مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه شهری: در پی اعتراض‌های رسانه‌ها، محافل و چهره‌های شهری به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس درباره کاهش درآمدهای پایتخت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس به آن رأی ندادند و برای بررسی بیشتر، مصوبه را به کمیسیون برگرداندند.

به گزارش همشهری، هفته گذشته کمیسیون تلفیق مجلس طرحی را به تصویب رساند که براساس آن قرار شد 50درصد از درآمدهای پایدار و عوارض تهران از محل ارزش افزوده، به سایر شهرها اختصاص یابد. اما دیروز در ادامه بررسی جزئیات بودجه 92، بند الحاقی 8 در بخش درآمدهای بودجه را پس از بحث و بررسی طولانی و اعتراضات و تذکرات و اخطارهای مکرر نمایندگان، برای رسیدگی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند. در این بند آمده بود:

50درصد از عوارض موضوع بند الف ماده 38قانون مالیات بر ارزش‌افزوده شهر تهران ماهانه به‌حساب تمرکز وجوه واریز می‌شود تا براساس شاخص‌های توسعه نیافتگی و جمعیت مطابق ضوابط تبصره دوم ماده 39قانون مالیات برارزش افزوده توزیع شود.

در ابتدای بررسی این بند الحاقی، پیشنهاد حذف کل بند مطرح شد که به تصویب وکلای ملت نرسید و در نهایت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد پس از استماع تذکرات تعدادی از وکلای ملت که خواستار تصویب این بند بودند اصل آن را به رأی گذاشت؛ چرا که مغایر برنامه‌ پنجم و نیازمند دوسوم آرای نمایندگان بود.

بنا براین با 113رأی موافق، 40رأی مخالف و 17رأی ممتنع از 199نماینده حاضر در جلسه با این بند مخالفت شد. بر این اساس رئیس جلسه آن را مراعا گذاشت و برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع داد. سال گذشته درآمد پایدار شهرداری تهران از محل سود درآمد ارزش افزوده پایتخت‌نشینان 1600میلیارد تومان بود که درصورت تأیید مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس، بیش از 800میلیارد تومان از عوارض تهرانی‌ها به شهرهای دیگر می‌رفت.

نص صریح قانون به این نکته اشاره دارد که تا پایان احکام برنامه پنجم یعنی تا 2سال آینده، سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده 3و سهم دولت 5باشد، درحالی‌که امسال سهم شهرداری‌های کشور 2.4شده است. اینکه 50درصد عوارض پرداخت شده مردم تهران به سایر شهرها اختصاص یابد، موجب باب شدن رویه غیرقانونی مجلس برخلاف قانون برنامه پنجم نیز می‌شود و بی‌شک حذف نیمی از درآمدهای پایدار برای شهر، تهران را دچار آسیب می‌کند و با کاهش درآمدهای پایدار در رقم بودجه، اثرات منفی آن بر شهر و فعالیت‌های شهری مشخص خواهد شد.

کد خبر 214798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز