همشهری آنلاین: مجموعه داستان «هفده هجا» نوشته هیسایی یاماموتو، نویسنده ژاپنی توسط نشر افکار منتشر می‌شود.

هیسایی یاماموتو

هیسایی ماموتو از پدر و مادری ژاپنی در کالیفرنیای آمریکا متولد شد. وی که از نوجوانی شروع به نویسندگی کرد از سال 1948 و در 18 سالگی نوشته‌ها و داستان‌هایش را در نشریات متعدد آمریکایی به چاپ رساند و یکی از داستان‌های کوتاهش با نام " زلزله یونیکو" در زمره بهترین داستان‌های کوتاه آمریکا در دهه 50 میلادی قرن گذشته آمریکا شناخته شد.

به گفته منتقدان، توصیف زندگی روزمره و کشف تازگی در موضوعات عادی، ساده‌گرایی، صراحت بیان، کشف لحظه‌ها و توصیف عناصر طبیعت، سبک یاماموتورا را به سبک شعری هایکو نزدیک می‌کند. در واقع نام مجموعه داستان‌های کوتاه او با عنوان «هفده هجا»برگرفته از ساختار عروضی شعر هایکو ژاپنی است

 مجموعه داستان «هفده هجا» با ترجمه مشترک بابک اشرف‌خانی و مازیار ادیب نصرت از سوی نشر افکار منتشر شده است.

هفده هجا

همچنین داستان‌های کوتاه «هفده هجا»، «خانه‌ قهوه‌ای»، و «نغمه‌ عروسی» به عنوان داستان‌های کوتاه برجسته برای چاپ در کتاب بهترین داستان‌های کوتاه آمریکایی برگزیده شدند. وی همچنین در سال 1986 برنده‌ جایزه کتاب بنیاد کلومبوس و در سال 1988 برنده جایزه‌ انجمن مطالعات آسیا ـ آمریکا شد.

سبک و سیاق داستان‌های یاماموتو غالبا با هایکوهای ژاپنی مقایسه می‌شود، از این‌جهت که ترکیبی از آرایه‌های ادبی چون استعاره و صور خیال و کنایه است، با وجود این، او هیچگاه ایجاز در آثارش را فراموش نکرده است و به اطناب و انحراف از موضوع اصلی نزدیک نمی‌شود.

یاماموتو مطالعه‌ وسیعی روی آثار نویسندگان آمریکایی و اروپایی دارد، و ازطرفی به‌ واسطه‌ پیشینه‌ عمیق فرهنگی خود، با سنت‌های ادبی آنگلو ـ آمریکایی و ژاپنی ـ آمریکایی کاملا آشناست، اما شخصیت‌های اول داستان او همگی ژاپنی ـ آمریکایی هستند، و احساس همدردی او همواره با کسانی است که در حاشیه‌ جامعه‌ آمریکا دست و پا می‌زنند.

در داستان‌های یاماموتو، زبان شکسته و فرهنگ ناقص (بخشی ژاپنی و بخشی آمریکایی) نمایانگر هویت گمشده‌ نسل جدید مهاجر در این کشور است. در داستان‌های او پاره‌ای از واقعیت‌های جسمانی از قبیل رنگ مو و چشم و پوست شخصیت‌ها را به مشخصه‌های ایدیولوژیکی خاصی مرتبط می‌سازند و سعی دارد این سوال را مطرح کند که چه عواملی تعیین کننده‌ ملیت ـ آمریکایی بودن یا شدن ـ هستند؟

وی همچنین با دیدی حساس، صمیمی، خالصانه، باریک‌بین و در عین‌حال بی‌پرده و موجز، سبکی خلق کرده است که با وجود حفظ پیوندهایش با میراث فرهنگ و ادب ژاپن و بزرگداشت آن، نزد خواننده‌ امروز هم جذاب و دلنشین است.

کد خبر 214564
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز