شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: گویا بحرین سر آرامش ندارد و بدتر از آن، گویا رهبران نظام بحرین هم سودای تعامل مسالمت‌آمیز با معترضان را ندارند؛ از این‌رو و در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل یک روحانی سرشناس شیعی، روز جمعه تحصن و اعتراض بخش گسترده‌ای از پایتخت بحرین را فراگرفت.

بحرین

به نوشته روزنامه بحرینی الوسط، هزاران نفر از معترضان به یورش نظامیان بحرینی به منزل شیخ عیسی قاسم، با برگزاری تحصن اعتراض‌آمیز در پایتخت، حمله به منزل این روحانی را توهین به شیعیان بحرین توصیف کردند.یک هفته پیش شماری از نظامیان بحرینی شبانه به منزل شیخ عیسی قاسم یورش بردند اما وی در منزلش حضور نداشت. نیروهای امنیتی می‌گویند در این یورش منزل این روحانی شیعی هدف نبوده بلکه ورود به آن در چارچوب عملیاتی امنیتی در منطقه صورت گرفته است.

معترضان در پاسخ به فراخوان علمای بحرین روز جمعه مقابل منزل شیخ عیسی قاسم تجمع کرده و با وی اعلام همبستگی کردند.
در این تحصن اعتراض‌آمیز، شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق با اعلام اینکه دولت مسئول هرگونه تعدی به شخصیت ملی و دینی شیعیان است، هشدار داد که تعدی و گستاخی به شیخ عیسی قاسم، بحرین را به سمت و سویی تاریک سوق خواهد داد.

وی با تأکید بر مسالمت‌آمیزبودن اعتراضات مردمی در بحرین، افزود: مکتب فکری شیخ عیسی قاسم مبتنی بر میهن‌پرستی است که در آن شهروندان برابرند. او در پی اصلاحات واقعی و جدی است و در این چارچوب، همواره برای یافتن راهکاری درون کشوری بدون دخالت طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش می‌کند.

شیخ علی سلمان تحصن روز جمعه را واکنش به نقض مستمر و متوالی حقوق ملت دانست و گفت: نیروهای امنیتی تنها در 2 ‌ماه آوریل و می به بیش از 300منزل یورش برده‌اند و بیش از 400شهروند را در این مدت کوتاه بازداشت کرده‌اند.معترضان در این تحصن خواسته‌های خود را عذرخواهی رسمی دولت، بازخواست افراد دست داشته در این یورش، تضمین تکرارنکردن آن و توقف تمامی حملات رسانه‌ای مغرضانه علیه شیخ عیسی قاسم اعلام کردند.

شیخ عیسی قاسم هم در سخنانی در مسجد امام صادق در منامه پایتخت بحرین تأکید کرد که ملت بحرین هیچ‌گاه به چنددستگی‌ها و تفرقه تن نخواهد داد و همه شیعیان و اهل سنت هوشیارانه در برابر تلاش‌ها برای دسته‌بندی کشور به گروه‌ها و مذاهب گوناگون خواهند ایستاد. وی همچنین مردم را به کوتاه نیامدن از خواسته‌های عادلانه و پافشاری بر تحقق خواسته‌ها فراخواند.

شیخ عیسی قاسم با اشاره به یورش نظامیان بحرینی به منزلش تأکید کرد که مشکلش با نظام حاکم ماهیتی شخصی و فردی ندارد بلکه این تقابل ماهیتی مردمی و ملی دارد و تقلیل‌دادن موضوع به یک فرد و مسئول شمردن او یا گروهی خاص در ادامه‌یافتن اعتراضات، صرفا توجیهی بی‌پایه و اساس برای رفتارهای دولت است.پیش از این و در چارچوب اعتراض به ورود نظامیان بحرینی به منزل شیخ عیسی قاسم، جمعیت اسلامی الوفاق به‌مدت 2هفته مذاکرات آشتی با دولت را به حال تعلیق درآورد.

بحرین حدود 2سال است که صحنه درگیری‌ها و کشمکش‌ها میان نظام حاکم و مخالفان شیعی بر سر انجام اصلاحات اساسی و بنیادین در ساختار حکومتی است اما نظام حاکم حاضر نیست نقشی متناسب با جمعیت حداکثری شیعیان به آنها در قدرت بدهد.

دولت بحرین در حالی سیاست‌های سرکوبگرانه خود را ادامه می‌دهد که روز چهارشنبه سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد دولت همچنان به سرکوب معترضان و تظاهرات‌ها ادامه می‌دهد؛ هرچند برخی اصلاحات را انجام داده اما هیچ اقدامی در بازخواست شخصیت‌های دولتی در قبال این سرکوب‌ها انجام نداده است.

کد خبر 215818
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز