یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: درحالی‌که کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه منابع طبیعی نسبت به کاهش سطح جنگل‌های کشور هشدار می‌دهند مدیرکل منابع امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا ادعا کرد: آخرین نقشه‌ها نشان می‌دهد، یک میلیون هکتار به سطح جنگل‌های کشور افزوده شده است.

کامران پورمقدم فراتر از این ، افزود: این میزان براساس تعریفی است که برای جنگل‌ ارائه شده است و گرنه میزان جنگل‌های دست کاشت بسیار بیشتر از این مقدار است. به گفته وی، جنگل، زمینی(اعم ازخشکی و آبی) است که عمدتاً از درخت و درختچه همراه با سایر رستنی‌های خشبی و علفی خودرو پوشیده شده باشد مشروط به آنکه مساحت آن کمتر از نیم هکتار و تاج پوشش درختی آن به‌طور طبیعی کمتر از پنج درصد نباشد با این تعریف هنوز سطوحی که جنگل‌کاری شده و درختان آن نهال است، جزو سطوح اضافه شده جنگل‌ها محسوب نمی‌شود.

نکته درخور تامل اینکه مدیرکل امور جنگلی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در حالی از افزایش سطح جنگل‌های کشور خبر می‌دهد که بنا به تعاریف بین‌المللی، جنگل به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که تاج پوشش درختی آن کمتر از هفت درصد نباشد. براین اساس تفاوت آماری که وی اعلام می‌کند ناشی از همین اختلاف تاج پوشش جنگلی است. مدیرکل امور جنگلی سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه سال گذشته 50هزار هکتار عملیات جنگل‌کاری داشته‌ایم افزود: طبق برنامه پنجم توسعه و طرح صیانت از جنگل‌ها باید 500هزار هکتار به جنگل‌های کشور افزوده شود. به گفته وی از آنجا که فصل رویش جنگل‌های خلیجی - عمانی طولانی‌تر از دیگر نواحی جنگلی است عملیات جنگل‌کاری در این مناطق بیشتر انجام می‌شود.

پورمقدم به ماده 15قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: براساس این قانون طی 10سال شش‌میلیون هکتار به سطح جنگل‌های کشور افزوده شده و سرانه جنگل‌ها به ازای هر نفر از 1700مترمربع به 2500مترمربع می‌رسد. وی ادامه داد: برای دستیابی به این میزان، 50درصد عملیات جنگل‌کاری توسط دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مانند شهرداری‌ها، بسیج‌سازندگی و شهرک‌های صنعتی صورت گرفته و 50درصد دیگر آن در قالب طرح‌های صیانت و آبخیزداری و بیابان‌زدایی انجام می‌شود.

مدیرکل منابع امور جنگلی سازمان جنگل‌ها درخصوص میزان تخریب جنگل‌های کشور اظهار کرد: در برخی مناطق کشور به‌دلیل اجرای عملیات عمرانی مانند احداث سد و بزرگراه مقداری از سطح جنگل‌ها تخریب می‌شود اما نمی‌توان با جمع بستن این سطح، میزان تخریب جنگل‌ها را مشخص و آمار دقیقی را برآورد کرد. وی در پایان تأکید کرد: در هر جایی از کشور که جنگلی تخریب می‌شود دو یا سه برابر آن جنگل‌کاری صورت می‌گیرد.

 

کد خبر 202776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز