جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: فلسطینیان در سالگرد تشکیل رژیم صهیونیستی در داخل اراضی‌شان، درباره تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات پارلمانی به توافق رسیدند تا گامی بلند در مسیر آشتی ملی برداشته باشند.

فلسطین گفتگو

به گزارش خبرگزاری فلسطین (وفا)، 2جنبش فتح و حماس در دیداری در قاهره ضمن توافق درباره تشکیل دولتی جدید به نخست‌وزیری محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کردند که نشست‌هایشان تا زمان اجرایی شدن این توافق ادامه خواهد یافت. براساس این توافق، جدولی زمانی برای نهایی کردن تشکیل دولت وحدت ملی و اجرای انتخابات پارلمانی تعیین شد.

موسی ابومرزوق نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: براساس این توافق، با رئیس پارلمان ملی فلسطین هماهنگی می‌شود تا کمیسیون آماده‌سازی‌ قانون انتخابات پارلمانی را به برگزاری جلساتی فراخواند و طی یک هفته پس از این فراخوان، موارد اختلافی قانون بررسی شده و نسخه نهایی آن پس از توافق به کمیسیون اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین ارائه می‌شود تا طی مدت یک‌هفته‌ای به تصویب نهایی برسد. پس از آن، رئیس کمیسیون اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین دستور تشکیل کمیسیون انتخابات پارلمانی در خارج را با توافق تمامی گروه‌های مبارز طی یک هفته صادر می‌کند. 2جنبش همچنین درباره تشکیل دادگاه انتخابات پارلمانی به همان شیوه دادگاه انتخابات شورای قانونگذاری توافق کردند.

ابومرزوق همچنین تصریح کرد که فتح و حماس درباره رایزنی برای تشکیل دولت وفاق ملی به ریاست محمود عباس طی یک‌ماه پس از آغاز رایزنی‌ها براساس توافقنامه قاهره و قرارداد دوحه توافق کردند و پس از این رایزنی‌ها، دولت طی سه‌ماه شکل می‌گیرد و سه‌ماه بعد محمود عباس دستور برگزاری جلسات آن و زمینه‌سازی‌ برای تعیین زمان انتخابات را صادر می‌کند.

در جلسات قاهره، موسی ابومرزوق ریاست هیأت حماس و عزام الاحمد ریاست هیأت فتح را به‌عهده داشتند.یک روز پس از این توافقات، یکی از اعضای سرشناس حماس درباره این توافقات با نوعی خوش‌بینی هشدارآمیز سخن راند. عزیز الدویک تصریح کرد که فتح از آشتی تنها به‌دنبال پرونده انتخابات و خارج کردن حماس از همان دروازه‌ای است که از آن وارد شد. وی بر ضرورت نهایی کردن پرونده‌های آشتی ملی به‌صورت یکجا تأکید کرد و افزود: پایان دادن به اختلافات و نهایی کردن آشتی ملی نیازمند نهایی کردن تمامی پرونده‌های آشتی و نه منحصر کردن آنها در یک یا 2پرونده است.

همزمان با این توافقات، محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین با رئیس‌جمهور مصر دیدار و گفت‌وگو کرد. محمود عباس و محمد مرسی در این دیدار درباره آخرین تلاش‌ها برای حل و فصل اختلافات درونی فلسطینیان و نیز روند سازش در منطقه و تلاش‌ها برای از سرگیری آن رایزنی کردند.

اما مرسی در حالی با عباس دیدار کرد که در همان روز افرادی مسلح نظامیانی مصری را در صحرای سینا ربوده بودند. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، در پی این اقدام، مرسی وزرای دفاع و کشور را برای ارائه توضیحات فراخواند. دیروز هم افرادی از پلیس مصر در اعتراض به ربوده شدن همکارانشان، اقدام به بستن گذرگاه مرزی رفح با نوار غزه کردند. رسانه‌های خبری تأکید کردند که بستن گذرگاه از سوی مقام‌های رسمی نبوده بلکه صرفا اقدام نیروهای امنیتی بوده است. ربایندگان آزادی نظامیان ربوده‌شده را به آزادی شماری از افراد افراطی بازداشت شده مشروط کرده‌اند.

کد خبر 214598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز