مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساعاتی پیش خورشید چهره‌ای خشن‌تر از همیشه از خود نشان داده و یکی از پرقدرت‌ترین شعله‌هایش از ابتدای سال تاکنون را به نمایش گذاشت.

خورشید

تصویر رصد‌خانه دینامیک خورشیدی از فوران اخیر

براساس گزارش فاکس نیوز، این شعله در دسته شعله‌های X قرار داشته و یک شعله X1.7 بود، شعله‌های سری X قدرتمند‌ترین فوران‌هایی هستند که خورشید می‌تواند از خود ایجاد کند، و با وجود اینکه شعله جدید در رتبه‌های کم انرژی سری X قرار دارد، قوی‌ترین فوران خورشیدی در سال 2013 معرفی شده‌است.

باوجود اینکه زمین از اتمسفری قوی برای محافظت در برابر چنین تشعشعاتی برخوردار است، اما رویداد خورشیدی ساعات گذشته در فاصله‌ای زیاد از زمین رخ داده و نمی‌تواند سیاره ما را تهدید کند. در پی این رویداد یک فوران کرونالی خورشیدی نیز ایجاد شد که آن نیز از فاصله‌ای ایمن از کنار زمین عبور کرد. هیچ سیاره دیگری نیز در مسیر این حباب پلاسمایی مغناطیسی قرار ندارد،‌تنها تلسکوپ اسپیتزر ناسا و فضاپیمای اپوکسی در خط آتش خورشیدی قرار گرفته‌اند.

شاید محل فوران این شعله از زمین فاصله زیادی داشته باشد،‌اما رصد‌خانه دینامیک خورشیدی ناسا توانست آن را دیده و از آن در طیف فرابنفش عکاسی کند.

شعله‌های خورشیدی نتیجه فشار شدید مغناطیسی هستند، با بالا آمدن توده‌ای مغناطیسی از بخشهای عمقی خورشید به سمت لایه‌های بیرونی، منطقه‌ای فعال ایجاد شده و با ایجاد انرژی بسیار شدیدی توسط پلاسمای کرونالی، تشعشعات شدیدی از خورشید ایجاد می کند. این منطقه فعال جدید فعلا برای زمین دردسرساز نخواهد بود اما به این زودی‌ها نیز ناپدید نخواهد شد و طی چند روز آینده چرخش خورشید آن را در جهت زمین قرار داده و ایجاد شعله‌های جدید از این منطقه می‌تواند زمین را تحت تاثیر قرار دهد.

خورشید درحال سپری کردن یکی از فعال‌ترین دوره‌های اوج فعالیت یا حداکثر خورشیدی است، دورانی که تعداد فوران شعله‌های خورشیدی و فورانهای کرونالی به اوج خود خواهد رسید.

کد خبر 214074
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز