گروه اقتصادی: نوسان عرضه برخی کالاهای اساسی و اقلام خوراکی به‌دلیل عدم‌تأمین ارز مورد نیاز وارد‌کنندگان در حالی زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم کرده که فعالان صنفی از ذخایر مطمئن کالایی خبر می‌دهند.

قیمت

با وجود کمبود شدید عرضه و افزایش قیمت کره به‌دلیل تأمین‌نشدن ارز مورد نیاز واردات این کالا توسط بانک مرکزی، روز گذشته رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تأکید بر وجود انبارهای مطلوب مواد غذایی مملو اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری ارتباطی به کمبود کالا یا افزایش قیمت مواد غذایی ندارد و اکنون نیز هیچ مشکلی از نظر کمبود مواد غذایی در بازار وجود ندارد.

قاسمعلی حسنی با بیان اینکه اکنون ذخایر شکر، برنج‌وارداتی از منابع آمریکا، آرژانتین و هند به اندازه کافی وجود دارد، افزود: برای عرضه روغن خوراکی به‌جز در بسته‌بندی حلب، مشکلی در بازار وجود ندارد و به حالت عادی برگشته است. بازار لبنیات نیز در تعادل کامل است و غیر از کره که مشکلاتی درخصوص تخصیص ارز مرجع دارد و در حال حل شدن است، دیگر مشکلی نداریم. همچنین در مواد کنسروی و محصولات سلولزی مشکلی در بازار احساس نمی‌شود و بازار در شرایط عادی است.

قیمت‌های جدید روغن

تغییرات پی‌درپی قیمت روغن در 2‌ماه اخیر موجب شده تا سرانجام سازمان حمایت قیمت‌های جدیدی برای برخی برند‌های روغن اعلام کند. پیش از این رئیس انجمن روغن نباتی اعلام کرده بود که انجمن روغن نباتی پیشنهاد افزایش قیمت روغن نباتی صنف و صنعت را به سازمان حمایت ارائه کرده و پیش‌بینی می‌شود که به‌زودی قیمت‌های جدید روی سایت این سازمان قرار گیرد.

قیمت برخی اقلام روغن به‌دلیل مشکلات تأمین مواداولیه بسته‌بندی در احجام بالا در سایت ۱۲۴تغییر کرده و بر این اساس قیمت روغن نباتی مایع مخلوط 1800گرمی در بسته‌بندی بطری 8730تومان، روغن نباتی مخصوص قنادی در حلب 16کیلویی 66هزار و 217تومان و روغن نباتی صاف قنادی در حلب 16کیلویی در حالی 70هزار و 830تومان تعیین شده که با افزایش 35درصدی قیمت‌ها باید قیمت روغن حلب 16کیلویی نیمه جامد 64هزار و 800تومان تعیین می‌شد. همچنین با افزایش قیمت 35درصدی قیمت روغن، قیمت روغن فله 3هزار و500تومان تعیین شده بود اما نرخ کنونی این روغن در بازار به بیش از هر کیلوگرم 3هزارو700تومان افزایش یافته است.

از دلایل افزایش قیمت روغن نباتی می‌توان به عدم‌تخصیص ارز مرجع از سوی بانک مرکزی و همچنین مشکل تأمین مواداولیه و بسته‌بندی اشاره کرد و بر این اساس مقرر شده تا از روز گذشته بسته‌بندی‌های روغن از حالت حلب تغییر کند و در گالن‌های 18کیلویی و 20کیلویی به بازار عرضه شود.

ارز مرجع کره حذف شد

با وجود وعده‌های تأمین ارز مرجع و ترخیص کره از گمرک‌های کشور، بانک مرکزی اعلام کرده که واردکنندگان کره باید این کالا را با ارز مبادله‌ای وارد کنند. به گفته برخی واردکنندگان کره و کارخانه‌های تولیدکننده این کالا، بانک مرکزی اعلام کرده که ارز مرجع کره را تأمین نمی‌کند. با این روند نامه‌های ارسال‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ارز مرجع به واردات کره بی‌نتیجه بوده و کره در بنادر متوقف است. همچنین به گفته برخی از واردکنندگان، اگر ارز مرجع کره تأمین نشود قیمت آن دو برابر می‌شود و از کیلویی 12هزار تومان به 24هزار تومان می‌رسد.

کد خبر 216251
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز