه قرآن به آموزش در مباحث کلان می‌پردازد

وی در ادامه به فعالیت‌های بخش آموزش این دوره از نمایشگاه قرآن اشاره کرد و افزود: مقوله آموزش عمومی قرآن به عنوان یکی از رسالت‌های قرآنی کشور مورد توجه است اما از این جهت که متولی بخش آموزش نمایشگاه قرآن، وزارت آموزش و پرورش بوده و دوستان ما در وزارتخانه نوع آموزش‌های خود در بخش آموزش را برای مخاطبان دانش‌آموز طراحی می‌کردند، امسال توافق داشته‌ایم که برخلاف گذشته، امسال به بحث آموزش قرآن در مباحث کلان پرداخته شود و همچنین، مباحث آموزشی قرآن در حوزه مفاهیم، ترجمه و تربیت معلم در رشته‌های تخصصی قرآنی مورد توجه قرار گیرد.

نظری در بخش دیگری ازسخنان خود یادآور شد: با توجه به این نکته که نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و 90 درصد مخاطبان نمایشگاه نیز از مردم تهران هستند تلاش داشته‌ایم تا برای تمامی حوزه‌ها برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم و بر همین اساس، در بخش «نهادها و مؤسسات» مؤسسات و مجموعه‌های موفق قرآنی شهر تهران را معرفی خواهیم کرد و از طریق این بخش اخبار مربوط به مهدهای قرآنی، نهادها و مؤسسات قرآنی و حتی مکاتب قرآن در حوزه مشاوره ممتاز دینی را به مردم تهران معرفی می‌کنیم زیرا در حال حاضر با وجود مهدهای فراوان قرآنی و موسسات قرآنی که در تهران فعالیت دارند، بسیاری از مردم تهران از فعالیت‌ها آنها اطلاعات چندانی ندارند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با یادآوری شعار «سبک زندگی اسلامی» برای بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، افزود: در این دوره از نمایشگاه قرآن، علمای دینی و عرفانی مانند آیت‌الله العظمی مجتبی تهرانی، آیت‌الله خوشوقت و ... را که به تازگی در شهر تهران از دست داده‌ایم را به مردم معرفی و روش عرفانی این علمای بزرگ دینی را در قالب نمایشگاهی با عنوان «ستارگان آسمان تهران» ارائه خواهیم کرد.

کد خبر 217366
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز