دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: موزیسین‌های کشورمان در راستای برگزاری کنسرت‎های خارج از کشور خود، بیکار نمانده‌اند و همچنان بر طبل معرفی موسیقی ایرانی می‌نوازند.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، گر چه شاید در داخل ایران به علت اندک اندک داغ شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری، دست کم به ظاهر خبر از موسیقی و موسیقی دان بدان معنا که باید باشد، نباشد؛ اما موزیسین‌های‌مان در راستای برگزاری کنسرت‌های خارج از کشور خود، بیکار نمانده‌اند و همچنان بر طبل معرفی موسیقی ایرانی می‌نوازند. با این حال نمی‌توان از نظر دور داشت که در داخل کشور نیز کنسرت‌های قابل توجهی به لحاظ شماره این روزها برگزار می‌شود یا خواهد شد.

آوا و نواهای متعدد موسیقیایی توسط موزیسن‌های ایرانی در ژانرهای گوناگون به ویژه اصیل و مقامی، در سالی که گذشت در چند کشور خارجی طنین انداز شد. از لیان و رستاک مقامی تا دستان و سیلک سنتی. که ذکر نام هر یک از آنها و یادآوری قطعات شان خود مجال دیگری می طلبد. مجالی که در حوصله این گزارش نیست. اما مقدمه یادشده و در واقع کنسرت های موزیسین های ایرانی که از ابتدای سال 92 کلید خورده است، بهانه این گزارش کوتاه ما است. آنجا که نقش موسیقی اصیل و مقامی پررنگ است و مقامی تا بدانجا پررنگ که برخی از نوازنده ها و خواننده های برجسته و شناخته شده کشورمان در کنار مقام نوازان موسیقی فولکلور قرار گرفته‌اند تا محوریت موضوع، اجرای موسیقی مقامی ایرانی باشد، نه برجستگان و چهره‌های موسیقی اصیل.

در این باره به عنوان نمونه می‌توان به اجرای علیرضا ملاحسینی هنرمند کوبه ای نواز هرمزگانی اشاره کرد. او هفتم و هشتم اردیبهشت ماه سال جاری با کمانچه کیهان کلهر و آواز علیرضا قربانی در جشنواره 4020 اتریش به صحنه رفت تا یکی از نخستین اجراهای سال 92 موزیسین‌های ایرانی در خارج از کشور را رقم زده باشد.

بد نیست حال که در جشنواره یادشده افزون بر ملاحسینی، خواننده مطرح ایرانی؛ علیرضا قربانی و نوازنده و آهنگساز چیره دستی چون کیهان کلهر حضور دارند بیشتر بدانیم. 4020 یک فستیوال معتبر جهانی در عرصه موسیقی است که امسال با نام "آیینه ایران" برگزار شد. در این اجرا که با بداهه خوانی و بداهه نوازی آغاز شد اجرای چند تصنیف نیز به گوش می رسد. همچنین افزون بر هنرمندان یادشده، علی بهرامی فر نوازنده سنتور نیز اعضای این گروه را همراهی می‌کرد.

اما نه فعال خارج از ایران کیهان کلهر و نه علیرضا قربانی در سال جدید به اجرای یادشده ختم نمی شود و بنا بر اخبار رسیده دست کم در همین نیمه نخست 92 اجراهای دیگری در پیش داشته ایم و خواهیم داشت. که از جمله آن می توان به کنسرت کیهان کلهر با اعضای کمپین آمریکایی برای حمایت از زنان و کودکان هندی اشاره کرد. این اجرا 6 آوریل برگزار شد.

قربانی نیز با مهیار علیزاده رهسپار وین اتریش می شود تا حریق خزان را برای مخاطبان خارجی به اجرا درآورد. این دو به همراه یک آنسامبل حریق خزان را در چند شهر اروپایی نیز به صحنه خواهند برد. این کنسرت 28 آبان ماه سال جاری آغاز می شود و تا 15 روز به طول می انجامد.

اما در سال 92، ترکیه و شهروندان این کشور همسایه نیز از شنیدن موسیقی ایرانی به طور زنده نیز بی نصیب نمانده اند. چرا که گروه تلفیقی "آواز" از میانه اردیبهشت ماه سال جاری برگزاری کنسرت خود در استانبول را آغاز کرد. موسسه فرهنگی ناظم حکمت، شبکه تلویزیونی آی ام سی و سالن فاولا نخستین میزبانان گروه آواز بودند. اجرای این گروه در رادیو آنکارا و سالن اسکیبینی ادامه پیدا کرد. هادی سپهری سرپرست و خواننده این گروه است.

یکی دیگر از گروه‌هایی که فارغ از چگونگی آن موفق به معرفی موسیقی مقامی ایرانی در خارج از کشور شده است و یکی دو سالی بیشتر می شود که دیگر نام آن برای همگان آشناست، رستاک نام دارد. این گروه نیز به سرپرستی سیامک سپهری از 15 اردیبهشت ماه تا 22 خردادماه، در اروپا تورکنسرت برگزار می کند. رستاک در آلمان، هلند، سوئد و فرانسه بنا دارد، مروری بر آثار گذشته خود داشته باشد. پیش از این هنرآنلاین در گزارشی از برگزاری این کنسرت در دو کشور آلمان و هلند خبر داده که روابط عمومی این کنسرت، اضافه شدن کشورهای سوئد و فرانسه را اطلاع داده است.

پنجم خردادماه نیز دوازدهمین جشنواره موسیقی الموازین ایقاعات عالم در مراکش میزبان همایون شجریان و برادران پورناظری است. شجریان به همراه پورناظری ها در بخش جاده ابریشم جشنواره یادشده به اجرای قطعاتی از موسیقی ایرانی می پردازند.

اما جالب آنجاست که طنین موسیقی ایرانی به کنسرت‌ها ختم نمی‌شود. از آن رو که همایون شجریان به همراه حمید متبسم اواخر تابستان در آمریکا هم حضور پیدا می‌کنند. اما این بار نه برای برگزاری کنسرت که به بهانه انتشار آلبوم سیمرغ. "سیمرغ" به آهنگسازی متبسم و خوانندگی شجریان اواخر تابستان 92 از سوی کمپانی سلیستیال هارمونیا در آمریکا منتشر می‌شود.

این گزارش اشاره‌ای مختصر به برخی از اجراهای موزیسین های ایرانی در خارج از کشور داشته است. بی شک اخبار بیشتری از برنامه‌های بعدی این هنرمندان در رسانه‌ها منتشر خواهد شد و علاقه مندان موسیقی ایرانی شاهد هر چه بیشتر شناخته شدن موسیقی در سراسر جهان خواهند بود.

گزارش: سید محمدحسین لواسانی

کد خبر 214032
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز