همشهری آنلاین: پرس تی وی درباره اوضاع افغانستان با مارک گلن، عضو جنبش هلال و صلیب، گفت‌وگو کرده است.

افغانستان
  • آقای گلن، به نظر می رسد که حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، حضور نظامیان امریکایی در آن کشور را تمدید کرده است. به نظر شما ادامه حضور نظامی امریکا تا چه حد بر تشدید وضعیت جاری تاثیر خواهد داشت و موجب افزایش حملات علیه نظامیان امریکایی خواهد شد؟

مارک گلن: خب، شرایط تنها بدتر خواهد شد، زیرا مردم افغانستان خواهان حضور نظامیان امریکایی در کشور خود نیستند. این کشور افغانستان است، «امریکاستان» نیست. امریکایی ها و نیر نظامیان ناتو نیز که در حال حاضر در افغانستان به سر می برند و موجب همه هرج و مرج‌ها در این کشور هستند به افغانستان تعلق ندارند.

حقیقت این است که دعوت حامد کرزی از امریکا برای ادامه حضور در آن کشور، تنها بازتاب این حقیقت است که او از دولت واشنگتن رشوه گرفته است تا از امریکا برای تمدید حضور خود در افغانستان دعوت به عمل آورد.
شرایط جاری صرفا بدتر خواهد شد زیرا این جنگ در واقع جنگ امپریالسم است. هدف از این جنگ نه تنها تامین امنیت منافع مالی آمریکا است، بلکه در عین حال منافع اسرائیل در سراسر جهان را نیز تامین می کند. و مردم افغانستان نیز به این واقعیت پی برده اند.

مردم افغانستان همواره می شنوند که بمبی بر سر خانه ای یا بر روستایی فرود آمده و جان ده‌ها انسان بی گناه را گرفته است. این موضوع تنها نفرت مردم افغانستان را از امریکا و غرب بیشتر می کند.

اما می دانید که در نهایت ما باید افرادی همانند حامد کرزی و باراک اوباما را مقصر بدانیم. واقعیت این است که این مردم امریکا هستند که تصمیم می گیرند پسران و دختراتن آن‌ها در این جنگ بی معنی و بی پایان کشته شوند یا خیر. در واقع این مردم امریکا هستند که متاسفانه مقصرند و این رهبران فاسد، حریص و ظالم را بر سر کار آورده اند.

  • منظور شما از این که می فرمایید جنگ افغانستان برای امریکا منافع مالی دارد، چیست؟

خب روشن از که افغانستان به لحاظ منابع طبیعی و معدنی کشور بسیار ثروتمندی است و امریکایی ها نمی خواهند کشورهایی دیگر همچون روسیه به این منابع دسترسی پیدا کنند.

افغانستان سرشار از منابع نفت و گاز است و این کشورهای صنعتی نیز به نفت و گاز طبیعی وابسته‌اند، همان گونه که خون آشام به خون وابسته است.

از این رو، آن‌ها می خواهند اطمینان حاصل کنند که ایالات متحده و دیگر قدرت های مالی غرب پیش از آن که هر کشور دیگری به منابع افغانستان دسترسی پیدا کنند، به این منابع طبیعی چنگ اندازند.

به ویژه آن که روسیه در سال های اخیر اثبات کرده است که در برابر امپریالسم غرب ایستاده است و به ویژه با توجه به آن که اکنون در سوریه رخ می دهد. اکنون این مسئله آشکار است. آن ها نمی خواهند روسیه بتواند به بازیگری در عرصه بازار مالی تبدیل شود و دسترسی روسیه به این منابع به طبع بر اهمیت این نگرانی می افزاید.

  • به نظر شما تصمیم حامد کرزی چه معنایی برای مردم افغانستان دارد؟ این تصمیم چه تصویری از حامد کرزی در اذهان مردم افغانستان ترسیم می کند؟ بسیاری از مردم افغانستان گفته اند که حامد کرزی به آنان خیانت کرده است.

حامد کرزی به مردم افغانستان خیانت کرده است. هر رهبری در جهان که از یک ارتش امپریالیستی دعوت کند تا به کشور او بیایند و مردم کشور او را بکشند به مردم خود خیانت کرده است.
من مطمئن هستم مردم افغانستان شرایط را آن گونه که هست می بینند و درک می کنند. این واقعیتی است که گریز از آن امکان پذیر نیست- این واقعیت که حامد کرزی در امریکا تحصیل کرده است و با پول امریکایی ها زندگی لوکس و مجللی برای خود به وجود آورده است. این مسئله از توجه مردم امریکا نیز به دور نبوده است.

افغانستان یک دیگ بزرگ در حال جوش است. شرایط در افغانستان فقط در حال بدتر شدن است. چیزی که موجب تعجب من و دیگران می شود این است چه کسی به این چیزها تعجب می‌کند که این افراد که انتظار می رود تحصیل کرده باشند نمی توانند ۲ را با ۲ جمع کنند و تشخیص دهند که در حال باختن بازی هستند و بهتر است زمانی که بازی را باخته اید تنها سکوت کنید.

کد خبر 212645
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز