جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: هزاران برگ جریمه که در هر روز صادر می‌شود، نمی‌تواند بدون خطا باشد.

اختاریه

 از طرف دیگر جعل رقم‌های پلاک و کارهایی مانند آن، باعث می‌شود که هر مالک خودرو یا راننده‌ای در برگه خلافی‌های خود، تخلف‌هایی را ببیند که هرگز مرتکب نشده است. مثلا برای یک راننده در تهران، تخلفی در بندرعباس ثبت شده بود، درحالی‌که او هرگز با آن خودرو از تهران خارج نشده است. اینگونه خطاها، ثبت تخلف‌ها و ابلاغ جریمه‌ها را می‌توان به‌حساب خطای انسانی یا خطای سیستم یا تخلف یک متخلف با پلاک جعلی گذاشت.

اما گاهی در ماجرای جریمه‌ها اتفاق‌هایی می‌افتد که توان ذهن نمی‌رسد که این خطا از کجا ناشی شده است. روز پنجشنبه 26اردیبهشت 1392، یکی از شهروندان تهرانی در خانه خود، نامه‌ای از مرکز اجراییات پلیس راهور دریافت کرد، از همان نامه‌های معروف پلیس راهور که روی پاکتش تصویر یک چشم، گشت نامحسوس را به‌خاطر می‌آورد. محتوای نامه چنین است: «مالک محترم خودرو (و شماره پلاک درج شده است) نظر به اینکه مبلغ جرایم رانندگی خودروی شما به 16میلیون و 550هزار ریال (یک میلیون و 655هزار تومان) رسیده است، از تاریخ صدور این اخطار به‌مدت یک‌ماه فرصت دارید تا نسبت به پرداخت جرایم اقدام نمایید. در غیراین صورت برابر ماده 8قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پلاک خودرو در ردیف توقیفی‌های سامانه راهنمایی و رانندگی ثبت و به محض رویت، وسیله نقلیه توقیف خواهد شد.»

این ابلاغیه در تاریخ 23اردیبهشت 92صادر شده، در شرکت پست به تاریخ 25اردیبهشت 92مهر شده و با پست پیشتاز در تاریخ پنجشنبه 26اردیبهشت 92به صاحب پلاک تحویل داده شده است. همان روز و ساعتی بعد از دریافت اخطاریه، مالک پلاک، به واحد اجراییات پلیس راهور مستقر در پلیس + 10رفته است.

برگه خلافی‌هایی که می‌بایست جریمه یک میلیون و 655هزار تومانی را در خود داشته باشد، با عبارت «تا تاریخ استعلام صورت وضعیت، فاقد خلاف است»، گواهی عدم‌تخلف می‌دهد.این در حالی است که براساس همین برگه عدم‌خلافی که در تاریخ 26اردیبهشت 92صادر شده و صورت وضعیت خلافی را تا 14اردیبهشت 92اعلام می‌کند، تعداد تخلف‌های این پلاک پیش از این و در تمام طول عمرش، 5تخلف بوده است.

همه این معادله یک سو و این گزاره یک سوی دیگر که خودرویی که پلاک جریمه شده با مبلغ یک‌میلیون و 655هزار تومان را داشته، بهمن سال 90فروخته شده و از آن زمان، پلاک خودرو در انبار پلاک مرکز شماره‌گذاری خودرو بوده و از آن تاریخ تا‌کنون پلاک هیچ خودروی دیگری نیز نبوده است. اکنون علاوه بر اینکه این خطا باید رفع شود، معما اینجاست که اساسا در کجای مکانیسم پیگیری جرایم بالای یک میلیون تومان چنین خللی وجود دارد که می‌تواند یک پلاک فک شده را بیش از یک میلیون و نیم جریمه کند و اخطاریه آن را هم برای مالک پلاک و مالک سابق خودرو بفرستد اما در سامانه مرکز اجراییات پلیس +10 فاقد هر نوع جریمه باشد.

کد خبر 214595
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز