سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزیر نیرو هشدار داد ایران به زودی با بحران آب مواجه می‌شود.

دائمی معاون وزیر نیرو

به گزارش ایسنا، علیرضا دائمی در دومین نشست برنامه بین‌المللی خشکسالی با اشاره به اهمیت بحث خشکسالی در کشور گفت: به خاطر اهمیت مبحث خشکسالی ایران چهار سال پیش برگزاری نشست‌های بین‌المللی خشکسالی را به یونسکو پیشنهاد داد و در نهایت بحث برنامه بین‌المللی ابتکارات خشکسالی به کشور ما سپرده شد که این نشان دهنده ویژگی ایران و توجه ویژه یونسکو است.

وی با اشاره به چالش‌های منطقه درحوزه خشکسالی گفت: براساس اسناد برگرفته از سازمان ملل در کره زمین 2.5 درصد‌ آب شیرین قابل دسترسی است و از این 2.5 درصد بخش ناچیزی از آب‌های سطحی در دسترس قرار می‌گیرد که شامل آب‌های یخچال‌ها، اقیانوس‌ها و بخش آب‌های زیرزمینی می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که‌ کشور ما و اساسا خاورمیانه در کمربند خشک جهان قرار گرفته‌اند گفت: 10 سال پی در پی خشکسالی داشتیم و میزان بارش‌های ما به 75 درصد بارش‌های نرمال کاهش پیدا کرد که نشان دهنده تغییر اقلیمی است که از شمال آفریقا آغاز شده است.

سرپرست امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به این‌که افزایش جمعیت و کمبود آب در حال حاضر مشهود است گفت: ایران به سمتی می‌رود که به زودی جزو کشورهایی خواهد بود که با بحران و کمبود آب مواجه می‌شود. به عنوان مثال در سال 1960 به ازای هر نفر شش هزار متر مکعب آب و در سال 1990 دو هزار متر مکعب آب در اختیار بود و پیش بینی می‌شود در سال 2025 میلادی حدود هزار متر مکعب آب به ازای هر نفر در اختیار قرار گیرد. بنابراین سال به سال شرایط ما سخت‌تر می‌شود.

دائمی با اشاره به این‌که از نظر وضعیت آب در سال 1960 یک دوم میانگین جهان را داشتیم گفت: در 20 سال آینده پیش‌بینی می‌شود که حجم آب در دسترس به یک چهارم کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به افزایش جمعیت اظهار کرد:‌ در 80 سال گذشته جمعیت ایران هفت برابر شده است توسعه جمعیت، توسعه صنعت و کشاورزی و شهرنشینی را در پی دارد بنابراین ما به مرزها بحران آبی نزدیک می‌شویم.

سرپرست امور آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر این‌که میزان بارندگی به دلیل تغییرات اقلیمی کاهش می‌یابد گفت: از سوی دیگر باید توجه کرد که توزیع بارش‌های ایران به شدت ناهمگون است. سه چهار کشور در ناحیه کاملا خشک قرار دارد و میزان بارش‌ها بین 50 تا صد میلی متر است و با توجه به زنجیره کوهستان‌های البرز و زاگرس از باران‌های موسمی آفریقا بهره‌مند نمی‌شویم و باعث شده که با کم آبی مواجه شویم.

دائمی با تاکید بر این‌که بخش عمده کشور در ناحیه بیابانی قرار دارد بر تکرار خشکسالی‌ها و شدت خشکسالی‌ها تاکید کرد و گفت: 270 میلیارد متر مکعب از 400 میلیارد متر مکعب از حجم بارش‌ها به دلیل گرما از دسترس خارج می شود؛ 92 میلیارد متر مکعب جریان سطحی داریم، 38 میلیارد متر مکعب نفوذ آب‌های زیرزمینی وجود دارد و 29 میلیارد متر مکعب آب برگشتی را دارا هستیم.

با توسعه شهرنشینی مصرف آب در شهرها به بیش از بخش کشاورزی می‌شود

معاون وزیر نیرو با اشاره به توزیع مصارف آب در کشور با اشاره به توزیع مصارف آب گفت: ایران کشوری کشاورزی است بنابراین سهم اصلی مصرف آب در بخش کشاورزی است اما با توسعه شهرنشینی این موضوع تغییر پیدا می‌کند.

وی با اشاره به مجموعه بسیار قوی شرکت‌های خصوصی در ایران در حوزه آب گفت: در ایران بیش از 126 شرکت تخصصی مهندسین مشاور وجود دارد و 20 مجموعه پیمانکاری فعال هستند. قدیمی‌ترین و بزرگترین سد قوسی جهان در ایران ساخته شده و قنات تاریخ ثبت شده 1500 ساله دارد که یقینا تاریخ احداث قنات به بیش از این مقدار می‌رسد.

وی با اشاره به شرایط فعلی کشور اظهار کرد: اکنون در ایران در رده‌های اول توسعه منابع آب است و برای رفع چالش‌ها تلاش می‌کند. در این راستا سدهای مخزنی برای جریان توزیع زمانی و مکانی ساخته شده و در کشور حتما نیاز به شبکه آب زهکشی داریم. عملکرد شهرها و شهروندان باید تغییر کند و قیمت انرژی باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: بیش از 90 سد مخزن بزرگ اجرا شده و در بخش تامین آب شرب سرمایه‌گذاری می‌شود. در بخش پوشش فاضلاب در رده قابل قبولی هستیم.

دائمی گفت: در ایران 26 هزار مگاوات پتانسیل نصب نیروگاهی وجود دارد و 4500 مگاوات نیز در دست برنامه ریزی است.

وی افزود:‌در حوزه آب اصلاح بهره وری آب، افزایش ظرفیت‌های منابع آبی و استفاده از روشهای استحصال جدید آب مثل استفاده از آب شور دریا و بازچرخانی آب صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ وجود مجموعه‌ مربوط به خشکسالی در ایران فلسفه درستی دارد و کشورمان تاوان بسیار سنگین خشکسالی‌های وسیع جهان را می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از نواحی غربی کشور ما که سوریه، عراق و عربستان هستند ریزگردها حرکت می‌کنند و 15 استان کشور را تحت پوشش قرار می‌دهند.

کد خبر 214182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز