مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

بیستمین همایش ملی نقشه و اطلاعات مکانی ژئوماتیک92 با شعار «برنامه‌ریزی مکان محور، ضرورت مدیریت راهبردی» اخیرا در سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد.

کنترل ترافیک

در این نمایشگاه و همایش سه‌روزه، شرکت‌کنندگان مقالات خود را در محورهای ژئودزی، هیدروگرافی، سیستم‌های اطلاعات مکانی، کارتوگرافی، فتوگرامتری و سنجش از دور ارائه کردند.

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به نمایندگی از شهرداری تهران در بخش نمایشگاه با در اختیار داشتن غرفه‌ای اختصاصی و در بخش همایش با حضور در کارگروه مسکن و شهرسازی، به ارائه دستاوردهای خود در زمینه اطلاعات مکانی پرداخت. خبرنگار همشهری در حاشیه این نمایشگاه و در گفت‌وگو با مسئولان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به بررسی سامانه‌های جدید اطلاعات مکانی این سازمان در گستره شهر تهران پرداخته است.

زیرساخت اطلاعات مکانی

طی برآوردی که در روند راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک شهر در تهران صورت گرفت، مشخص شد که شهرداری تهران بالغ بر 600 نوع سرویس را به مردم و سازمان‌های دخیل در امر مدیریت شهری ارائه می‌کند و از این میان، ماهیت حدود 80 تا 85درصد یعنی حدود 500 خدمت مذکور به بستر اطلاعات مکانی مربوط می‌شود. بنابراین شهرداری تهران رویکرد خود را به مکان‌مند کردن خدمات خود یا به‌عبارت دیگر استفاده حداکثری از نقشه معطوف کرده است.

هدف اصلی در این رویکرد، ارائه خدمات بهینه با هزینه حداقل است. علاوه بر این می‌تواند بستری ایجاد کند تا مراجعه مستقیم شهروندان را به واحدهای تابعه شهرداری کاهش دهد.شهرداری تهران پس از بررسی موضوع، به این نتیجه رسیده است که مدیریت یکپارچه شهری، از طریق اشتراک‌گذاری اطلاعات و پیاده‌سازی روی بستر نقشه و اطلاعات مکانی امکان‌پذیر است. به همین دلیل پروژه‌ای در شهرداری تهران به نام پروژه زیرساخت اطلاعات مکانی شهرداری تهران با هدف مشخص شدن نیازمندی‌ها و کمبود اطلاعات مکانی شهر تهران کلید خورد.

بخشی از فعالیت‌های مهم این حوزه که جنبه عمومی‌تری دارد عبارتند از: سامانه نقشه اینترنتی شهر تهران
در مراجعه شهروندان به یک نقطه شهر اگر آنان از موقعیت مکانی مقصد اطلاع کافی نداشته باشند علاوه بر اتلاف وقت، ممکن است هزینه زیادی را صرف پیداکردن آن کنند. امروزه در دنیا سایت‌های اطلاع‌رسانی نقشه جزو جدایی‌ناپذیر خدمات شهروندی برای بالا‌بردن کیفیت زندگی شده است.

با این اهداف، از حدود 5 سال پیش‌سامانه نقشه تهران به آدرس map. tehran. ir راه‌اندازی شد و با توجه به استقبال مردم از آن، هر ساله از نظر اطلاعات و امکانات قوی‌تر شده است. در این سامانه شهروندان می‌توانند علاوه بر مشاهده و جست‌وجوی معابر، به جست‌وجوی اماکن شهری مورد نیاز خود بپردازند؛ به‌عنوان نمونه اگر شما به‌دنبال یک مرکز فرهنگی در اطراف محل سکونت خود هستید، این سامانه می‌تواند به شما کمک کند.

آتش‌نشانی

از موارد دیگری که در پی مسائل زیرساختی انجام شد سرویس‌هایی است که به‌طور تخصصی برای بهره‌برداری درون سازمانی یا شهروندی تولید شده است؛ به‌عنوان نمونه شهرداری تهران کل فرایند سازمان آتش‌نشانی را از لحظه تماس شهروند تا ثبت گزارش و پیگیری‌های نهایی مکانیزه کرده است. اگر شهروندی با این سازمان تماس بگیرد، موقعیت مکانی او روی نقشه مشخص می‌شود. سرعت عمل نیروهای آتش‌نشانی برای رسیدن به محل حادثه با راه‌اندازی این سرویس‌ها افزایش یافته است. بدیهی است اگر نیروهای آتش‌نشانی حتی چند ثانیه زودتر به محل حادثه برسند می‌توانند از خسارت‌های بسیار بزرگی جلوگیری کنند. آن سازمان در حال حاضر به پایگاه اطلاعات متمرکز اطلاعات مکانی شهرداری متصل شده و با استفاده از آن خدمات مذکور به انجام می‌رسد.

سیستم یکپارچه طرح تفصیلی جدید

به‌دلیل فقدان سیستم اطلاع‌رسانی به شهروندان در زمینه نحوه ساخت‌و‌ساز، تا زمان مراجعه حضوری شهروند به شهرداری، آگاهی وی از ضوابط طرح تفصیلی و سایر امور شهرسازی مقدور نبود و این موضوع ممکن بود باعث ایجاد یک رانت اطلاعاتی شود.
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به دستور شهردار تهران این سیستم را از ابتدای سال90 راه‌اندازی کرد و در حال حاضر تمامی امور ساخت‌وساز مرتبط با موضوع در شهرداری به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود. گفتنی است با هدف حذف رانت اطلاعاتی، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی مستقیم به شهروندان، سیستم مذکور به نام استعلام طرح تفصیلی از طریق درگاه اینترنتی شهرداری تهران شهروندان را از ضوابط املاک خود آگاه می‌سازد.

تولید نقشه جدید شهر تهران

یکی از امور انجام شده در پروژه زیرساخت اطلاعات مکانی شهرداری تهران، تولید نقشه جدید شهر تهران است. اقدامات اجرایی این نقشه با مقیاس 1.1000 از سال 1388با همکاری سازمان نقشه‌برداری آغاز شده و هم‌اکنون نقشه‌های تهیه شده در حال آماده‌سازی‌ برای بهره‌برداری در پایگاه‌های اطلاعاتی است. لازم به توضیح است که پیش از این آخرین نقشه شهر تهران در سال74 با مقیاس1.2000 تهیه شده بود و با وجود نیاز شدید شهرداری، از آن سال تا به امروز به‌روزرسانی نشده بود. در روال تولید این محصول منحصر به فرد، نیازهای مدیریت شهری و شهروندان، اصلی‌ترین نکته قابل‌توجه بوده است.

شبکه یکپارچه مختصاتی RTK

یکی از سرویس‌های درون سازمانی که به‌طور غیرمستقیم مردم را منتفع می‌کند راه‌اندازی شبکه یکپارچه مختصاتی RTK بود. این شبکه می‌‌تواند به‌طور لحظه‌ای مختصات دقیق را در اختیار استفاده کننده‌ها قرار دهد. وظیفه این شبکه، دادن تصحیحات برداشت اطلاعات مختصات دقیق برای کاربردهای مهندسی از طریق GPS به‌طور لحظه‌ای و آنی است. بدون وجود این روش، رسیدن به این دقت با صرف زمان طولانی امکان‌پذیر است؛ درصورتی که با راه‌اندازی این شبکه این کار با دقت بسیار بالا در چند ثانیه انجام می‌شود. بدین‌ترتیب هزینه‌های برداشت و تولید نقشه کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 216960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز