گروه اقتصادی: «در یک آپارتمان 100متری به همراه همسر و 3فرزندم زندگی می‌کنیم.

اجاره

همسرم کارمند است و ثمره سال‌ها پس‌اندازش را به‌عنوان رهن خانه به صاحبخانه داده‌ایم. صاحبخانه برای تمدید قرارداد یکساله اجاره، بهای رهن کامل را دوبرابر کرده و حالا ما که چنین اندوخته‌ای نداریم، مانده‌ایم که برای زندگی به کجا پناه ببریم.» این، گلایه یک زن میانسال تهرانی است که نمونه‌ای است از نگرانی هزاران خانوار در آستانه فصل اجاره‌بها؛ فصلی که سال گذشته مستأجران را نقره‌داغ کرد.

به گزارش همشهری، بازار اجاره مسکن روزهای پرالتهابی را سپری می‌کند. این در حالی است که به‌گفته مشاوران املاک، از ابتدای خردادماه تا انتهای تابستان بیشترین متقاضی برای اجاره واحدهای مسکونی به بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند و معمولا در این چند‌ماه اجاره بها روندی صعودی را در پیش می‌گیرد. در این شرایط مسئولان وزارت راه و شهرسازی از طرح‌های ناکارآمد نظیر طرح تعزیراتی اجاره بها به‌عنوان راهکار مقابله با رشد بهای اجاره سخن می‌گویند؛ طرح‌هایی که در 2سال گذشته هم اجرا شد اما به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، هیچ تأثیری در کنترل قیمت‌ها نداشت.

مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با همشهری ضمن تحلیل بازار اجاره مسکن گفت: اجاره مسکن تابع قیمت ملک است. افزایش قیمت مسکن در چند‌ماه گذشته موجب رشد اجاره‌بها شده است. البته 20درصد قیمت مسکن حباب است و شاید وابستگی برنامه‌های اقتصادی به مسائل سیاسی در ماه‌های آینده موجب کاهش قیمت مسکن شود. وی دلایل توقف طرح بلوک بندی مناطق و قیمت‌گذاری آن را چنین شرح داد: فاز نخست آن که اطلاع‌رسانی بود را انجام دادیم اما فاز دوم آن که قیمت‌گذاری بود انجام نشد، چراکه کشور ما اسلامی است و حق مالکیت در آن محترم است. بر این اساس نمی‌توان بر اموال دیگران قیمت قطعی گذاشت. طرح تعزیراتی هم بر این اساس توفیقی نداشته و نخواهد داشت.

در این زمینه بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن نیز در تحلیل بازار اجاره‌بها به همشهری گفت: قیمت اجاره تابعی از نرخ مسکن است اما معمولا جلوتر از آن حرکت می‌کند؛ یعنی زمانی که دلایل گرانی مسکن کنار هم قرار می‌گیرند، ابتدا در اجاره تأثیر می‌گذارد و سپس بهای ملک گران می‌شود.

محمدعلی پورشیرازی به همشهری گفت: وقتی نگاه مالک به مسکن نگاه سرمایه‌ای است و کنترل قیمت در 270صنعت وابسته به ساختمان از دست خارج می‌شود، قیمت مسکن و اجاره نیز افزایش می‌یابد. این کارشناس مسکن ادامه داد: دولت با سیاست‌های دستوری نمی‌تواند جلوی افزایش قیمت را بگیرد. اگر دولت پای خود را از اقتصاد بیرون بکشد این مشکلات میان مردم حل می‌شود. دخالت دولت با طرح‌های شکست‌خورده نظیر تعزیراتی، نه‌تنها ثمره‌ای ندارد بلکه آرامش را از بازار می‌گیرد.

کد خبر 213868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز