به گزارش همشهری آنلاین: برگزاری اولین مناظره انتخاباتی میان هشت کاندید انتخابات ریاست جمهوری یازدهم حاشیه‎هایی به همراه داشت و موجب اعتراض برخی از کاندیداها و حتی تهدید محسن رضایی برای شرکت نکردن در مناظره‌های بعدی شد.

مناظره

برخلاف مناظره‌های انتخاباتی سال 88 که زمینه برای مناظره دو کاندیدا فراهم شده بود در این دوره شاهد اقدامی بدیع از سوی صداوسیما بودیم اقدامی که از همان ابتدا تعجب اهالی رسانه و کاندیداها را به همراه داشت. مناظره هشت کاندید در یک روز با یکدیگر برنامه‎ای بود که صداوسیما برای کاندیداها در نظر گرفت و اجرا کرد.

هر چند مرتضی حیدری تلاش کرد با اشاره به محرمانه بودن سئوالات مناظره تا حدودی موجب گرم شدن مناظره انتخاباتی این هشت کاندید شود، اما ادامه روند نتیجه‎ای بالعکس داشت تا جایی که کاندیداها هم لب به اعتراض گشودند و این شیوه مناظره را شایسته خود ندانستند.

کاندیداها به روند مناظره که چندان هم مورد تأییدشان نبود ادامه دادند تا اینکه مرتضی حیدری از هشت کاندید خواست تا نظر خود را در یک کلمه به چند سئوال مطرح کنند. این قسمت از مناظره زمینه‎ای شد تا سرانجام کاندیداها لب به اعتراض بگشایند و حتی محمدرضا عارف از پاسخگویی به سئوالات به دلیل توهین آمیز بودن، خودداری کرد و گفت: "مگر می‌خواهید مدرک گرانی بدهید و تست بگیرید." و از این سو مرتضی حیدری نیز ناچار باشد از هر شیوه‎ای از جمله قول مشورت گرفتن از مسئولان ستاد انتخاباتی کاندیداها برای قسمت‎های بعدی مناظره، آنها را به ادامه مناظره و پاسخ به سئوال‌های چندگزینه‎ای ترغیب کند.

اما اعتراض کاندیداهای ریاست جمهوری به نحوه برگزاری مناظر ه به دیروز ختم نشد و امروز شنبه 11 خرداد نیز برخی از کاندیداها به شیوه‎های مختلف اعتراض خود را به گوش مسئولان صداوسیما رساندند تا شاید بتوانند تغییری در روند برگزاری مناظره‎های بعدی فراهم کنند.

عارف: اعتراض خود را علنی مطرح کردم

محمدرضا عارف کاندیدایی بود که در مناظره جمعه  10 خرداد اولین نقد خود را به شیوه برنامه ریزی صدا و سیما برای اولین مناظره اعلام کرد. این کاندید اصلاح طلب همچنین در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین گفت: من اعتراض خودم را علنا مطرح کردم ولی متاسفانه بقیه کاندیداها با من همراه نشدند، انتظار من این بود که بقیه نیز به این شیوه اعتراض کنند اما آنها به سوالات پاسخ دادند.

عارف با بیان این نکته که مناظره باید به شیوه‌ای باشد که برای مردم مفید باشند و روی رای و مشارکت مردم تاثیر مثبت بگذارد، گفت: مخصوصا در قسمت دوم مناظره که سوالات به صورت تستی و نشان دادن عکس بود من واقعا نمی‌خواستم پاسخ بدهم و اعتراض خودم را هم اعلام کردم، و آنها هم در ادامه بقیه سوالات تستی را نپرسیدند و کنار گذاشتند.

این کاندیدا تأکید کرد: من اعتراض خودم را علنا مطرح کردم، ما مسائل را داخل خانواده نظام مطرح می‌کنیم، من اعتراض کردم آنها هم رعایت کردند و بقیه سوالات تستی را نپرسیدند و امیدواریم در ادامه نیز در این شیوه تجدیدنظر شود تا تاثیر مثبتی بر فضای انتخابات بگذارد.

سخنگوی ستاد انتخاباتی قالیباف: مناظره هشت نفره بازده بالایی ندارد

در این میان ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف نیز ساکت ننشسته و پرویز اسماعیلی سخنگوی ستاد انتخاباتی این کاندیدای ریاست جمهوری با تأکید بر این موضوع که تعداد کاندیداها برای مناظره زیاد بود به فارس گفت: زمان لازم برای پرداختن به مهمترین موضوع امروز اجتماع یعنی اقتصاد در دسترس آنها نبود.

اسماعیلی اطلاع نداشتن کاندیداها و نمایندگان آنها از ساختار برنامه اطلاع را از نقطه ضعف‌های برنامه دانست و گفت که سوال‌های برنامه می‌تواند محرمانه باشد اما اطلاع از ساختار برنامه حق کاندیدا است.

سخنگوی ستاد قالیباف همچنین به بیان نقاط ضعف تکنیکی این برنامه پرداخت و گفت: از نظر تکنیکی، مناظره بین 8 نفر بازده بالایی ندارد. جالب اینکه از یک طرف زمان 4 ساعته برنامه مخاطب را خسته می‌کرد و از طرف دیگر به علت اینکه کاندیداها مجبور بودند در 90 ثانیه همه برنامه‌ها و ایده‌های خود را بگویند؛ مخاطب با انبوه و تراکم اطلاعات مواجه می‌شد و امکان مقایسه و دسته بندی دیدگاه‌ها را نمی‌یافت.

رضایی: شیوه اجرا اصلاح نشود در مناظره بعدی شرکت نمی‎کنم

محسن رضایی نیز با انتشار گفت‎وگویی در سایت شخصی‎اش صداوسیما را تهدید کرد که در صورت اصلاح نشدن شیوه اجرا مناظره‎های بعدی در آن‎ها حضور نخواهد یافت.

این کاندیدای معترض به شیوه برگزاری اولین مناظره گفت: ظاهرا آنها در طراحی مناظره‌های امسال از ترس حوادث سال 88 از سوی دیگر بام افتادند. او با اشاره به اینکه شیوه اجرای مناظره امروز در شان مردم ایران و نامزدهای ریئس جمهوری نبود گفت: شاید بهتر این باشد که هفت کارشناس مجرب با نامزدها  مناظره کنند.

وی در اعتراض به شیوه مناظره روز جمعه اذعان کرد: ما حق نداریم حتی یک لحظه وقت مردم را تلف کنیم. این برنامه و نوع طراحی آن باعث شد تا حرف‌ها بریده بریده مطرح شوند و کاندیداها نتوانند به خوبی از برنامه های خود دفاع کنند.

وی افزود: تیم کارشناسی ما روزها و ساعت‌ها روی یک برنامه که مشتمل بر 14 جلد کتاب است و سایت ویکی رضایی (که از پشتوانه بیش از 100 هزار کارشناس، نخبه استانی، شهرستانی و تسهیلات میدانی برخوردار است) کار کرده اند، چطور می‌شود در یک فرصت سه دقیقه ای از این برنامه دفاع کرد.

رضایی شیوه اجرای مناظره را جسارت به ساحت شریف مردم ایران دانست و گفت: بنده با احترام به قانون اعتراض خود را نسبت به این شیوه اعلام کرده و در حال بررسی این موضوع برای شرکت یا عدم شرکت در مناظره‌های بعدی هستم و این نظر را به ستاد انتخاباتی وزارت کشورنیز اعلام خواهم کرد بهتر است دوستان محترم هر چه زودتر تمهیدی بیندیشند برای اینکه شرایطی را فراهم آورند که مردم شریف قدرت انتخاب اصلح را پیدا کنند و نیز شان نامزدها حفظ شود.

رئیس ستاد انتخاباتی ولایتی: سطح مناظره با انتخابات ریاست‎جمهوری تناسب نداشت

رییس ستاد انتخابات علی‌اکبر ولایتی نیز نوع برنامه‌ریزی مناظره را با سطح انتخابات ریاست جمهوری تناسبی ندانست و به ایسنا گفت: هر کاندیدا‌ می‌توانست 10 دقیقه صحبت کند و برنامه‌های خود را برای چهار سال‌آینده بیان کند و بقیه هم طی دو ساعت می‌توانستند به نقد این برنامه‌ها بپردازند. در این صورت مردم می‌دیدند که توان حلاجی و جاانداختن مطالب در گفتار و کلام کدام کاندیدا است و بنابراین می‌توانستند بهتر دست به انتخاب بزنند.

غرضی: صداوسیما روش مناظره را تغییر دهد

سید محمد غرضی هم در گفت‎وگویی روش کنونی صدا و سیما را نادرست دانست و گفت: به نظرم خیلی در داخل مردم رسوخ نمی‌کند و سبب پای صندوق رای آمدن آنها نمی‌شود.»

این کاندیدای مستقل همچنین از صدا و سیما خواست تا این روش مناظره را تغییر دهد.

کد خبر 216866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز