همشهری آنلاین: فراخوان شرکت در هفتمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت و بخش های مختلف رقابتی و جنبی مهمترین رویداد سینمای مستند ایران منتشر و اعلام شد.

سینما

به گزارش فارس، هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران: «سینماحقیقت» آبان ماه 1392 و با شعار «چـشم حـقیقت، حماسه باران»، در شهر تهران توسط مرکز گسترش سینمای و مستند و تجربی برگزار خواهد شد.

توجه به خلاقیت هنری برای بازنمایی هویت ملی و اعتقادی براساس تاریخ، فرهنگ، تمدن و اصالت مردمان این سرزمین با نزدیک شدن به واقعیت ها برای کشف حقایق؛ همچنین تعامل با هنرمندان و آشنایی با سینمای مستند و پیشرو جهان برای تبادل تجربیات با مستندسازان پویای داخلی، از اصول خدشه ناپذیر این دوره از جشنواره نیز خواهد بود.

برپایه اعلام روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بخش های مختلف هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت به این شرح است:

مســـابقه مـــلی

الف) بخش مسابقه آثار موضوعی: این بخش با محوریت عدد «هفت» که در فرهنگ ایران زمین دارای جایگاه خاصی است، مختص آثاری است که شرکت کننده تمایل خود را جهت حضور رقابتی در هـفت گـونه موضوعی زیر اعلام می‌دارد:

مستند اجتماعی/ مستند پرتره/ مستند تاریخی- انقلاب اسلامی/ مستند جنگ و دفاع مقدس/ مستند دینی و آئینی/ مستند علمی و زیست محیطی/ مستند قوم شناسی

ب) بخش ویژه مستندهای سیاسی و اقتصادی؛ به مناسبت پاسداشت سال حماسه سیاسی- حماسه اقتصادی

ج) بخش ویژه فیلم های بلند «مستند- داستانی» DocuDrama

د) بخش جوایز فنی: به منظور توجه به بخش های فنی- تکنیکی و تکریم و تقدیر از صاحبان متخصص در عرصه پژوهش، فیلمبرداری (تصویربرداری)، تدوین، متن و نریشن، صدابرداری یا صداگذاری

ه) بخش بهترین فیلم های جشنواره (ویژه تهیه کننده ها): بهترین فیلم مستند کوتاه (زیر 30 دقیقه)؛

بهترین فیلم مستند نیمه بلند (30 تا 60 دقیقه)؛ بهترین فیلم مستند بلند (بالای 60 دقیقه)

 مســـابقه بین الملل

- بهترین فیلم مستند کوتاه (زیر 30 دقیقه)

- بهترین فیلم مستند نیمه بلند (30 تا 60 دقیقه)

- بهترین فیلم مستند بلند (بالای 60 دقیقه)

- جایزه ویژه هیات داوران

جــــنبی

بخش های جنبی داخلی:

قاب ستاره: ویژه نمایش آثار برگزیده و تقدیر از یک مستندساز پیشکسوت

بخش رو در رو: برگزاری کارگاه های آموزش تخصصی و نشست های پژوهشی

شب نقد: برپایی جلسات نقد و بررسی فیلم های مستند منتخب جشنواره

بخش های جنبی بین المللی:

- بخش نمایش های ویژه: نمایش آثار برتر و روز مستند جهان

- بخش پرتره بین الملل: نمایش مستندهای پرتره از چهره های علمی، ادبی، سیاسی، نظامی و هنری ایران و جهان

- بخش آینه بدون قاب: مرور سینمای مستند یک کشور

بازار فیلم مستند: عرضه محصولات مستند تولید داخلی و خارجی

آخرین مهلت ارسال فیلم های مستند به دبیرخانه جشنواره بین المللی سینماحقیقت، روز 20 تیرماه 1392 اعلام شده است و عموم تهیه کنندگان و مستندسازان سینمای ایران می‌توانند ضمن تکمیل فرم شرکت، آثار خود را تا تاریخ ذکرشده به دبیرخانه این جشنواره در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه کنند.

فیلم‌های ارسالی باید تولید سال 1391 به بعد بوده یا در دوره‌های گذشته جشنواره سینماحقیقت شرکت نکرده باشند و در قطع بتاکم، دی وی، دی وی کم، اچ دی و فول اچ دی تولید شده باشند.

هر یک از این فیلم‌ها باید جهت بازبینی به صورت مستقل، بر روی یک حلقه دی وی دی (به انضمام پنج قطعه عکس از "صحنه فیلم" و "کارگردان" روی لوح فشرده) ارسال شوند.

تمامی فیلم‌های ارسالی باید دارای زیرنویس انگلیسی باشند؛ در غیر این صورت و در زمان پذیرش فیلم، امکان حضور در بخش بین الملل و بازار فیلم جشنواره را نخواهند داشت.

 

 

کد خبر 214168
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز