همشهری آنلاین: روز به روز که به زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم، بازخوانی رهنمودها و تاکیدات امام(ره) و رهبری می‌تواند راهگشاتر باشد.

امام خمینی

جملات زیر برگرفته از بیانات حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در ارتباط با انتخابات است.

- برنامه ما این است که رجوع کنیم به آرای عمومی، به آرای مردم.

- مردم یکی را تعیین کنند که رییس‌ جمهور باشد.

- قهراً مردم وقتی آزاد هستند یک نفر صالح را انتخاب می‌کنند و آرای عمومی نمی‌شود خطا بکند.

- ملت شریف و مبارز ایران! دشمنان اسلام و نهضت در خارج و داخل تبلیغات زهرآگین خود را شروع کردند و چنین وانمود می‌کنند که مردم در این انتخابات بی‌تفاوتند و به سستی و سردی گراییده‌اند. از شما ملت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانی خود، یاوه‌سرایان را رسوا کنید.

- امروز شرکت در انتخابات نه فقط یک وظیفه اجتماعی و ملی است، بلکه یک وظیفه «شرعی»، «اسلامی»، و «الهی» است، که شکست آن، شکست جمهوری اسلامی است، که حفظ آن، بر جمیع مردم از بزرگترین «واجبات» و «فرایض» است. وسوسه در آن از شیطان بلکه «عُمال شیطان بزرگ» است.

- اینجانب از علمای معظم و ائمه جمعه و جماعات محترم و خطبا و گویندگان متعهد در سراسر کشور تقاضا دارم که مردم شریف را از اهمیت این موضوع حیاتی و سرنوشت‌ساز مطلع و آنان را به تکلیف شرعی خود ارشاد فرمایید.

- از جمله اموری که اجانب به آن دامن می‌زنند همین مسأله انتخابات است. هر انتخاباتی که در ایران می‌شود این‌ها(اجانب) می‌گویند: مردم این دفعه نمی‌آیند. مردم سست و خسته شده‌اند و شور سابق را ندارند. این‌ها (اجانب) از روی همین عقده‌هاست که این صحبت‌ها را می‌کنند. اگر عقده‌های درونی آن‌ها حل می‌شد. چنین صحبت‌هایی را نمی‌کردند.

- انتخابات در انحصار هیچ‌کس نیست. نه در انحصار روحانیون است نه در انحصار احزاب ، نه در انحصار گروه‌هاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است.

- یکی از امور مهمه‌ای که امروز همه ما به آن مبتلا هستیم و همه کشور ، قضیه انتخابات است و الحمدالله این مرحله هم که پیش آمده است، مردم ما شرکت کنند و در مقابل قدرت‌های بزرگ که چشم دوخته‌اند به این‌که ملت ایران دیگر از اسلام برگشته و از مسایل اسلامی برگشته، آن‌ها بفهمند مسأله این‌طور نیست، فرض که ما «بد» باشیم اما اسلام که خوب است.

- همان‌طور که بارها گفته‌ام، مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دسته‌ای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند. وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات، چه انتخابات رییس‌جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند. همه قوا را صرف کنیم در انتخاب اشخاص صحیح، اشخاصی که غربی نباشند که بعد ما را بکشانند به طرف غرب؛ شرقی نباشند که ما را بکشانند از آن طرف؛ به صراط مستقیم اسلام باشند. امروز سرنوشت اسلام و سرنوشت مسلمین در ایران و سرنوشت کشور ما به دست ملت است و اگر مسامحه کنند در این امر، اهمال کنند، نروند و رأی ندهند، مسوولیت متوجه خود آن‌هاست عیناً.

دنبال اشراف نمی‌رویم که اشراف را تعیین کنیم، دنبال آدم می‌رویم. این آدم صالح وقتی که در رأس واقع شد، این آدم صالح، دولتِ صالح پیش می‌آورد؛ دولتِ غلط نمی‌آورد پیش ، دولت فاسد نمی‌آورد.

انتخابات آینده از اهم اموری است که مسوولیت آن با همه ماست.

انتخابات یک محکی هم برای خودتان است که ببینید آیا می‌خواهید انتخاب اصلح بکنید برای خودتان، یا برای اسلام؟ اگر برای خودتان باشد، شیطانی است. انتخابات محکی برای خودتان که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است، یا برای صلاح خودتان.

از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند. من از همه قشرها، از همه ملت می خواهم که آداب اسلامی خودشان را نسبت به همه امور، خصوصاً در انتخابات حفظ کنند.

- به اطلاع هموطنان عزیز برسانید که؛ عکس اینجانب دلیل بر تأیید کسی نبوده؛ چنانچه دلیل بر عدم تأیید هم نباشد.

- من از همه قشرها، از همه ملت می‌خواهم که آداب اسلامی خودشان را نسبت به همه امور خصوصاً در انتخابات حفظ کنند و خداوند را شاهد بدانید.

- لازم است مطلبی را که گاهی شنیده می‌شود که برای تبلیغات انتخاباتی بعضی از کاندیداها خدای نخواسته بعضی دیگر را تضعیف یا توهین می‌کنند، در رابطه با آن توضیح دهم که امروز این نحو مخالفت‌ها خصوصاً از چنین کاندیداهایی برای اسلام و جمهوری اسلامی فاجعه‌آمیز است.

- امروز دارند تهیه می بینند مخالفین شما، مخالفین جمهوری اسلامی، که برای انتخابات نفاق ایجاد کنند. و این یک خطری است برای کشورما.

- این‌ها با زور نمی‌توانند کاری انجام دهند، نه آمریکا، نه ... ، با فشار و زور به یک کشوری که همه با هم هستند. نمی‌توانند آسیب برسانند. لکن با توطئه و وارد کردن عمال خودشان در داخل می‌توانند ایجاد نفاق کنند. و بهانه هم انتخابات.

- شورای نگهبان بدون ملاحظه از هیچکس فقط و فقط خدا را در نظر بگیرند.

- من با نهاد شورای نگهبان صددرصد موافقم و عقیده ام هست که باید قوی و همیشگی باشد. برخورد شما باید به صورتی باشد که در آینده هم به این شورای صدمه نخورد. شورای محترم نگهبان، که حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی هستند مورد تأیید اینجانب می‌باشند. آقایان با تعهدی که دارند تحت تأثیر هیچ جوی واقع نمی‌شوند. ان‌شاءالله مؤید باشند. این نهاد (شورای نگهبان) همیشه با بیداری و هوشیاری در خدمت به اسلام و مسلمین کوشا باشد. باید تمام سعی خودتان (شورای نگهبان) را بنمایند که خدای ناکرده اسلام در پیچ و خم‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ، متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد. ازشورای متهم نگهبان می‌خواهم و توصیه می‌کنم، چه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آینده، که با کمال دقت و قدرت وظایف اسلامی و ملی خود را ایفاء و تحت تأثیر هیچ قدرتی واقع نشوند.

- باید اختیارات دست مردم باشد و هر آدم عاقلی این را قبول دارد که مقدرات هر کس باید دست خودش باشد.قانون این است، حقوق بشر این است که سرنوشت هر آدمی باید به دست خودش باشد. هر ملتی سرنوشتش به دست خودش باشد. آزادید هر رأیی دل‌تان خواست بدهید، اما بی تفاوت نباشید.

- باید همه شما همه ما زن و مرد ، هر مکلف همان طور که باید نماز بخواند همان طور باید سرنوشت خودش را تعیین کند.

- دولت اسلامی یک دولت دموکراتیک به معنای واقعی است و برای همه اقلیت های مذهبی آزادی بطور کامل هست. وهرکس می تواند اظهار عقیده خودش را بکند و اسلام جواب همه عقاید را به عهده دارد، و دولت اسلامی تمام منطق ها را با منطق جواب خواهد داد.

- از هم اکنون هم باید مطمئن باشیم رسانه های بیگانه از عدم حضور مردم در صحنه انتخابات سخن ها خواهد گفت و با تحلیل های موذیانه و القائات توأم با تهدید و ارعاب تلاش خواهد نمود، ذهن ها را به مسایل دیگر معطوف نمایند. غافل از آن که امت اسلامی ایران سالهاست نشان داده اند که ازاین هیاهوها نمی ترسند و مقاوم و استوار در مقابل ابرقدرتها و قدرتها می ایستند، و به یاری خداوند متعال ملت شریف ایران با حضور گسترده خود انتخابات را با قدرت و قاطعیت برگزار می کند.

- ملت شهیدپرور ایران بداند که این روزها امتحان الهی است، روز پرخاش علیه کسانی است که با اسلام "کینه" دیرینه دارند. روز انتقام از "کفر" و "نفاق" است روز فداکاری است.

- امروز شرکت در انتخابات نه فقط یک وظیفه اجتماعی و ملی است، بلکه یک وظیفه شرعی اسلامی و الهی است که شکست در آن، شکست جمهوری اسلامی است. که حفظ آن بر همه مردم از «بزرگترین واجبات» و فرایض است و وسوسه در آن از شیطان بلکه عمال شیطان بزرگ است.

منبع: ایسنا

کد خبر 214474
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز