گروه بورس: در پی بانک ملی، بانک کشاورزی هم درخواست خود را برای تعهد پذیره‌نویسی سهام دولتی به رئیس سازمان خصوصی‌سازی تقدیم کرد.

حسین خزلی خرازی، مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی، در گفت‌وگو با موج، با اشاره به فعالیت یک‌هزار و 800 شعبه بانک کشاورزی و 16 کارگزاری بانک کشاورزی، از پراکندگی شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور به عنوان مزیت این بانک نام برد.

وی اظهار داشت: بانک کشاورزی می‌تواند از طریق شعب خود سهام شرکت‌های دولتی را به روش تعهد پذیره‌نویسی، به فروش رساند.

به گفته وی؛ با تعیین قیمت کارشناسی برای سهام‌های دولتی، شبکه بانکی در مهلت 10 تا 20 روزه، سهام شرکت‌های دولتی را به مردم عرضه می‌کند و پس از پایان مهلت مقرر، تمام اطلاعات از شعب بانک به سازمان بورس منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی ادامه داد: با ثبت اطلاعات در کامپیوتر بورس، چاپ گواهی‌های سپرده سهام از سوی شرکت بورس انجام و از طریق همان شعب بانک به آدرس خریداران سهام ارسال می‌شود.

خرازی با تاکید بر سهامدار شدن مردم از طریق شعب بانک‌ها، به پذیره‌نویسی سه شرکت سهامی عام در شعب بانک‌های مختلف اشاره کرد که در پی استقبال مردم بیش از سرمایه مورد نیاز، پول جمع‌آوری شد.

حمایت مدیر بورس

از سوی دیگر همزمان با این تحول مدیرعامل شرکت بورس هم خواستار همکاری بانک‌ها و کارگزاری‌ها برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی و افزایش احتمال موفقیت عرضه و دسترسی عموم شد.

علی رحمانی، گفت: یکی از ایراداتی که هم‌اکنون مطرح می‌شود در دسترس نبودن  عموم به کارگزاران بورس به دلیل محدودیت شبکه کارگزاری سهام در کشور است، ولی دسترسی نامناسب به شبکه کارگزاری ممکن است مانع جذب واگذاری‌ها و به‌اصطلاح عرضه ناموفق سهام شود.

وی یادآور شد: طی سال 1385 به‌رغم رکود نسبی بورس شرکت‌های پتروشیمی گلستان، پتروشیمی زنجان و سیمان خرم‌آباد توانستند از طریق پذیره‌نویسی عمومی بیش از سرمایه مورد نیاز وجوه جمع‌آوری کنند، در حالی که عرضه سهام مپنا به دلیل عدم استقبال خریداران موفق نبود.

وی با بیان این‌که «ممکن است مشارکت عموم با محدودیت مواجه شود و عدالت رعایت نشود»، تاکید کرد:‌ راهکاری که به نظر مناسب می‌رسد استفاده کارگزاران از شبکه بانکی کشور برای دریافت سفارش‌های خرید سهام است.

وی اجرای این امر را مستلزم هماهنگی و همکاری بین بانک‌ها، کارگزاران، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس اوراق بهادار و شرکت بورس اوراق بهادار تهران دانست.

به گفته مدیرعامل شرکت بورس؛ کارگزاران با انتخاب یک بانک عامل که شبکه گسترده‌ای در سراسر کشور دارد توافقنامه‌ای در خصوص اخذ سفارش خرید سهام توسط شعب منتخب بانکی، تنظیم می‌کنند.

وی اضافه کرد: بانک‌ها، شعب منتخب را معرفی و با همکاری شرکت کارگزاری دستورالعملی در خصوص چگونگی تنظیم فرم‌های سفارش خرید سهام و مستندات و مدارکی که از سفارش دهنده باید اخذ کند، تدوین کنند.

رحمانی تصریح کرد: برای هر عرضه عمومی حساب بانکی مشخصی به نام شرکت کارگزاری افتتاح و همه وجوه دریافتی از سفارش دهندگان به حساب مذکور واریز می‌شود.

به گفته وی؛ به منظور جبران هزینه‌ها، سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند موافقت کند که شرکت کارگزاری هر دو سمت معامله را انجام دهد؛ این روش موجب خواهد شد که افراد جدیدی جذب بازار سرمایه شوند و ظرفیت بورس برای جذب واگذاری‌ها افزایش یابد.

کد خبر 21420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز