همشهری آنلاین: مصاحبه‌ای با "فهیم دشتی"، یک تحلیلگر سیاسی از کابل انجام داده است.

پاکستان

به گزارش شبکه پرس تی‌ وی: آقای دشتی به برنامه ما خوش آمدید. در ابتدا در مورد درگیری‌های مرزی صحبت می‌کنیم. حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، در مورد این مساله صحبت کرده است. ایا به نظر شما این صحبت‌ها نشانه متشنج‌تر شدن اوضاع نیست؟

دشتی: من فکر می‌کنم که این تنش برای مدتی دوام خواهد داشت، ولی من فکر نمی‌کنم که این مرز "دوراند" برای هر دو کشور به صورت یک مساله جدی دربیاید. از دیدگاه افغانستان و از دیدگاه حامد کرزی هر دو طرف در حال نقش آفرینی هستند. من فکر می‌کنم سئوال در مورد موضع طالبان مطرح است و این که به فرض اگر جنگی میان افغانستان و پاکستان دربگیرد، طالبان با کدام طرف خواهد بود.

در غیر این صورت، این شرایط یعنی اختلاف مرزی مساله‌ای است که چندین سال است وجود دارد و دولت افغانستان واکنش نشان نداده است، ولی حالا که حامد کرزی از سیاست‌های پاکستان در قبال مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان سرخورده شده است، این واکنش را نشان می‌دهد. چرا که دریافته است که پاکستانی‌ها نمی‌خواهند طالبان را بر سر میز مذاکره بیاورند و به همین دلیل حامد کرزی می‌خواهد یک کارت دیگر خود را بازی کند.

اما از دید پاکستان، دولت افغانستان است که نمی‌خواهد خط فاصل مرزی دوراند را حفظ کند و آن‌ها نمی‌خواهند در مورد آن طرف دوراند صحبت کنند، چون دوراند خط مرزی است. به همین دلیل من فکر می‌کنم این بازی برای مدتی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 213302
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز