ارومیه:‌ تصادفات رانندگی در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی که سالانه جان 500 نفر از هموطنان را می‌گیرد به معضلی به‌نام زلزله خاموش در استان تعبیر شده که مسئولان حوزه‌های ذی‌ربط برنامه‌ای برای کاهش آن ندارند.

تصادف رانندگی

به گزارش مهر، فوت 500 نفر در جاده‌های آذربایجان غربی‌، خبری کوتاه و تامل‌برانگیز است چرا که زلزله ورزقان با همه وسعتش تنها حدود 300نفر تلفات داشت ولی جاده‌های ناامن استان سالانه تلفاتی بالغ بر این زلزله دارند. سیر صعودی آمار تلفات جاده‌ای در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی طی سال‌های اخیر، از دید کارشناسان دلایل مختلفی دارد ازجمله افزایش خودرو و توجه به قوانین رانندگی، نبود بزرگراه و آزادراه، نبود پزشک متخصص در اورژانس‌ها طی ایام خاص، نبود نقشه اپیدمیولوژیک نقاط حادثه‌خیز محورها، ایمن نبودن خودروها و حتی اجرا نشدن دقیق قوانین و مصوبات شورای ترافیک در برخی مواقع.

معلولیت بالغ بر 8 ‌هزار و 600 نفر طی سال گذشته نیز بعد سنگین دیگر تصادفات در محورهای آذربایجان‌غربی است؛ هر چند به گفته رئیس پلیس راه آذربایجان‌غربی سهم جاده‌ها در سوانح رانندگی 10درصد و انسان عامل 60درصد تصادفات است ولی این در حالی است که دستگاه‌ها باید با اجرای طرح‌های فرهنگسازی‌ به جای شانه خالی‌کردن از مسئولیت‌ها نسبت به کنترل و کاهش عامل اثربخش سوانح اقدام کنند.

متأسفانه بی‌توجهی به جلو، خواب‌آلودگی رانندگان و سرعت و سبقت غیرمجاز رانندگان که رتبه اول سوانح جاده‌ای آذربایجان غربی را با وجود کوهستانی و صعب‌العبور بودن برخی محورها به‌خود اختصاص داده‌ نیز بهانه خوبی به‌دست مسئولان برای کم‌توجهی به این حوزه با اهمیت داده است.‌

در همین خصوص معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با انتقاد از نبود تحلیل- بررسی علل تصادفات جاده‌‌‌ای در دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، گفت: متأسفانه جلسات بررسی علل تصادفات و یافتن راهکارهای کاهش تلفات جاده‌ای نیز برگزار ولی مسئولان بدون آمادگی در آن حاضر شدند. جواد محمودی تصادفات را به زلزله خاموش محورهای ارتباطی آذربایجان‌غربی تشبیه کرد و با بیان اینکه طی سال91 نیز بالغ بر 500نفر جان خود را بر اثر وقوع سوانح از دست داده‌اند، گفت: کاهش تلفات همیشه هم با اختصاص اعتبار امکان‌پذیر نیست.

نبود برنامه عملیاتی

وی با انتقاد از نبود ایده و طرح اجرایی دستگاه‌های ذی‌ربط برای کاهش میزان تلفات جاده‌ای اظهار داشت: با ادامه روند فعلی نباید منتظر تحول و کاهش تلفات و خسارات سوانح رانندگی باشیم و همه دستگاه‌ها موظف به ایده‌پردازی هستند.
این انتقادات معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در حالی است که نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس جاده‌های استان را قتلگاه و عابد فتاحی دیگر نماینده این شهرستان تصادفات جاده‌ای را عامل اصلی افزایش جمعیت معلولان و به‌بار آمدن هزینه‌های هنگفت درمان و نگهداری دانسته و محمدرضا فروتنی، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان خواستار تهیه نقشه اپیدمیولوژیک نقاط حادثه‌خیز جاده‌هاست. هر چند از سال گذشته کمیته بررسی فنی- ایمنی جاده‌های آذربایجان‌غربی آغاز به‌کار کرد ولی طی شش‌ماه گذشته نمود بارز فعالیت این کمیته نصب بنرهای اعلام هشدار در چند پیچ حادثه خیز گردنه قوشچی در محور ارومیه- سلماس بود، این در حالی است که محورهای مناطق جنوبی استان با وجود چند شهر مرزی و پایانه‌ها و بازارچه‌های مشترک مرزی بیشترین آمار تصادفات و تلفات انسانی را به‌خود اختصاص دادند.

مامن اصلی تصادفات

رئیس پلیس راه فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان‌غربی نیز محورهای ارتباطی جنوب آذربایجان‌غربی را مامن اصلی تصادفات رانندگی و تلفات انسانی ناشی از این حوادث دانست و افزود: ایمن‌سازی‌ و احداث 30کیلومتر راه اصلی در سطح استان برای کاهش آمار تلفات انسانی مصوب شده که اجرای این طرح‌ها منتظر تأمین اعتبار است. عباس فرمانی با اعلام اینکه هم‌اکنون در محورهای رشکان- دیزج لو، میاندوآب- شاهین‌دژ، سد حسنلو- سه‌راهی محمدیار، سه‌راهی محمدیار- مهاباد و شاهین دژ- حیدرآباد با مشکلات، سوانح رانندگی و تلفات انسانی غیرقابل‌قبولی مواجه هستیم، گفت: در برخی محورها با عدم‌اجرای کامل تعهدات توسط پیمانکاران راهسازی و بروز مشکلات جدی روبه رو هستیم.

کد خبر 214301

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز