چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: درحالی‌که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان عزم خود را جزم کرده است تا حزب اتحادیه دمکرات‌های مسیحی را در انتخابات 4‌ماه دیگر مجلس به پیروزی برساند و برای سومین بار بر اریکه صدراعظمی آلمان تکیه بزند، مخالفان وی در داخل و خارج می‌کوشند با تضعیف وی، مانع از تحقق این امر شوند.

مرکل

در داخل کشور، در روزهای اخیر عکسی از وی در کنار افسران آلمان شرقی منتشر شده است و در دیگر کشورهای اروپا، مردم ناراضی که وی را عامل اتخاذ سیاست‌های ریاضتی می‌دانند، برای رفتن وی لحظه‌شماری می‌کنند. در اعتراض‌های مردمی علیه وضعیت اقتصادی در کشورهایی مانند یونان و حتی ایتالیا، عکس مرکل درحالی‌که با سبیل شبیه افسران آلمان نازی ترسیم شده، به آتش کشیده می‌شود.

خانم آنگلا مرکل در سال1954 در هامبورگ به دنیا آمد، اما دوره جوانی خود را در آلمان شرقی سپری کرد. عکسی که از وی منتشر شده است، وی را در 17سالگی در لباس نظامی و در جمع نظامیان آلمان شرقی نشان می‌دهد. اسم وی در آن زمان آنگلا کاسنر بود. طرفداران وی می‌گویند این عکس چیز خاصی را نشان نمی‌دهد، زیرا در آلمان شرقی دفاع غیرنظامی بخشی از تحصیل بود و هر کس که می‌خواست به دانشگاه برود، ناچار بود این دوره را طی کند. با این حال، مخالفان وی ادعا می‌کنند وی به تشکیلات دولت کمونیستی آلمان شرقی نزدیک‌تر بوده است. کتابی که اخیراً در آلمان منتشر شده است، خانم مرکل را متهم می‌کند که دبیر تبلیغاتی جنبش جوانان بوده است.

آنگلا مرکل فقط در داخل آلمان مخالف ندارد. مردم آن دسته از کشورهای اروپایی که دچار بحران اقتصادی هستند، اصلاً دل خوشی از وی ندارند. در خلال چند سال گذشته که تندباد بحران مالی و اقتصادی کشورهای زیادی را در جنوب اروپا درنوردیده است، آلمان در مقام لنگر ثبات اتحادیه اروپا می‌کوشد آرامش را به کشتی توفان‌زده این قطب سیاسی تجاری بازگرداند. در رأس سیاست‌هایی که باثبات‌ترین اقتصاد اروپا برای بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی تجویز کرده است، حمایت از یوروست. به اعتقاد برلین، حمایت از یکپارچگی اتحادیه اروپا و نماد آن یورو جز با کاستن از کسری بودجه کشورهای بحران‌زده ممکن نیست.

از این رو، داروی تجویزی آن برای کشورهایی مانند یونان و اسپانیا و اینک ایتالیا اتخاذ شده و اعمال سرسختانه سیاست‌های ریاضتی بوده است. ناگفته پیداست مردم این کشورها که سال‌ها به نظام رفاهی گشاده‌دستانه عادت کرده‌اند، به‌راحتی نمی‌توانند از دست رفتن مزایای سابق را بپذیرند و با کاهش دستمزد خود کنار بیایند. مردم ایتالیا اوایل این هفته برای اعتراض به سیاست‌های صرفه‌جویانه که آلمان را عامل اصلی آن در اروپا می‌دانند، به خیابان‌ها آمدند و به‌شدت از آنگلا مرکل انتقاد کردند. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد در میان کشورهای اروپایی نیز اجماعی علیه این قبیل سیاست‌ها شکل می‌گیرد. اخیراً رهبران فرانسه، ایتالیا و اسپانیا با اشاره به نتایج اندک سیاست‌های ریاضتی، خواستار پیشگیری سیاست‌های محرک رشد اقتصادی شدند.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند با وجود اینکه خانم مرکل به‌طور آشکار بر ادامه سیاست‌های ریاضتی تأکید می‌کند، پشت پرده و در راهروهای بروکسل که توافق‌های اروپا به‌دست می‌آید، وی تا حدی که بتواند نرمش به خرج می‌دهد. وی زمان بیشتری برای متعادل کردن بودجه به پرتغال داده است و به‌نظر می‌رسد آماده است همین لطف را در قبال فرانسه و اسپانیا نیز بکند اما انعطاف‌پذیری وی در این زمینه نامحدود نیست. مرکل باید مراقب وعده‌هایی که به هوادارانش در داخل داده است، باشد.

اخیراً گروهی از هوادارانش وی را متهم کرده‌اند که وعده خود را در زمینه متوقف کردن کمک‌های مالی با اعطای کمک به یونان و قبرس نقض کرده است. واقعیت این است که اگر خانم صدراعظم امتیازهای زیادی به دولت‌های ورشکسته اروپا بدهد، نه فقط ممکن است در انتخابات آتی شکست بخورد، چه بسا آلمان را هم به مسیر ورشکستگی سوق دهد. تازه‌ترین آمار فصلی حاکی از رشد منفی اقتصاد آلمان به همراه دیگر کشورهای اروپایی است. خانم مرکل روزهای سختی را پیش‌رو دارد و باید میان انتظارات افکار عمومی اروپا و کشورهای بحران‌زده با سیاست‌های رسمی اتحادیه، توازن ایجاد کند.

کد خبر 215493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز