همشهری‌آنلاین: قالیباف صبح 25 اردیبهشت ماه به دعوت هیئت‌های مذهبی استان ایلام برای شرکت در همایش بزرگ بررسی ابعاد حماسه سیاسی و اقتصادی سال 92 وارد شهر ایلام شد.

محمد باقر قالیباف صبح 25 اردیبهشت ماه در دیدار با جمعی از نخبگان استان ایلام در مجتمع رفاهی فرهنگیان شهر ایلام با بیان مطالب مطرح شده از سوی نخبگان و اندیشمندان غرب کشور اظهار کرد: سعی می‌کنم در این مدت اشاره‌ای به بعضی از موضوعات داشته باشم و تا حدودی عمیق تر به بحث‌های استانی توجه کنم. اگر از من سوال کنند که مهمترین چالش امروز کشور چیست من از چالش مدیریتی نام می‌برم. در عین این که همه معتقدند بزرگترین مشکل ما مشکل اقتصادی است و بنده هم این موضوع را قبول دارم، اما معتقدم بزرگترین چالش ما چالش مدیریتی است. اگر مسائل و مشکلات اقتصادی به وجود آمده است‏، به این دلیل نیست که پول، منابع و نیرو نداریم. همه مطالعات و شاخص‌ها نشان می‌دهد در این زمینه‌ها دچار مشکل نیستیم. ظرفیت‌های ما داشتن سرمایه‌های مادی و انسانی است. آنچه که ما را دچار مشکل کرده و نمی‌توانیمَ از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم بحث مدیریت است.

عضو ائتلاف پیشرفت با تاکید بر ضروت تعیین تکلیف امورات تولی‌گری و تصدی‌گری گفت: در نتیجه توجه نشدن به این مسئله، همه استعدادهایی که در ایلام وجود دارد این دیار را ترک کرده است چرا که این استعدادها دیده نمی‌شوند و بستری برای ظهور آنها فراهم نشده است.

قالیباف افزود: برای پیشرفت کشور قبل از هر چیز نیازمند منابع انسانی هستیم، در تهران برخی نواحی و مناطق را داریم که وقتی آن را به شهردار ناحیه و منطقه می‌سپاریم شاهد هستیم که بعد از یک سال همان منطقه ضعیف را چگونه متحول کرده‌اند. در کشور ما سیستمی عمل نمی‌کنیم در حالی که در کشورهای غربی سیستم‌ها مشخص شده است و فرآیند کارها مشخص است اما در کشور ما افراد تاثیرگذار زیادی هستند که به علت سیستماتیک نبودن تاثیرگذاری آنها می‌تواند مثبت و یا منفی باشد. این موضوع از یک بخشداری و استانداری تا سطح وزارتخانه و بالاترین سیستم مدیریتی کشور مشاهده می‌شود. در نتیجه شما می‌بینید که وقتی یک وزیری بر سر کار می‌آید چه اتفاقات مثبتی رخ می‌دهد و از دیگر سو وزیر دیگری بر سر کار می‌آید و چه اتفاقات ناگواری را می‌بینیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که ادامه قدرت نیازمند فکر، اندیشه و توجه به نخبگان است. در اینجا دیگر با حرف و گفتار درمانی نمی‌توان قدرت و کشور را اداره کرد. یکی از آسیب‌های جدی ما این است که استقلال نخبگان و دانشگاهیان ما حفظ نشده است و به جای استفاده از نخبگان در تصمیم سازی، به حاشیه رانده شده‌اند. باید به دانشگاه به عنوان مهم ترین نقطه جامعه توجه کنیم تا بتوانیم کشور را اداره کنیم و این ظرفیت‌ها را در ابعاد مختلف تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت مورد توجه قرار دهیم. در اینجا است که می‌توانیم بگوییم کشور در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است.

قالیباف گفت: اگر امروز در تهران می‌گوییم که تهران در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است، هیچ کس از موافقان و مخالفان نمی‌تواند منکر این بحث باشد چرا که رویکرد محله محوری، توجه به خرد جمعی،مدیریت جهادی، معنویت در کار و... وجود دارد. باید فهمید که حرف مرد یکی نیست، حرف مرد دو تا است و وقتی فهمید اشتباه کرده است، حرف خود را اصلاح کند. باید به خرد جمعی و قانون احترام گذاشته شود و هیچ کس حق ندارد بگوید قانون غلط است یا درست، قانون هر چه هست باید اجرا شود، سپس اگر توانست از مسیری قانون را اصلاح کند، باید آن را دنبال کند.

شهردار تهران تصریح کرد: امروز باید تلاش کنیم تا نخبگان به صحنه بیایند تا کشور را در مسیر پیشرفت و عدالت قرار دهیم تا همه اقشار جامعه احساس کنند که کشور در مسیر درستی قرار گرفته و به سمت پیشرفت می‌رود. مردم باید عدالت را در اشتغال، درآمد، بهداشت، درمان، فرهنگ، اجتماع، کیفیت زندگی،مسایل علمی، وضعیت فرزندان خود و .... احساس کنند، مردم دیگر دوست ندارند تعریف عدالت را بشنوند، بلکه دوست دارند عدالت را ببینند و لمس کنند. مردم دوست دارند احساس کنند که عدالت در زندگی آن‌ها آمده است.

وی با یادآوری برنامه خود برای اداره کشور گفت: برای اداره کشور برنامه مدون، روشن و به روزی داریم و این برنامه به صورت صوری نوشته نشده است. این یک برنامه مطالعاتی تحقیق شده است که کار میدانی بر روی آن انجام شده است. 24 برنامه در 24 موضوع با حضور بیش از 260 نفر از محققان که هم در حوزه علمی و هم در حوزه اجرایی سابقه‌های روشنی دارند، تنظیم شده است. بنده بر این کار مدیریت کلان داشتم و روزهای پنج شنبه به این موضوع رسیدگی می‌کردم. به انضمام این برنامه، برای 31 استان کشور نیز 31برنامه استانی تدوین شده است. در این برنامه‌های استانی مشخص است در این ایام قرار است چه اتفاقی بیفتد و چه چالش‌هایی وجود دارد، به این ترتیب مشخص است که فرصت‌های ایلام چیست و کار را باید از کجا آغاز کرد.

قالیباف با بیان اینکه در این حماسه سیاسی پیش رو مشارکت بالا، رای بالا و بالا بودن درصد مشارکت یک بحث است و انجام انتخاب دقیق یک بحث دیگرتاکید کرد: دیگر نباید آزمون و خطا کنیم و این رسالت نخبگان است که نسبت به این مسئله تلاش و تبلیغ کنند. اگر حماسه سیاسی اتفاق بیفتد، حماسه اقتصادی رخ خواهد داد، این در حالی است که اگر حماسه سیاسی خوبی نداشته باشیم، بعید است که حماسه اقتصادی را به دنبال آن داشته باشیم.

قالیباف درباره ویژگی‌های استان ایلام گفت: من به طور خاص به ایلام علاقه مند هستم. آن زمان که به دانشگاه ایلام در بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد آمدم، رئیس دانشگاه آزاد چند استان را به من پیشنهاد داده بود تا در آنجا حضور پیدا کنم اما من ایلام را انتخاب کردم. از من پرسیدند چرا؟ گفتم اگر فرصت کنم، سفری برای کار انجام دهم حتما ترجیح می‌دهم به ایلام بروم. به همین منظور سفرهای استانی خود به این شکل را که آغاز کردم، گفتم اولین سفر را از ایلام آغاز می‌کنیم.

وی افزود: امیدوارم اگر توفیق خدمت پیدا کنم بتوانم استان‌هایی که در دفاع مقدس آسیب دیدند، سختی کشیدند و دین خود را به انقلاب ادا کردند را مورد توجه قرار دهم تا ما هم دین خود را به این مردم ادا کنیم.

شهردار تهران با اشاره به پرسش یکی از حضار درباره مواضع وی پیرامون فتنه سال 88، تاکید کرد: اگر شما اهل مطالعه هستید که حتما هستید مواضع من را مشاهده کرده‌اید. من حداقل بارها و بارها موضوع مربوط به فتنه را توضیح دادم و می‌توانید در رسانه‌ها مشاهده کنید. بنده اهل لفاظی و بی‌‍ادبی هم نیستیم و مواضع من نسبت به این موضوعات کاملا روشن و مشخص است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اینکه عملکرد احمدی نژاد در شهرداری تهران بهتر از قالیباف بوده است، گفت: همه آزاد هستند نظرات خود را بگویند، مگراشکالی دارد؟ آقای چمران هم آزاد هستند که نظرات خود را بیان کنند. نظرمیلیونی مردم تهران و نخبگان جامعه روشن است. مردم طبیعتا می‌بینند و می‌شنوند و حتما یکی از قضاوت‌هایی که نسبت به افراد انجام می‌دهند بر مبنای اظهار نظرهای آنها است. البته خود آقای چمران روز دوشنبه به من گفتند که بنده چنین حرفی را نزدم و در یک مصاحبه دیگری نیز این را بیان کرده‌اند.

قالیباف تاکید کرد: موضوع مدیریتی که در مفاهیم درباره آن بحث می‌کنیم و در تعاریف علمی داریم، مدیریت در سایر دنیا متفاوت است و به همین جهت مدیریت در کشور ما باید الگوی خاص خود را داشته باشد. دائما عنوان می‌کنیم بین یک مدیر در نظام اسلامی و دینی بایک مدیر در فضای غیر اسلامی و غیر دینی تفاوت وجود دارد یکی از کلیدی‌ترین تفاوت‌ها موضوعی است که از آن تحت عنوان مدیریت جهانی یاد می‌کنیم و فرهنگ عظیمی به همراه خود دارد.

وی افزود: چند سال پیش در مدیریت دانشگاه تهران بحث بزرگی داشتیم و در آنجا گفتم مدیریت جهادی فاصله بین بیا و برو است. آن روزهایی که این مردم و همه اقشار ملت در میدان جهاد حضور پیدا کردند مهمترین رمز موفقیت و افتخار جبهه مدیریت بیا و برو بود که بنای تحول در عرصه دفاع مقدس شد. آن سازمان‌هایی که مدیران و فرماندهانشان جایی ایستادند که به رزمندگان می‌گفتند، بیا، همیشه موفق بودند و مدیرانی که به رزمندگان می‌گفتند برو، موفق نمی‌شدند. فرمانده گروهان، گردان و لشکر وقتی خودش پشت خاکریز قرار می‌گرفت لازم نبود به بقیه بگوید بیا. بلکه با وجود او در خاکریز همه آمده بودند.

عضو ائتلاف پیشرفت با یادآوری خاطره‌ای از عملیات والفجر 3 در منطقه مرزی ایلام اظهار کرد: در این عملیات پاسگاه دراجی عراق سقوط کرده بود و تا پای ارتفاعات کله قندی که بخشی از خاک عراق بود، پیشروی کرده بودیم. صبح که هوا روشن شد، بچه‌های ما از دو طرف تیر می‌خوردند. در پاسگاه دراجی خط زده بودیم و مانده بودیم، اما در محاصره عراقی‌ها گرفتار شدیم و مجبور شدیم در این منطقه سنگر دو جداره بزنیم. این روند 3 روز طول کشید تا ارتفاعات کله قندی سقوط کرد. هیچ گاه یادم نمی‌رود در آن منطقه عراقی‌ها با هلکوپتر حمله کردند وبرای اولین بار هلکوپتر با آر پی جی زده شد.

قالیباف ادامه داد: در آن زمان یک عراقی از خاکریز عبور کرد و داخل خاکریز ما آمد. به نحوی که خط شکسته شد. یک گردان بچه‌های کم سن و سال حضور داشتند که ما نگذاشته بودیم در شب عملیات به خط بیایند اما مجبور شدیم در پدافند از آنها استفاده کنیم. در این زمان دیدم یک بچه 16 ساله کلاه بر سرش گذاشته و با کلاش خود داخل خاکریز خودی تیراندازی می‌کند. در این لحظه ما با شهید شریفی و شهید حیدری از فرماندهان گردان با هم نشسته بودیم. من وقتی این بچه 16 ساله را دیدم، ناراحت شدم و محکم با دستم پشت سر او زدم که چرا تیر می‌زنی؟ یادم هست کلاه بر سر این بچه بزرگ بود. کلاهش را بالا آورد و گفت چرا می‌زنی؟ گفتم مگر نمی‌بینی، عراقی‌ها پشتمان نیستند، چرا هنوز تیراندازی می‌کنی، اما متوجه شدم او یک قوطی کنسرو گذاشته بود و در حال قلق گیری بود تا بتواند در 100 متر جلوتر عراقی‌ها را بزند.

وی تاکید کرد: روحیه، شجاعت و آرامش این بچه را نگاه کنید! این رزمنده دید من به عنوان فرمانده لشکر به همراه فرمانده گردان و مسئول لجستیک، در کنارش نشسته‌ایم و خدا هم بالای سر اوست. این رزمنده دیگر چه نگرانی دارد؟ خط ماند و عراقی‌هایی که در محاصره آنها بودیم، سقوط کردند. به این می‌گوییم مدیریت جهادی و مدیریت بیا. مدیریت جهادی یعنی، مدیریت توام با عقلانیت، معنویت و برنامه مشخص.

قالیباف با اشاره به طرح مسائل و موضوعات مربوط به حوزه بانوان از سوی یکی از حضار گفت: امروز با افتخار عرض می‌کنم که ممکن است که رسیدگی به وضعیت بانوان وظیفه ذاتی شهردای نباشد اما تمامی 12 نکته‌ای که در این جلسه نسبت به بانوان طرح شد، در شهرداری تهران انجام شده است.

شهردار تهران دومین چالش کشور را چالش در ساختار اداری و اجرایی کشور دانست و گفت: اگر مدیریت جهادی و کاملا پرتحرک باشد، اما ساختار را اجرا نکند، این مدیریت باز هم به موفقیت نمی‌رسد. سیستم کشور ما قبل از انقلاب متمرکز بوده و بعد از این انقلاب این موضوع تشدید شده است. در همین ایلام اگر بخواهید برای تعمیر یک ساختمان اقدام کنید، اجازه ندارید چرا که باید اجازه از تهران صادر شود. چه کسی بهتر از مدیر استان می‌توان تصمیم بگیرد که این ساختمان باید تعمیر شود یا نه؛ مدیری که در تهران نشسته و حتی آدرس این ساختمان را ندارد، تصمیم می‌گیرد و حتما تصمیم او غلط است. حتی اگر تصمیم او درست هم باشد، شانس آورده است.

کد خبر 214407
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز