پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرنگار شبکه تلویزیونی روسیه گفت، بیکاری شدید در میان جوانان سوئدی باعث نومیدی و دلسردی آنان شده و صدها تن از ایشان را واداشته به تظاهرات خشونت‌بار در پایتخت این کشور دست بزنند.

sweden

به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی، پیتر اولیور، خبرنگار این شبکه طی گزارشی از استکهلم درباره شورش‌های سوئد گفت، یکی از صلح‌آمیزترین پایتخت‌های اروپایی در حال تجربه‌ی شدیدترین خشونت‌ها در سال های متمادی اخیر است. صدها تن از تظاهرکنندگانِ خشمگین که اغلب از مهاجران هستند، در حومه استکهلم در خلال چند شب گذشته، خودروها را به آتش کشیده و شیشه‌ها را شکسته‌اند.

رهبران اجتماعی تلاش دارند جوانان را قانع کنند تا مگر از شورش و اغتشاشگری دست بردارند. ناآرامی‌های استکهلم که از روز یکشنبه آغاز شده کماکان ادامه دارد. گفته می‌شود، مسبب اصلی که جرقه‌ی این شورش‌ها را زده، شلیک پلیس سوئد به مردی شصت و نه ساله و کشتن وی بوده است. پلیس که این مرد را در آپارتمانش کشته، اعلام کرده که او ساطوری در دست داشته و نیروهای پلیس را تهدید به قتل کرده بوده است.

رهبران اجتماعی در حومه استکهلم، بخشی از علت گسترش سریع این خشونت‌ها را بیکاری شدید در مناطق فقیر و مهاجرنشین در حومه پایتخت سوئد عنوان کرده‌اند. این منطقه، فاصله چندانی با مرکز استکهلم ندارد.

خبرنگار افزود، هرچند نرخ بیکاری در سوئد، کمتر از میانگین نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا است، نرخ بیکاری در میان جوانان سوئدی حدود بیست و پنج درصد است. یعنی تقریباً یک چهارم از جوانان زیر بیست و پنج ساله‌ی سوئدی بیکار هستند که رقمی قابل توجه است. اکثر تظاهرکنندگانِ عصبانی که به خشونت دست می‌زنند نیز از جوانان و نوجوانان سوئدی هستند.

در روز چهارشنبه که رهبران دینی و اجتماعی برای مردم سخنرانی کردند، به نظر می‌آمد که خشونت‌ها تحت کنترل درآمده باشد، اما در اواخر همان شب، وقتی همگان به خواب رفتند، خشونت‌ها و ناآرامی‌های خیابانی بار دیگر آغاز شد.

کد خبر 215574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز