یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

محمدحسین لطیفی که این روزها مشغول کارگردانی سریال «دودکش» است معتقد است که انتخاب نام سریال نشانه آن است که اگر فضای پر دود کنار برود همدیگر را بهتر شناخته و دوست خواهیم داشت.

محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون که این روزها سریال دودکش را برای پخش در‌ماه رمضان از شبکه اول سیما می‌سازد در گفت‌وگو با مهر به ارائه توضیحاتی از تازه‌ترین کار خود پرداخت و گفت: زمانی که با مدیران تلویزیون قرار گذاشتیم این کار را کلید بزنیم، عهد و پیمان بستیم زندگی بسازیم و مردم را با خودشان مواجه کنیم، بنابراین ما قصه پر پیچ و خمی نداریم و به‌دنبال ایجاد لحظاتی هستیم که همه‌مان به نوعی تجربه‌اش را داریم و دودکش روی آنها دقیق می‌شود. وی افزود: از موقعیت‌هایی که در سریال ایجاد می‌شود فضای مفرحی نیز شکل می‌گیرد. اگر لبخندی می‌زنیم انگار خودمان را می‌بینیم و به‌خودمان لبخند می‌زنیم. من لحظاتی که سریال را می‌بینم چنین حسی دارم. انگار انسان‌های اطراف‌مان را بهتر می‌بینیم. لطیفی تأکید کرد: قرار نیست کار خارق‌العاده‌ای انجام دهیم همین که در اوج سادگی با بیننده ارتباط برقرار کنیم سخت‌ترین کار است و این روزها با بچه‌ها این سختی را تجربه می‌کنیم. این کارگردان درباره علت انتخاب دودکش برای عنوان سریال که تاکنون 80درصد تصویربرداری آن انجام شده است، تصریح کرد: من اسم‌های تک سیلابی یا در نهایت دو سیلابی را برای اسم دوست دارم. یادم است زمانی که عینک دودی را ساختم همه پرسیدند چرا عینک دودی؟ گفتم به این خاطر که ما داریم یکدیگر را با عینک دودی می‌بینیم. کافی است آن را برداریم و دیگران را شفاف‌تر ببینیم.

سازنده سریال صاحبدلان ادامه داد: دودکش نیز برای من همین است. اینکه ما در یک فضای پر از دود هستیم و اگر دودکشی باشد ما همدیگر را خیلی خوب خواهیم دید، همدیگر را دوست خواهیم داشت و به هم محبت خواهیم کرد. این عنوان خیلی ساده است و از طرفی کمی حالت مفرح و طنز را در خود دارد. همانطور که گفتم از اسامی چندسیلابی و اینکه جمله‌ای را برای عنوان فیلم‌ام انتخاب کنم هم زیاد خوشم نمی‌آید و در میان آثارم چنین چیزی نداشته‌ام؛ از نخستین فیلم‌ام که سرعت بوده تا عینک دودی، دختر ایرونی، روز سوم، وفا و....

لطیفی در پاسخ به اینکه آیا دوباره حاضر است فعالیت در شبکه نمایش خانگی را تجربه کند، تصریح کرد: امکان تجربه این فضا برایم وجود دارد اما احساس شخصی‌ام این است که ما به مردم بد کرده‌ایم و حق با مردم است. اگر شرایط به‌گونه‌ای بود که خود من قلب یخی3را تمام می‌کردم و قصه به اتمام می‌رسید، ماجرا شکل دیگری بود.

وی یادآور شد: دلایل این موضوع فعلا بماند و یک توضیح جدی خواهم داد که چرا من از آن کار کناره گرفتم. برای مهران مدیری هم در بخش دیگری این اتفاق افتاد و درنتیجه مردم به ما بی‌اعتماد شدند. بنابراین حق مردم است که روبه‌روی ما موضع بگیرند و این باعث رکود شبکه نمایش خانگی خواهد شد. این کارگردان خطاب به مخاطبان سریال‌های شبکه نمایش خانگی بیان کرد:‌ مردم بدانند مسئله کپی غیرمجاز همه بچه‌ها را نابود کرد و تا زمانی که حق کپی رایت در ایران به تأیید، تصویب و اجرا نرسد، بعید است من در شبکه نمایش خانگی کار کنم چون به این باور رسیده‌ام که امکان ندارد مجموعه‌ای کپی نشود. میزان این کپی نیز طبق آمار 80درصد است و ما تنها 20درصد خرید داریم و این یعنی نابودی تهیه‌کننده. لطیفی درباره این نظریه که ورود سریال‌ها به شبکه نمایش خانگی به این سیستم آسیب زده است، یادآور شد: بگذارید من توضیح بدهم. اتفاقا تک‌فیلم‌ها هستند که به کل مجموعه فرهنگ سینمای ایران لطمه زده‌اند. این لطمه است که ساخت کارهای سخیف با 70میلیون در 10روز جمع می‌شود و قصه‌های زیبایی را نابود می‌کند آن هم با عکس بازیگری روی محصول که سه روز هم بازی نداشته و از این طریق به مردم خیانت می‌کنند. ما اکثرا دنبال سود می‌آییم اما اگر کمی هم به فرهنگ، سینما و ارتقای آنها در ایران فکر کنیم، این همه با هم دشمنی نمی‌کنیم.

کد خبر 212485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز