مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان اظهار داشتند که سنگ‌های کوچک فضایی که دهانه‌های برخوردی تازه‌ای روی سطح مریخ ایجاد می‌کنند بیشتر از آماری است که پیش‌تر تصور می‌شد، به طوری که سالانه بیش از 200 برخورد سیارکی در سیاره سرخ شکل می‌گیرد

سالانه بیش از 200 برخورد سیارکی بر سطح مریخ

به گزارش مهر، سیارک‌ها و تکه‌هایی از دنباله دارهای فضایی که سالانه با مریخ برخورد می‌کنند بزرگ‌تر از یک تا دو متر نیستند که این میزان حدود 10 برابر کوچک‌تر از شهاب سنگی است که بر فراز جلیابینسک، روسیه منفجر شد.

سنگ‌های کوچک فضایی در اتمسفر زمین سوزانده می‌شوند و هرگز راه خود را به زمین باز نمی‌کنند، اما این سنگ‌ها می‌توانند موجب ایجاد صدماتی در مریخ شوند، چرا که مریخ دارای اتمسفر نازک‌تری نسبت به زمین است.

حفره‌هایی که به وسیله این سیارک‌ها ایجاد می‌شود معمولا عرض 3.9 متری دارند. ارائه آمار برخورد 200 سنگ فضایی با سطح مریخ براساس کشف 248 دهانه برخوردی جدید روی سطح سیاره مریخ ارائه شده که طی دهه گذشته با استفاده از تصاویر مدارگرد ریکونسانس مریخ گرفته شده است. این مدارگرد یک فضاپیمای سازمان فضایی ناسا است که از سال 2006 تاکنون دور مریخ می‌چرخد.

اینگرید داوبار از دانشگاه آریزونا، به عنوان یکی از محققان این تحقیق اظهار داشت: کشف این دهانه‌های برخوردی جدید درست پس از آنکه ایجاد می‌شوند بسیار هیجان انگیز است، این امر یادآوری کننده این مطلب است که مریخ یک سیاره فعال بوده و ما می‌توانیم فرآیندهایی که امروز رخ می‌دهد را مطالعه کنیم.

دوربین تصاویر علمی وضوح بالای مدارگرد ریکونسانس مریخ تصاویری با جزئیات شگفت انگیزی از دانه‌های تازه در نقاطی ارائه کرده که تصاویر قبلی آن نشان می‌دهد هیچ دهانه برخوردی در آن وجود نداشته است. از همین روش می‌توان برای تخمین سن سایر ویژگی‌های این سیاره از جمله ویژگی‌هایی که در نتیجه تغییرات جوی مریخ صورت گرفته، استفاده کرد.

کد خبر 215787
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز