گروه محیط‌زیست- اسدالله افلاکی: رئیس جامعه جنگلبانی ایران با اعلام اینکه اعتبارات درنظر گرفته‌شده برای منابع طبیعی در سال‌ جاری نسبت به بودجه سال‌گذشته 20درصد کاهش یافته است به همشهری گفت: این بی‌توجهی به منابع طبیعی باعث تعطیل‌شدن طرح‌های منابع طبیعی و افزایش تخریب‌های طبیعت می‌شود.

تخریب جنگل


کاظم نصرتی نصرآبادی، ضمن انتقاد از کاهش اعتبارات منابع طبیعی در بودجه سال‌جاری تصریح‌کرد: سال گذشته از محل اعتبارات ملی 230میلیارد تومان اعتبار برای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درنظر گرفته شد که متأسفانه از این میزان فقط 33میلیارد تومان تأمین شد، اما آنچه مایه تأسف است اینکه سال گذشته حتی منابع درآمدی سازمان جنگل‌ها را که عمدتا باید صرف جبران خسارت‌های وارد شده به منابع طبیعی شود از این سازمان دریغ کرده‌اند. به گفته وی سال گذشته 80میلیارد تومان درآمد سازمان جنگل‌ها و مراتع بوده که تنها 20میلیارد تومان آن به سازمان جنگل‌ها اختصاص یافته است.

آنطور که نصرتی نصرآبادی می‌گوید میزان اعتبارات اختصاص‌یافته به سازمان جنگل‌ها و مراتع از محل اعتبارات استانی به سازمان جنگل‌ها در سال گذشته 25درصد و مبلغی حدود 150میلیارد تومان بوده است. این اعتبارات نه‌تنها برای اجرای طرح‌های در دست سازمان کافی نیست که حتی هزینه‌های روزمره این سازمان نظیر حفاظت و آبیاری جنگل‌های دست‌کاشت را تأمین نمی‌کند.

کمبود نیرو و تجهیزات

وی که سال‌ها مدیریت جنگل‌های شمال کشور را برعهده داشته است، خاطرنشان کرد: وضعیت منابع طبیعی کشور به‌ویژه وضعیت جنگل‌ها و مراتع روزبه‌روز بدتر می‌شود و با وجود تلاش‌های فراوان کارشناسان و بدنه فنی این سازمان و نیز اعتباراتی که در گذشته صرف طرح‌های این سازمان شده، روند و بیلان منابع طبیعی کشور منفی است؛ رفع این وضعیت نگران‌کننده هم در گرو تخصیص اعتبارات کافی برای سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است.

نصرتی نصرآبادی با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با کمبود تجهیزات و نیروی انسانی مواجه است، افزود: متأسفانه بسیاری از کارشناسان و کارکنان این سازمان بازنشسته شده‌اند اما نیرویی جایگزین آنها نشده و به همین دلیل، کمبود نیرو در بخش‌های مختلف به‌خوبی محسوس است. با وجود این معضلات، اعتبارات این سازمان نه‌تنها افزایش نمی‌یابد که هر سال از میزان آن کاسته می‌شود. نکته در خور تامل اینکه کل اعتباراتی که برای یک سال این سازمان اختصاص می‌یابد به اندازه یک طرح عمرانی، مثلا ساخت یک قطعه آزادراه نیست و حتی همان بودجه ناچیزی که اختصاص می‌یابد تأمین نمی‌شود.

این کارشناس باسابقه منابع طبیعی، با تأکید براینکه توسعه پایدار بدون حفاظت از منابع طبیعی و بدون داشتن طبیعت سالم امکان‌پذیر نیست، گفت: تخریب‌ها با میزان اعتبارات رابطه مستقیم دارند. هرچه از میزان بودجه سازمان جنگل‌ها کاسته شود به همان نسبت توان این سازمان برای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی کشور کاهش می‌یابد. براین اساس، اگر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور انتظار حل‌وفصل معضلات موجود منابع طبیعی را دارند و به احیا و حفاظت از میراث طبیعی و عرصه‌های جنگلی و مرتعی اعتقاد دارند، ضروری است بودجه و اعتبارات منابع طبیعی کشور را به‌گونه‌ای تأمین کنند که دست‌اندرکاران سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بتوانند احیا، توسعه و صیانت از عرصه‌های طبیعی کشور را در دستور کار خود قرار دهند یا حداقل بتوانند وضعیت موجود را حفظ کنند.

ضرورت اصلاح لایحه جامع منابع طبیعی

رئیس جامعه جنگلبانی ایران در بخشی از سخنان خود با هشدار نسبت به تصویب لایحه جامع منابع طبیعی کشور با مفاد فعلی آن گفت: قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع که در سال 46به تصویب رسید قانونی است که از جامعیت و شمولیت بسیار خوبی برخوردار است. این قانون که مبنای اغلب فعالیت‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است در زمان خودش در شمار مترقی‌ترین قوانین محسوب می‌شد به‌طوری که اگر همین قانون مورد بازنگری قرار می‌گرفت و مفاد آن روزآمد(به‌روز) می‌شد می‌توانست گره از مشکلات و مسائل موجود منابع طبیعی کشور باز کند. اما لایحه‌ای که امروز در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان لایحه جامع منابع طبیعی کشور در دست بررسی است نه‌تنها مسائل و مشکلات منابع طبیعی کشور را حل نمی‌کند که بر معضلات موجود دامن می‌زند. به همین دلیل است که اکثر کارشناسان و متخصصان منابع طبیعی کشور مصرانه از نمایندگان مجلس می‌خواهند برخی مواد این لایحه را اصلاح کنند.

نصرتی نصرآبادی افزود: خوشبختانه از همه استان‌ها و شهرها نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، این نمایندگان می‌توانند پیش از تصویب لایحه جامع منابع طبیعی، علاوه بر نظرخواهی از صاحب‌نظران از کارشناسان منابع طبیعی شهرهای متبوع خود نیز بخواهند براساس مشکلات و معضلاتی که دامنگیر منابع طبیعی حوزه انتخاباتی‌شان شده، راهکار و پیشنهاد بدهند و با لحاظ این نظرات لایحه را به تصویب برسانند تا این لایحه از جامعیت و شمولیت کاملی برخوردار شود، در غیر این صورت تخریب‌ها دوچندان می‌شود.

کد خبر 214821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز