گروه سلامت: «با توجه به خطر زباله‌های بیمارستانی برای محیط زیست، در قانون بودجه سال ‌٨٦ کل کشور، اعتباری در حدود ‌٩ میلیارد تومان به این بخش اختصاص پیدا کرده است که از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هزینه خواهد شد.»

این نمابری است که در آخرین روز هفته گذشته به رسانه‌ها ارسال شد و در آن، دکتر حمید پور اصغری، مدیرکل دفتر امور سلامت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اعلام این خبر اظهار امیدواری کرد که وزارت بهداشت از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به تجهیز دستگاه زباله سوز برای بیمارستان‌های دولتی اقدام مناسب و سریع انجام دهد.

به گفته دکتر پوراصغری، هر دستگاه زباله سوز بیمارستانی به تناسب حجم آن بین ‌١٥٠ تا ‌٢٥٠ میلیون تومان قیمت دارد و با اعتبار تصویب شده در سال ‌٨٦ امکان تجهیز ‌٥٠ بیمارستان به این دستگاهها وجود دارد.

گفته‌های مدیرکل دفتر امور سلامت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حالی است که حدود 500 بیمارستان دولتی تحت پوشش وزارت بهداشت وجود دارد. همچنین پیش از این، شهرداری تهران اعلام کرده بود فقط جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی سالانه 10 میلیارد تومان هزینه دارد و از سوی دیگر، رحمت‌الله حافظی، معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت نیاز وزارت بهداشت برای رفع مشکل زباله‌های بیمارستانی و تجهیز بیمارستان‌های دولتی به دستگاه‌های غیرسوز یا دستگاه بی‌خطر کننده زباله بیمارستانی را 70 میلیارد تومان اعتبار کارشناسی شده اعلام کرده بود.

به گفته کارشناسان، اعتبار 2 میلیون تومانی که سال گذشته از سوی سازمان مدیریت به وزارت بهداشت اختصاص یافته بود، حتی برای تحقیق و بررسی سیستم مناسب دفع بهداشتی زباله‌های بیمارستانی هر بیمارستان نیز کافی نیست و محاسبات کارشناسی نشان می‌دهد که سرانه 140 میلیون تومانی برای حل مشکل زباله‌های عفونی هر بیمارستان به طور متوسط لازم است.

به این ترتیب اگرچه امسال هم در قانون بودجه، 9 میلیارد تومان برای رفع مشکل زباله‌های بیمارستانی تصویب شده است که البته مشخص نیست عملا چه میزان آن تخصیص پیدا کند، اما اگر همه این اعتبار نیز پرداخت شود حداکثر یک هشتم اعتبار مورد نیاز برای حل مشکل زباله‌های بیمارستانی خواهد بود.

کد خبر 21731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز