شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

همشهری بین الملل- فرهاد عشوندی: «مجید عزیزم با دلی پر درد ناچارم به همکاریمان پایان دهم» این شاید سوزناک‌ترین حکم برکناری تاریخ فوتبال ایران بود که مصطفی آجورلو برای جلالی نوشت.

هرچند به نظر نمی‌رسد متن نامه سربسته‌ای که عصر پنجشنبه محمدحسن انصاری‌فرد به آری‌هان تحویل داد. شباهتی به نام آجورلو داشته باشد اما هر دو نامه یک معنا را داشتند و آن اینکه «آقای سرمربی شما اخراج‌اید!»

و بالاخره قایم باشک بازی‌هان و انصاری‌فرد به پایان رسید. مربی هلندی که در سه ماه گذشته یک روز در میان بر سر مساله ای با مدیر عامل پرسپولیس قهر می‌کرد برکنار شد تا «اقتدار مدیریت تیم» زیر سوال نرود. این واژه‌ای است که یکی از معاونین انصاری‌فرد در توجیه تصمیم انصاری‌فرد برای قطع همکاری باشگاه و‌هان به زبان می‌آورد. البته به این شرط که نامی از او به میان نیاوریم.

دیروز تمام مسوولان باشگاه با وجود اینکه به تلفن‌های همراهشان جواب می‌دادند اما حاضر به اظهار نظر رسمی درباره اتفاق پنج‌شنبه نبودند. خشایار محسنی مدیر برنامه‌های‌هان هم که تنها نماینده او در ایران است سعی داشت تا آنجا که می‌تواند سکوت کند. اولین جمله ای که خبرگزاری‌ها از او منتشر کردند این بود؛ «تا زمانی که مسوولان پرسپولیس دلیل برکناری‌هان را اعلام نکنند ما حرفی نمی‌زنیم.

دعوایی نداریم و به دنبال حل مسالمت‌آمیز این ماجرا هستیم.‌هان هم پنج‌شنبه شب به هلند برگشت تا ببیند پرسپولیس چه تصمیمی می‌گیرد.»

اما چه اتفاقی افتاد که عصر پنج‌شنبه انصاری‌فرد،‌هان را برکنار کرد؟ این سوالی بود که صبح دیروز همه به دنبال جوابش بودند. اولین اظهار نظر رسمی را نژاد فلاح عضو هیات مدیره تیم داشت او به ایسنا گفت: «در این چند ماه هواداران این سوال را داشتند که آیا‌هان می‌تواند آن‌ها را به آرزوی ذهنی‌شان برساند.

 نوع برخوردهای‌هان دلیل این تردید بود او با این ویژگی شخصیتی آرامش هواداران را به هم زده بود و ما بر همین اساس تصمیم گرفتیم برکنار شود.» او برکناری‌هان را حاصل نشست هیات مدیره تیم و مصوبه هیات اعلام کرد.

انصاری‌فرد از دو هفته قبل تصمیم داشت‌هان را بر کنار کند. او هفته قبل مذاکره با دینزلی را شروع کرد تا به محض جدایی مربی هلندی جانشینی را برایش برگزیند که با مخالفت هواداران همراه نباشد.

انصاری‌فرد از همان روز که‌هان همراه تیم از اتریش برنگشت دیگر تمایلی به ادامه همکاری با او نداشت یکی از معاونین مدیرعامل در این‌باره می‌گوید: «دیگر از کارهای مدیر برنامه‌هان خسته شده بودیم او هر روز بهانه‌ای می‌آورد و حرفی می‌زد که اقتدار مدیریت تیم را زیر سوال می‌برد. یک روز می‌گفت اول هیل قرارداد ببندد بعد جباری، روز دیگر به زور باشگاه را مجبور کرد فاطمی را بخرد.

 یک روز بی هماهنگی با باشگاه محمد پروین را به تمرین تیم بزرگسالان آورد و روز دیگر کاری کرد که کاظمیان از پرسپولیس جدا شود. هر روز هم که به جای‌هان مصاحبه می‌کرد و علیه مدیریت تیم حرف می‌زد. انصاری‌فرد با اینکه از نظر فنی به کار‌هان ایمان داشت اما محسنی شرایطی را ایجاد کرده بود که دیگر امکان ادامه همکاری پرسپولیس و‌هان وجود نداشت.»

دعوای محسنی و انصاری فرد از همان روزهای نخست حضور مربی هلندی در تهران آغاز شده بود. همان روزی که در کنفرانس مطبوعاتی معارفه،‌هان جمله‌ای را گفت که باعث ناراحتی علی پروین شد. پس از آن این اختلاف بر سر جذب سه یار خارجی پرسپولیس تشدید شد.

 بازیکنانی که مدیر عامل تیم آنها را در حد پرسپولیس نمی‌دانست اما محسنی با کمک نفوذ‌هان او را مجبور به جذب این بازیکنان کرد. پس از آن بار دیگر محسنی و انصاری‌فرد روزنامه‌های ورزشی از نشست مشترک با پروین حرف می‌زد.

حرفی که انصاری‌فرد را کلافه کرده بود. آوردن‌هان به پرسپولیس بخشی از پروژه حذف پروین توسط هیات مدیره بود. آنها که با نتایج ضعیف تیم پروین را در پایین‌ترین سطح محبوبیتش در تمام این سال‌ها می‌دیدند با آوردن مربی هلندی صاحب نام برای تیم بحران زده‌شان توانستند پروین را منزوی کنند.

نتایج خوب تیم در جام حذفی هم کمک کرد که سایه پروین به کلی از پرسپولیس برچیده شود، اما حرف‌های محسنی بار دیگر پروین را از انزوا بیرون کشیده و به تیم نزدیک می‌کرد. اتفاقی که اصلا برای مدیر عامل خوشایند نبود.

اما تنها مشکل اصلی میان پرسپولیس و شخص‌هان مشکلات مالی بود. او که قراردادی 3/1 میلیون دلاری با پرسپولیس داشت هر بار که پرداخت طلبش عقب می‌افتاد به حالت قهر تهران را ترک می‌کرد و اینگونه به مدیران تیم فشار می‌آورد تا آنها را مجبور به انجام تعهداتشان کند.

 بار آخر او پس از شروع جام جهانی تهران را ترک کرد و تا دو ماه به تهران نیامد، تنها در اردوی اتریش از نزدیک همراه پرسپولیس بود. اردویی که محسنی آن را برنامه‌ریزی کرده بود اردویی که دو برابر قیمت واقعی برای پرسپولیس هزینه داشته است.

هان در اتریش به وادی خیل معاون فنی پرسپولیس گفت اگر آنها سه شرط‌اش را نپذیرند دیگر به تهران نمی‌آید. سه شرطی که عبارت از پرداخت طلب‌هایش، اختیار تام در جذب بازیکن و البته بعضی مسائل شخصی بود. شرایطی که در نهایت انصاری‌فرد حاضر به پذیرش آنها نشد. وادی خیل در این باره می‌گوید: «شرایط به گونه‌ای بود که دو طرف ترجیح دادیم همکاری‌مان را قطع کنیم. مشکلی هم نبود که بخواهیم آن را فریاد کنیم. به صلاح دو طرف نیست که خیلی از مسائل افشا شود.»

چه کسی خسارت می‌پردازد؟
«پرسپولیس‌هان را برکنار کرد.» این متن خبری بود که ایسنا از جدایی‌هان مخابره کرد. خبری که یک معنا دارد، اینکه با این تصمیم پرسپولیس موظف بر پرداخت تمام هزینه‌های‌هان تا پایان قرارداد 18 ماهه‌اش که هنوز یکسال آن باقی مانده است، می‌شود. نژاد فلاح در این باره می‌گوید: همه موارد را بررسی کرده‌ایم.

پرسپولیس برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر به دغدغه مسائل کوچک مالی فکر نمی‌کند.» این جمله یعنی پرسپولیس حاضر به پرداخت تمام هزینه‌های مربی هلندی است. سکوت محسنی و‌هان هم به این دلیل است که بدانند پرسپولیس درباره طلب‌هایشان چه تصمیمی می‌گیرد.

در نشست مشترک‌هان انصاری‌فرد که حکم برکناری مربی هلندی به او داده شد، مدیر عامل پرسپولیس ابتدا شروع به صحبت کرد و مواردی از تخلف‌های مربی هلندی را یاد آور شد و به او گفت قید شکایت از تیم را بزند و راضی شود، استعفا دهد.

 پیشنهادی که هان حاضر به پذیرش آن نشد با این وجود مسوولان پرسپولیس معتقدند نیازی به پرداخت خسارت برای فسخ قرارداد‌هان نیست؛ «همین که محسنی سکوت کرده یعنی می‌داند که خود آنها مقصر هستند.

با وجود لغو قرارداد‌هان ما نباید پولی به او بپردازیم.» این جملات را یکی از معاونین پرسپولیس می‌گوید معاونی که حاضر نیست اسمش را بگوید. البته وادی خیل معتقد است هنوز حساب و کتاب‌هایی با‌هان دارند او می‌گوید: «مبلغی جزئی برای تسویه حساب با‌هان باید پرداخت شود اما چون جدایی او توافقی بوده ما نباید مبلغ کامل قراردادش را بدهیم» این سه اظهار نظر متفاوت از سه مقام مسوول در پرسپولیس بود اما محسنی پس از شنیدن این سه گفته مختلف سکوت را می‌شکند و به همشهری بین‌الملل می‌گوید: «اولا که اگر‌هان از پرسپولیس جدا شد به این دلیل بود که حاضر به پذیرش شرایط انصاری‌فرد نشد و بعد اینکه ما نمی‌خواهیم کار به جنجال کشیده شود اما اگر پرسپولیس بازهم بخواهد چون گذشته رفتار کند و پول‌هان را ندهد او وکیل می‌گیرد و به فیفا شکایت می‌کند.

آن وقت یک بدهی یک میلیارد تومانی هم به بدهی‌های قبلی تیم اضافه می‌شود تازه آنها مجبور به پرداخت پولی هنگفت برای مربی جدیدشان هم هستند اتفاقی که خطر محرومیت پرسپولیس را تا چند برابر افزایش می‌دهد.»

مشکل مالی این تنها مساله ای است که در داستان جدایی‌هان و پرسپولیس بی جواب مانده است مشکلی که عامل اصلی اختلاف و طرف بود و حالا این سوال بی جواب مانده که آیا یک میلیارد دیگر به بدهی 5 میلیاردی پرسپولیس افزوده شده است؟

کد خبر 2145

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز