همشهری آنلاین: اعضای شورای امنیت ضمن اشاره به بیستمین سالگرد برپایی دادگاه های سازمان ملل متحد متعاقب درگیری های بالکان در دهه 1990، از تعهد دادگاه لاهه به مقابله با مصونیت مرتکبان جنایات جنگی تقدیر کرد.

به گزارش ایرنا در بیانیه ای که روز شنبه به وقت محلی صادر شد و شورای امنیت سازمان ملل متحد در آن به قطعنامه ی تصویبی 827 سال 1993 مبنی برپایی دادگاه جنایات بین المللی جنایات جنگی علیه دولت سابق یوگوسلاوی اشاره کرده آمده است که شواری امنیت از عملکرد این دادگاه ها در مورد جنایات های جنگی یوگوسلاوی که یکی از مهمترین نگرانی های جامعه جهانی بود، تقدیر می کند.

این بیانیه تاکید می کند که برپایی دادگاه بین المللی جنایت جنگی در مواردی همچون یوگوسلاوی و رواندا از این لحاظ اهمیت دارد که امکان مصونیت افراد فراری و کسانی که هنوز پرونده هایشان کامل نشده است را منتفی می کند و تاکید مجددی است بر تعهد به مبارزه در برابر مصونیت قضایی.

بعد از جنایت های صرب ها علیه مسلمانان بوسنی یایی در جنگ های دهه 1990 شورای امنیت سازمان ملل دادگاه بین المللی جنایات جنگی علیه دولت سابق یوگوسلاوی را موظف کرد که عاملان این نسل کشی را محاکمه کند. این دادگاه تا کنون 161 نفر را به دادگاه کشانده است.

هزاران نفر از مسلمانان بوسنی در طول جنگ هایی که از سال 1992 تا 1995 طول کشیده توسط نیروهای صرب در سراسر بوسنی به ویژه در سربرنیتسا قتل عام شدند.

در پایان دهه 1990 این قتل عام ها از سوی سازمان ملل، نسل کشی نامیده شد.

از جمله قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل و سه حکم پیاپی در دادگاه‌های آلمان به نسل کشی بودن این کشتار حکم دادند.

کد خبر 215964
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز