گروه اقتصادی: روز یکشنبه لایحه دولت برای بازگشت قیمت گازوئیل به 16 تومان و اصلاح مصوبه مجلس در تبصره 13 در مجلس تصویب شد.

از مجموع 200 نماینده حاضر 103 نفر به این لایحه رای مثبت دادند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه سال جاری تصویب کرده بودند که علاوه بر سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن به 100تومان، قیمت گازوئیل نیز از 16 تومان به 45 تومان افزایش یابد.

با حسن مرادی، عضو هیئت رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با وجود کاهش قیمت گازوئیل به قیمت سابق، افزایش قیمت‌هایی ناشی از آثار روانی افزایش قیمت گازوئیل صورت گرفته است. آیا با کاهش مجدد قیمت گازوئیل این افزایش‌ قیمت‌ها جبران می شود؟

برخی براین باورند که این افزایش قیمت‌ها ناشی از شایعه افزایش قیمت سوخت بود (هرچند پیش از اجرا) بود.

برخی افزایش‌ها بی‌حساب و کتاب رخ داد و دولت هم جلوگیری نکرد. با تصویب این لایحه، حال دولت موظف است که قیمت‌ها را به سطح سابق برگرداند.

در حمل و نقل شهری حدود 150 تومان  و حمل‌ونقل بین شهری بیش از 500 تومان افزایش قیمت رخ داده که این خلاف است و دولت باید از آن جلوگیری کند.

  • با توجه به تاثیر تورمی که رخ داده بود و به نظر می رسد که دولت نتواند آن را به سطح قبلی بازگرداند آیا اجرای مصوبه مجلس به نفع دولت و مردم نبود؟

 البته دولت موظف است که برای بازگشت قیمت‌ها اقدام کند ولی به نظر من این به نفع دولت و مجلس بود.

با اجرای مصوبه قبلی و افزایش قیمت گازوئیل، از اتلاف منابع ملی و قاچاق آن جلوگیری می شد و حدود 3 میلیارد تومان هم برای دولت درآمد داشت که بخشی از آن صرف توسعه روستا‌ها می‌شد. ولی به‌هر حال و با اختلاف اندکی این لایحه تصویب شده و قیمت گازوئیل به سطح 16 تومان بازگشت.

  • در مورد رای‌گیری برخی از نمایندگان تشکیک کردند چه مسئله ای رخ داد که این مسئله مطرح شد؟

لایحه دولت با اکثریت ضعیفی رأی آورد و هفته گذشته و هنگام طرح دو‌فوریت آن نیز همین مسئله تکرار شد.

در هنگام بررسی لایحه نیز تلاش شد تا لایحه بدون تغییر تصویب شود و با این وجود با رأی بسیار ضعیف و اختلاف 1 تا 2 رای تصویب شد که البته بر روی تابلو تعداد آراء کمتر بود، ولی به هرحال این لایحه اکنون تصویب شده و ما از آن دفاع می‌کنیم اما دولت باید قیمت‌ها را به سطح قبلی برگرداند.

کد خبر 21329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز