چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

کریم اعظمی: دوازدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر در نهایت با قهرمانی استقلال تهران به پایان رسید تا امیر قلعه‌نویی پنجمین قهرمانی‌اش را در لیگ تجربه کند.

لیگ برتر فوتبال - استقلال

 در مورد چرایی قهرمانی استقلال در لیگ دوازدهم فرضیه‌های متعددی وجود دارد؛ عده‌ای سرمربیگری قلعه‌نویی را مهم‌ترین عامل می‌دانند، گروهی این موفقیت را در سایه پرستاره بودن تیم می‌دانند والبته برخی هم معتقدند اشتباهات داوری و نوع‌برنامه‌ریزی سازمان لیگ در قهرمانی استقلال نقش زیادی داشته است. با این حال نگاهی به آمار استقلال در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد که آنها برای قهرمانی نکات مثبتی در کارنامه خود داشته‌اند که در نهایت به قهرمانی رسیده‌اند.

رحمتی؛تضمینی برای قهرمانی

استقلال با 18گل خورده صاحب بهترین خط دفاع لیگ دوازدهم شد؛ یعنی میانگین 5 /0گل دریافتی در هر بازی. این تیم بیشترین تعداد کلین شیت‌های لیگ دوازدهم را داشت که متعلق به سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان ارزشمند آبی‌هاست؛ هرچند نباید از عملکرد خوب خط دفاعی هم به سادگی عبور کرد. رحمتی در جریان34بازی استقلال 21بار با کمک سازمان دفاعی تیمش دروازه آبی‌ها را بسته نگه داشت؛ یعنی استقلال در نزدیک به62درصد بازی‌هایش گلی دریافت نکرد. او در این سال‌ها بهترین دروازه‌بان لیگ بوده و بی‌جهت نیست که قلعه‌نویی به هر تیمی که می‌رود دوست دارد این دروازه‌بان را همراه خود داشته باشد. در واقع حضور رحمتی در تیم‌های مدعی،تضمینی برای قهرمانی است. نکته مهم دیگر به پیروزی‌های استقلال در این فصل مربوط می‌شود. استقلال قهرمان شد چون همراه با سپاهان با 19پیروزی صاحب بیشترین برد در لیگ برتر است. مسلما تیمی که حدود 56درصد بازی‌های یک فصل خود را با پیروزی پشت سر می‌گذارد، باید شانس زیادی برای قهرمانی داشته باشد. در ضمن نکته مهم دیگر این بود که آبی پوشان مقابل حریفان مستقیم خود و تیم‌های بالای جدول معمولا نتایج خوبی گرفتند.

از طرفی استقلال در کنار تراکتورسازی کمترین باخت را بین تمام تیم‌های لیگی متحمل شد. پنج باخت در 33بازی یعنی شکست در 15درصد بازی‌ها و درست همین جاست که آبی‌ها از تراکتور و سپاهان سبقت می‌گیرند؛ چون تیم اصفهانی هشت باخت در کارنامه‌اش داشت و در 24درصد بازی‌ها هیچ امتیازی نگرفت. تراکتورسازی، تیم دوم جدول هم پنج باخت داشت ولی تعداد تساوی‌های این تیم(11تساوی) زیاد بود.

مجیدی؛ ستاره‌ای که امتیازهای حساس گرفت

استقلال در حالی به قهرمانی رسید که نباید از کنار نام فرهاد مجیدی به سادگی گذشت. این مهاجم پا به سن گذاشته در شرایطی که چندان هم در ترکیب اصلی جایی نداشت و هر از چند گاهی تنش‌هایی برای قرارگرفتن او در ترکیب ثابت (میان قلعه‌نویی و هواداران استقلال) به‌وجود آمد، در نهایت جام قهرمانی را بالای سر برد. مجیدی که پس از کش‌وقوس‌های فراوان در نهایت بار دیگر به استقلال تهران پیوست، در هفته بیست‌ویکم برابر مس کرمان در شرایطی جای فرزاد حاتمی را در میدان گرفت که استقلال با دو گل آرش برهانی از مس کرمان نه‌چندان مدعی برای پیروزی پیش بود. مجیدی در این دیدار تنها 29دقیقه فرصت خودنمایی یافت و جز یک کارت زردچیزی نصیب او نشد.

کاپیتان محبوب آبی‌پوشان در انزلی برابر قوهای سپید به میدان نرفت و برای بازی منتظر دربی 76ماند. در این دیدار نیز 19دقیقه پایانی، آن‌هم با تشویق و اصرار هوادارانی که تماشای گرم‌ کردن این ستاره را به تماشای دربی بدون گل ترجیح داده بودند، تنها فرصتی بود که به فرهاد تشنه برای گل‌زنی داده شد.

پس از پایان دربی روزهای خوش فرهاد از راه رسید و مجیدی موفق به زدن دو گل در دو دیدار متوالی شد؛ آن‌هم در قامت یک بازیکن جانشین. در دیدار برابر پیکان تهران بود که مجیدی بار دیگر با تشویق و اصرار هواداران و البته در وضعیتی که استقلال از حریف خود پیش بود به میدان رفت و در نهایت با اشتباه دروازه‌بان حریف و البته با کمی چاشنی شیطنت گل نخست خود در لیگ جاری را به ثمر رساند تا ذخیره‌ای طلایی لقب گیرد. کاپیتان در این دیدار تنها 24دقیقه در میدان حضور داشت.

در دیدار بعدی آبی‌پوشان که یکی از شیرین‌ترین دیدار آنها در چارچوب لیگ برتر هم بود قلعه‌نویی در شرایطی متفاوت اصرار و تشویق هواداران مبنی بر حضور مجیدی را پذیرفت. در دیدار برابر راه‌آهن قلعه‌نویی با اطلاع از نتایجی که سایر رقبا به‌دست آورده بودند، راهی جز پیروزی برای ادامه روند موفقیت‌ و صدرنشینی خود نمی‌دید و ناگزیر به کسب پیروزی بود. در این شرایط در دقیقه 69رای به حضور مجیدی داد. مجیدی برای اثبات ارزش‌های خود در همان ثانیه نهم حضور خود، با اشتباه مسلم محمد محمدی دست به‌کار شد و یک گل سه امتیازی به ثمر رساند. پس از این دیگر مجیدی به مهره طلایی قلعه‌نویی در دقایق پایانی بدل شده بود؛ ستاره‌ای تعویضی که گره‌گشا عمل می‌کرد. او در شرایطی که در هفته بیست‌وششم به شیراز نرفت تا در جشنواره گل آبی‌ها شرکت داشته باشد، در هفته بعد در ورزشگاه آزادی توفانی به پا کرد تا استقلال با درخشش کاپیتان 37ساله خود به یک پیروزی ارزشمند دست یابد. در این دیدار فرهاد ابتدا با ضربه سر یک پاس گل به پژمان منتظری داد تا استقلال از حریف مدعی سقوط خود یعنی نفت آبادان پیش بیفتد اما در ادامه، گل‌زنی شاگردان علی فیروزی سبب شد مجیدی برای درخشش دوباره در قامت یک ناجی دست به‌کار شود و روی سانتر بی‌نقص از سوی مجتبی جباری گل پیروزی را در دقیقه 87به ثمر برساند تا دومین گل سه امتیازی را برای استقلال به ثمر رسانده باشد.

مجیدی پس از این دیدار برای ظاهر شدن در ظاهر یک قهرمان در لیگ برتر تا هفته سی‌وسوم صبر کرد. او برابر تیم‌هایی همچون تراکتورسازی، نفت تهران، گهر درود و سپاهان گل نزد و پاس گل هم نداد تا در یک هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ برتر، هفته‌ای که پیروزی در آن برابر فولاد در ورزشگاه تختی حکم قطعی شدن قهرمانی استقلال را داشت، با هنرنمایی در یک صحنه مشکوک برای آبی‌پوشان بدرخشد. در این دیدار مجیدی از مهدی امیرآبادی، هم‌بازی اسبق خود در استقلال یک پنالتی گرفت تا جواد نکونام با گلزنی از روی نقطه‌ پنالتی قهرمانی دوازدهمین دوره لیگ برتر را برای آبی‌ها قطعی کند.

استقلال، یک جام تا پرسپولیس

استقلال با قهرمانی در لیگ برتر به هشتمین جام قهرمانی‌اش در رقابت‌های سراسری (لیگ) دست یافت تا تنها یک جام فاصله با رقیب سنتی‌اش پرسپولیس داشته باشد. استقلال در سال‌های 49، 53، 69، 77، 80 ، 85، 88و 92در رقابت‌های لیگ به قهرمانی رسیده که سه‌جام در لیگ برتر، دو جام در جام تخت جمشید و سه جام هم در لیگ آزادگان به‌دست آورده است.

با این حال پرسپولیس که دو بار در لیگ برتر قهرمان شده 9جام قهرمانی لیگ را در ویترین افتخاراتش دارد. بعد از سرخابی‌های پایتخت، پاس‌تهران با پنج قهرمانی سومین تیم پرافتخار لیگ به‌حساب می‌آید. این تیم که سه چهار سالی است از بین رفته و وجود خارجی ندارد در سال‌های 55، 56، 71، 72 و83 قهرمان لیگ شده که دو بار آن در جام تخت جمشید، دو بار در جام آزادگان و یک‌بار در لیگ برتر بوده است. سپاهان اصفهان هم با چهار قهرمانی لیگ که هر چهار جام را در لیگ برتر به‌دست آورده پرافتخارترین تیم شهرستانی است.

نویدکیا ، حسینی، رحمتی و بیک‌زاده؛ پرافتخارترین بازیکنان لیگ

با قهرمانی استقلال در این فصل، سیدمهدی رحمتی و هاشم بیک‌زاده برای چهارمین بار قهرمانی را تجربه کردند و در کنار محرم نویدکیا و سیدجلال حسینی قرار گرفتند. محرم نویدکیا در سال‌های 81، 88 ،89 و 90با سپاهان چهار بار جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برده است. سیدجلال حسینی نیز در سال 85با سایپا و در سال‌های 88، 89 و 90با سپاهان قهرمانی لیگ برتر را تجربه کرده است. سیدمهدی رحمتی علاوه بر دو قهرمانی سال‌های 88و 89با سپاهان، دو بار نیز در سال‌های 84 و91با استقلال قهرمان شده و بالاخره هاشم بیک‌زاده دو قهرمانی با سپاهان در سال‌های 88 و 89 و دو قهرمانی با استقلال در سال‌های 87 و 91 به‌دست آورده است.

کد خبر 214322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز