گروه محیط‌زیست: مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه تاکنون هیچ قانون، ‌آیین‌نامه و ضابطه‌ای صراحتاً جهت احیا و پاکسازی مناطق آلوده جنگی و بهبود شرایط مناطق جنگی وجود نداشته است، افزود: در سطح سازمان حفاظت محیط‌زیست تنها در لایحه جامع خاک این موضوع لحاظ شده بود که با استرداد لایحه توسط دولت پاکسازی زیست‌محیطی مناطق آلوده همچنان بلا‌تکلیف مانده است.

فرهاد پورسخا با بیان اینکه جنگ تحمیلی 8ساله علاوه بر خسارات و صدمات انسانی، تخریب گسترده محیط‌زیست در بخش‌های محیط طبیعی و انسانی را موجب شده است، گفت: کاربرد سلاح‌های شیمیایی علاوه بر کشتار انسان‌های نظامی و غیرنظامی در مقطع زمانی خاص در یک نسل، در دراز‌مدت باعث آلودگی آب و خاک شده که در نسل‌های بعد می‌توان به وضوح اثرات آن را مشاهده کرد. وی با اعلام اینکه بسیاری از زیستگاه‌های محیط‌زیست در جنگ تحمیلی علیه ایران آسیب جدی دیدند، گفت: آلودگی خاک و آب به بسیاری از مناطق وارد شد و خسارات سنگین بر اکوسیستم‌های آبی و خاکی کشورها تحمیل کرد.

پورسخا با اعلام اینکه تاکنون هیچ قانون، ‌آیین‌نامه و ضابطه‌ای صراحتاً جهت احیا و پاکسازی مناطق آلوده جنگی و بهبود شرایط مناطق جنگی وجود نداشته است، افزود: در سطح سازمان محیط‌زیست تنها در لایحه جامع خاک در ماده 64لایحه ادغامی با لایحه جامع منابع طبیعی با مسئولیت وزارت جهادکشاورزی این موضوع لحاظ شده بود که با استرداد لایحه توسط دولت باز هم این موضوع مشمول مرور زمان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، پورسخا خاطرنشان کرد: گرچه سالیان پیش مطالعاتی در زمینه آثار جنگ عراق بر محیط‌زیست کشور به‌خصوص آلودگی آب و خاک انجام شده است و لایحه غرامت جنگی محیط‌زیستی تهیه شد، اما ضروری است تا با بررسی گزارش‌های انجام شده در آن دوران و مقایسه آن با وضعیت کنونی، ضمن شناسایی نقاط بحرانی آلودگی خاک این مناطق، بتوان راهکارهای مناسبی جهت پاکسازی مناطق آلوده یافت؛ ضمن آنکه درصورت لزوم مجدداً لایحه مذکور پیگیری شود.

وی با بیان اینکه سازوکارهای حقوقی بین‌المللی موجود برای جلوگیری از تخریب عامدانه و آلوده‌کردن منابع طبیعی در زمان جنگ، کافی‌ نیست، تأکید کرد: ضروری است مقررات بین‌المللی برای جلوگیری از درگیری‌های مسلحانه و هدف قرار دادن محیط‌زیست هنگام مخاصمات تقویت شود. به گفته پورسخا، چنانچه منابع طبیعی به‌عنوان منابع تأمین معیشت و زندگی‌ مردم، خسارت دیده یا تخریب شوند هیچ‌گونه صلح پایداری متصور نخواهد بود.

 

کد خبر 225045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز