گروه سیاسی: 13روز از شامگاه 31اردیبهشت که وزارت کشور در تب و تاب انتظارها برای معرفی چهره‌های رقیب در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری، اسامی نهایی نامزدها را در 9و 30دقیقه شب اعلام کرد می‌گذرد و طی این مدت 8نامزدی که از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شده‌اند در تکاپو هستند تا بتوانند با استفاده از ظرفیت‌هایی که برای آنان فراهم‌شده، صدای خود را به افراد بیشتری از جامعه مخاطبان خود برسانند و در جلب نظر مردم به برنامه‌هایشان نسبت به دیگر رقبا، پیشی بگیرند.

نامزدها ریاست جمهوری

در میانه راه تبلیغات انتخابات با پایان بخش اول برنامه‌های انتخاباتی از امشب بخش دوم این برنامه‌ها با روی آنتن رفتن مستندهای کاندیداها آغاز می‌شود. از سوی دیگر با بسته شدن پرونده تأیید صلاحیت نامزدهای شورای شهر و انتشار برخی لیست‌های انتخاباتی آنها، از این پس در این بخش نیز شاهد داغ‌تر‌شدن رقابت‌ها خواهیم بود. در عین حال قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مهلت فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری را از تاریخ اعلام اسامی تا 24ساعت قبل از شروع اخذ رأی اعلام می‌کند.

بر این اساس اگر صبح 23خرداد را لحظه پایان تبلیغات ریاست‌جمهوری بگیریم نامزدها از دیروز وارد قوس نزول بازه زمانی تبلیغات شده‌اند که از اول خرداد آغاز شده است. اما از همان نیمه نخست رقابت‌ها 8نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بهره زیادی از فرصت‌هایی برده‌اند که یا در اختیارشان گذاشته‌شده یا خودشان خلق کرده‌اند. یکی به مجلس می‌رود و با نمایندگان جلسه می‌گذارد و دیگری مسجدی‌ها و کسبه بازار را مخاطبان هدف سخنرانی‌های خود قرار می‌دهد.

نامزد دیگر در جمع دانشگاهیان حاضر می‌شود و در یک برنامه‌ریزی ستادی استان به استان سفر می‌کند تا از مزیت سفرهای استانی که دولت‌های نهم و دهم ایجاد‌کرده بی‌بهره نماند. به‌ظاهر در این یک مورد همه نامزدها بر ادامه سفرهای استانی در دولت خودشان اتفاق‌نظر دارند. تفاوتی که در این دوره از تبلیغات انتخاباتی با دوره‌های قبلی محسوس است، ظاهر متفاوت شهر است به‌طوری که جز برخی تبلیغات پراکنده در بعضی نقاط، سیمای شهر همچون بقیه روزها آرام است.

طبق قانون انتخابات نامزدها می‌توانند با استفاده از چاپ و توزیع اعلامیه، عکس و پوستر و شیوه‌های سنتی نیز تبلیغ کنند اما این دوره ترجیح داده‌اند از همان ظرفیت نشست‌ها، سخنرانی‌ها و برنامه‌هایی که از صداوسیما پخش می‌شود استفاده کنند. در واقع هزینه‌های میلیاردی تبلیغات چاپی در کوچه و خیابان اگر تا پیش از این کار ویژه انتخاباتی برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود این‌بار گویا در یک توافق ضمنی همگی بر صرف‌نظر از این نحوه تبلیغات به اجماع رسیده‌اند.

اتخاذ چنین رویکردی شاید با آگاهی از تغییر مزاج جامعه مخاطبان بود که تبلیغات در قالب کاغذ و پوسترهای بزرگ و ریخت‌وپاش‌های ناشی از آن را از حیز انتفاع خارج می‌کرد. برنامه‌ها و مناظرات تلویزیونی موفق سال 88با کمترین هزینه توانسته بود جنبشی بزرگ میان مردم ایجاد کند و همین نقطه عطفی در نحوه تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بود. اکنون نیز در نیمه دوم تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری مستندهای نامزدها که به‌طور معمول به‌دلیل برخورداری از عناصر درام جذابیت بیشتری برای مخاطبان دارند از امشب با مستند محسن رضایی که قرعه نخست به نامش افتاده آغاز می‌شود. این مستند ساعت هشت‌ونیم امشب از شبکه اول سیما پخش می‌شود.

از نظر محتوای تبلیغاتی نامزدها برخلاف سال88 که عملکرد دولت در حوزه سیاست داخلی موج بزرگی در جامعه ایجاد کرد این بار صحبت بیشتر بر سر مسائل اقتصادی یعنی همان گرانی، تورم و بیکاری است که هر 8نامزد از آن سخن می‌گویند و برای کنترلش راهکار ارائه می‌دهند. حتی دو، سه‌نامزدی که تا پیش از این از منظر دفاع از عملکرد اقتصادی دولت برآمده بودند و گرانی‌ها را حمل بر تحریم‌های خارجی علیه ایران کرده بودند حالا که در معرض انتخاب‌شدن از سوی مردم قرار گرفته‌اند در بستر انتخابات مواضع همسوتر و نزدیک به واقعیت‌تری با نظرات مردمی که پای تلویزیون می‌نشینند اتخاذ کرده‌اند.

با وجود خلأیی که در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در مقایسه با انتخابات ملتهب سال 88احساس می‌شود این مسئله باعث کاهش توجه‌ها به انتخابات نشده است. کمتر کسی است که قضاوتی راجع به نامزدهای انتخاباتی نداشته باشد. طی روزهای آینده برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما با نزدیک‌شدن به انتخابات، تنوع بیشتری خواهند یافت و با پخش فیلم‌های مستند نامزدها و برگزاری دور بعدی مناظره‌ها به‌احتمال انتخابات روی جذاب‌تر خودش را نشان خواهد داد.

کد خبر 217175
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز