همشهری آنلاین: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر تجمیع بخش‌های مختلف نمایشگاه، از تدارک رونمایی از 50 محصول قرآنی در مدت برپایی نمایشگاه خبر داد.

حمیدی

حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در تشریح برنامه‌های بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: نگاه ما به نمایشگاه ‌بین‌المللی قرآن این است که این نمایشگاه مصداق یک آرمان‏شهر قرآنی است که در راستای چشم انداز مقام معظم رهبری مبنی بر برپایی تمدن باشکوه و مطلوب قرآنی، شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در این راستا تاکید ما در این دوره از نمایشگاه بر ارائه راهکار الگوی پیشرفت ایرانی، اسلامی است که از طریق سبک زندگی قرآنی به عنوان بهترین و برترین نیاز در این زمینه ورود خواهیم کرد و تلاش داریم دولت مکتبی که در دوره‌های نهم و دهم کار خود آغاز کرده، با قرآن نیز کار خود را به پایان رساند.

وی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته در حوزه قرآن و عترت عنوان کرد: دولت‌های نهم و دهم حمایت‌های بسیاری خوبی از فعالیت‌های قرآنی داشته‌اند و در این مدت تحول نگرشی در نگاه مسئولان نسبت به قرآن اتفاق افتاد؛ از جمله نگاه مستقل به فعالیت‌های قرآنی و ایجاد ساز و کارهای لازم در این دولت تحقق پیدا کرد، علاوه بر آن پشتیبانی و ارتقاء و تحول در ساختارهای قرآنی نیز از دیگر اتفاقات دولت نهم و دهم بود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اقدامات قرآنی دولت، اشاره کرد: تأسیس معاونت قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی در سازمان اوقاف و تأسیس مراکز قرآنی در وزارت خانه‌ها از دیگر خدمات این دولت بود.

وی در ادامه ضمن بیان اهداف نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم افزود: هدف اصلی ما جهت‌گیری برنامه‌ها در زمینه تمدن‌سازی، پیگیری و اجرای منویات مقام معظم رهبری و توجه به سبک زندگی قرآنی است و رویکرد امسال نمایشگاه به سمت موضوع‌محوری و برنامه‌محوری سامان گرفته است.

حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شعارهای جدید در حوزه سبک زندگی قرآنی به ارائه محتواهای جدید و نو، با تأکید بر بین‌المللی شدن اکثر بخش‌ها برگزار خواهد شد و در حوزه بین‌الملل امسال شاهد تحول جدی خواهیم بود.

وی یکی از اقدامات این دوره از نمایشگاه را تجمیع کردن بخش‌ها دانست و افزود: یکی از کارهای جدّی، تجمیع بخش‌های بزرگ نمایشگاه با هدف تبیین رسالت‌های ساختاری و جذاب نشان دادن عرضه محصولات است.

وی ادامه داد: برای مثال چند بخش از جمله اعجاز در قرآن کریم را با بخش دانشگاهی ادغام کردیم، همین طور بخش تحول علوم انسانی که بخش مستقلی بود، تحت عنوان قرآن و علم به پنج بخش جدید قرآن و علوم طبیعی، قرآن و علوم پزشکی، قرآن و علوم پایه، مهندسی و ... تبدیل و یک جا برگزار می‌شود که در حقیقت تمام دست‌آوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه قرآن و علم به صورت یک‌جا و متمرکز به مخاطبان ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی یکی از کارهای مهم را نگاه تحولی به چینش مهندسی فضا در نمایشگاه امسال بیان و اضافه کرد: پیش از این در بخش دانشگاهی 72 غرفه وجود داشت، اما امسال بخش دانشگاهی خود چهار بخش و چهار زیربخش دارد که به صورت یکپارچه و زیبا طراحی می‌شوند و بخش پژوهش‌ها، آموزش عالی، بخش آموزش عمومی قرآن، بخش تبلیغ و ترویج، بخش هنر و بخش نهادها و دستگاه‌های قرآنی در بخش دانشگاهی فعالیت خواهند داشت.

رئیس بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: نمایشگاه در این دوره بیش از 40 بخش خواهد داشت که با تجمیع و ادغام‌های صورت گرفته تاکنون 35 بخش قطعی است و احتمال اضافه شدن سایر بخش‌ها نیز وجود دارد؛ احکام مدیران بخش‌ها نیز صادر و اعطا شده است.

حجت‌الاسلام محمدی تاکید کرد: بخش جشنواره‌های بین‌المللی قرآنی آیات که یکی از دست‌آوردهای مهم دولت دهم بوده و دور سوم آن نیز در حال آغاز شدن است، یکی از بخش‌های نمایشگاهی را شامل می‌شود و در بخش دیگری از نمایشگاه کارنامه 34 ساله قرآنی کشور با تاکید بر عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بدو تآسیس تاکنون نمایش داده خواهد شد.

وی اظهار کرد: مشاوره و گفت‌وگوهای قرآنی بخش جدیدی است که امسال به صورت مستقل ایجاد شده است، ضمن این که در سال‌های قبل هم این بخش وجود داشته است، اما نه به صورت مستقل و این یکی از کارهای عمده نمایشگاه قرآن محسوب می‌شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بخش نشریات و مطبوعات قرآنی با همکاری معاونت مطبوعاتی، بخش حوزوی تحت نظر حوزه و دانشگاه نیز با همکاری وزارت بهداشت و بخش آموزشی هم زیر نظر وزارت آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

وی اعلام کرد: بخش پژوهش و ترجمه قرآن کریم، بخش نوجوان، کودک، نشر مکتوب که در دو بخش داخلی و خارجی با همکاری معاونت فرهنگی فعالیت خواهد داشت، نشریات دیجیتال، بخش محافل و مراسم، شعر و ادب، سبک زندگی قرآنی، نهادها و موسسات، هنرهای نمایشی، قرآن و بین‌الملل، قرآن و ادیان که حوزه تعامل قرآن با سایر ادیان را توضیح می‌دهد، استهلال و رصد آسمانی، بخش بیداری اسلامی، حجاب و عفاف در دو بخش نمایشگاهی و فروشگاهی، قرآن و علم، ره‌یافتگان، عکس، صحافی قرآن کریم که یکی از کارهای ما تجمیع و ترمیم و تعویض قرآن در این بخش است، قرآن و وحدت اسلامی، محصولات فرهنگی، ستاد ملی طرح جامع قرآن کریم و دارالکتابه از دیگر بخش‌های بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به شمار می‌روند.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: در بحث آرمان‏شهر قرآنی با به نمایش گذاشتن تمام الگوهایی که قرآن برای دولت اسلامی بیان کرده است، به استقبال دولت یازدهم می‌رویم. علاوه بر آن در بخش سبک زندگی قرآنی نیز 20 سوال مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی قرآنی همراه با راهکارهایی که قرآن ارائه می‌کند نیز نمایش داده می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش معرفی علمای تهرانی، به سیره علما و عرفای تهرانی که تازه مرحوم شده‌اند با در نظر گرفتن این نکته که در تهران ساکن بوده و اکثر مخاطبان نمایشگاه تهرانی هستند، می‌پردازیم. همچنین بخش گروه‌های جهادی نیز که به فعالیت دانشجویان و طلاب در این عرصه می‌پردازد، یکی دیگر از بخش‌های مهم و جدید است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بخش ورزش از منظر قرآن نیز با همکاری وزارت ورزش و جوانان برای تقویت و ترمیم ارتباط قرآن و وزرش ایجاد شده است، همچنین حضور شبکه‌های خبری داخلی و خارجی، راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی، توجه ویژه به بیداری اسلامی و آسیب‌ها، رصد آنلاین نمایشگاه، برگزاری برنامه شب نورانی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان، برقراری پیوند ویژه میان حوزه و دانشگاه، ارائه محصولات جشنواره رضوی در حوزه عترت و پیگیری منویات مقام معظم رهبری در بحث کثرت موالی و تکریم مقام زن در حوزه خانواده از دیگر برنامه‌های بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خواهد بود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در این نمایشگاه چهار رونمایی بزرگ خواهیم داشت، یعنی هر هفته یک رونمایی در دستور کار است و پیش‌بینی می‌شود 50 رونمایی نیز در بخش‌ها انجام شود.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه نیز خادمان قرآن کریم و نهج‌البلاغه با حضور رییس جمهور مورد تکریم قرار خواهند گرفت. بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 14 تیرماه به مدت 30 روز در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

کد خبر 216543
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز