جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: لیگ دوازدهم با فراز و نشیب‌هایش به پاپان رسید و باید منتظر فصل تازه بود اما آیا از گذشته درسی گرفته‌ایم.

به گزارش همشهری آنلاین، لیگ دوازدهم با قهرمانی استقلال به پایان رسید. این سال‌ها، دوران بالندگی امیر قلعه‌نویی است مردی که توانسته است به عنوان مربی بالای جدول خود را مطرح کند. استقلال به رغم شایسته‌گی‌هایش در زمین بازی برای قهرمانی اما گاه رفتاری در شان یک قهرمان نداشت. گله‌ها و ناله‌های مدام مدیرعامل این باشگاه به خاطر نداری و تکرار اینکه می‌روم، از عزت این تیم کم کرد.

در مقابل سپاهان به رغم اینکه نتوانست قهرمان لیگ شود اما سلوک و رفتاری با وقارتر نسبت به سایر تیم‌ها داشت. سرمربی این تیم بعد از هر ناکامی بهانه‌هایی مثل ناداوری و دشمنی شخصی با وی را مطرح نکرد. بازیکنانش کم‌تر مشکل‌ساز شدند. و بهانه‌جویی‌هایی مدیران این تیم بسیار اندک بود.

پرسپولیس امسال هم ناکام بزرگ نام گرفت. پرسپولیس اگر چه در حوزه‌های دیگر باشگاه‌داری مثل راه‌اندازی آکادمی و دانشکده علمی‌کاربردی اقدامات شایسته‌ای انجام داد اما نشان داد که در قواره یک تیم حرفه‌ای عمل نمی‌کند. اینکه برای انتخاب سرمربی به نظر سنجی رجوع کنند یا اینکه در انتخاب بازیکنان فقط به نام عنایت داشته باشند و در نهایت با تراکم در بعضعی پست‌ها و به رغم هزینه‌های زیاد در پاره‌ای پست‌ها بدون بازیکن بمانند گواهی بر این مدعا است. پرسپولیس در این فصل بیش از اینکه در میدان بازی کند بیشتر شو اجرا کرد. برنامه‌های اختصاصی برای باشگاهش در تلویزیون گرفت و چند چشن برپا کرد.

تیم‌های تازه به لیگ آمده مثل آلومینیوم و گهر نشان دادند که زیر ساخت‌های لازم برای برتر شدن را ندارند و این هشداری است برای تیم‌های جدیدی که به لیگ برتر خواهند آمد. تیم شایسته ذوب‌آهن که از دو سال پیش درگیر بحران‌های مدیریتی شد نتوانست از این نوسانات جان سالم بدر برد و از اقتدارش به شدت کاسته شد.

تراکتور سازی همچنان خوش می‌درخشد اما این تیم هم دارد به آفت نق زدن و بهانه تراشیدن مبتلا شده و همچون استقلال و پرسپولیس به جای اینکه فرصتی باشد برای اصلاح رفتار هواداران و تبدیل آنها به تماشاگران حرفه‌ای عملا مدیرانش برای خوشایند هوادارانی که گاه خطا می‌کنند و رفتاری نا زیبا دارند به توجیه‌گران حرفه‌ای مبدل شدند.

در لیگ دوازدهم نیز غالب مدیران در مواجه با شکست‌ها از شگرد داور بد است، گروهی نمی‌خواهند من موفق شوم، آقایان خودشان می‌دانند که مشکل کجاست و نظایر آن استفاده کردند. انصافا مقایسه مصاحبه‌های مربیان وطنی با کسانی مثل کی‌روش نشان از فاصله عمیق حرفه‌ای‌گری میان مربیان ما و آن‌ور آبی‌ها دارد.

لیگ دوازدهم عملا نتوانست پدیده‌ای در میان بازیکنان خلق کند و در حوزه داوری نیز مشکلات همچنان ادامه داشته و توجیه‌گری در دفاع از نقاط ضعف داروران نیز تداوم دارد.

لیگ سیزدهم قرار است به جای 18 تیم با 16 تیم برگزار شود باید دید آیا این اقدام تاثیری در کیفیت بازی‌ها خواهد داشت.

به زودی فصل نقل‌وانتقالات شروع می‌شود و مجددا آه و ناله از دست دلال‌ها سر به فلک خواهد کشید و مجددا همین مدیران با دلال‌ها سر میز مذاکره خواهند نشست. امسال باید دید با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تجربه سال گذشته آیا باز هم رقم‌های نجومی برای جذب بازیکنان پرداخت خواهد شد یا نه. تجربه استقلال در این زمینه موفق بود و تجربه پرسپولیس شکست خورده.

کد خبر 213428
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز