همشهری آنلاین: یک پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه 15 درصد مصرف کنندگان شیشه کشور "زن" هستند، کفت 89 درصد مصرف‌کنندگان شیشه 18 تا 30 ساله‌اند.

ایسنا نوشت: مجید ابهری با اشاره به میانگین سنی مصرف کنندگان شیشه در کشور گفت: 80 درصد مصرف کنندگان شیشه بین 18 تا 30 سال سن دارند.

وی افزود: برخی از باشگاه‌های ورزشی زنان برای لاغری این سم مهلک را به مشتریان ارائه می‌کنند و شبکه‌های ماهواره‌ای اصلی‌ترین ماده ضد چاقی را شیشه معرفی می‌کنند، بنابراین قشر جدیدی از معتادان، دختران و زنان جوان هستند که به بهانه لاغری یا باز شدن چین و چروک صورت به این باتلاق فرو می‌روند.

این آسیب شناس علوم اجتماعی کمبود مراکز ترک مصرف شیشه به ویژه برای بانوان و ضعف آموزش‌های عمومی از طرف دیگر را از جمله مشکلات موجود برای برخورد با این پدیده دانست و گفت: این دو مورد سبب افزایش روز به روز آمار معتادان در کشور می‌شود.

یک پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه قیمت هر کیلو شیشه در سال 89، 90 میلیون تومان بود، مدعی شد: قیمت هر کیلو شیشه هم اکنون سه میلیون تومان است و این نشان دهنده کاهش 97 درصدی قیمت شیشه طی چهار سال گذشته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درادامه به قیمت هر کیلو کراک در سال 89 اشاره و اظهار کرد: قیمت هر کیلو از این ماده نیز در سال 89، 140 میلیون تومان بود و در حال حاضر هر کیلو کراک 9 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گفته این پژوهشگر و آسیب شناس علوم اجتماعی، تولید شیشه در فضایی کمتر از چهار متر امکان پذیر است و واحدهای تولید مواد روان گردان در مرزهای شرقی در بعضی از کشورهای همسایه ایجاد شده است چراکه ناتوی فرهنگی تلاش می‌کند تا الگوی مصرف مواد مخدر را از سنتی به صنعتی تغییر دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دلالان غربی در مرزهای افغانستان تریاک را تا شش برابر قیمت خریداری و انبار می‌کنند تا به داخل کشور وارد نشود و به جای آن مواد اولیه روان گردان و پیش ساز‌ها را حتی به طور نسیه به قاچاقچیان عرضه می‌کنند به داخل کشور وارد کنند.

90 درصد شیشه موجود در کشور دارای مواد افزودنی بسیار خطرناک است

ابهری با بیان اینکه بنابر تحقیقات آزمایشگاهی 90 درصد شیشه موجود در کشور دارای مواد افزودنی بسیار خطرناک است، گفت: این مواد شامل اسیدهای خشک و داروهای روان گردان می‌شود که با ماده اولیه شیشه مخلوط می‌شود.

وی درباره پیامدهای مصرف شیشه خاطر نشان کرد: توهم، سکته‌های قلبی و مغزی، اختلال در بینایی و شنوایی و توقف کارکرد غدد هورمونی از اصلی‌ترین عوارض مصرف شیشه است.

این پژوهشگر علوم اجتماعی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید بدون ترس از فرزندان معتادشان، آنها را برای درمان همراهی کنند، اظهار کرد: اگر این اتفاق انجام نگیرد همچنان شاهد قتل‌ها و جنایات متعددی که در گذشته انجام گرفته است خواهیم بود، چرا که هدف اصل تهاجم فرهنگی در کشور جوانان هستند؛ چرا که این گروه ارتباط بیشتری با فضای مجازی، اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای که ابزار شناساندن این آسیب‌های نوپدید هستند، دارند.

کد خبر 214927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز