چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر-ترجمه: پیمان اکبری: شبکه چهار سیما از اواخر دی‌ماه دست به پخش سریال انگلیسی «حادثه» زده است. این درام پزشکی را می‌توان در زمره طولانی‌ترین سریال‌های تلویزیونی تاریخ قرار داد. مسئولیت کارگردانی این سریال از روز ابتدایی تا‌کنون به‌عهده جرمی بروک و پول انوین بوده است.

سریال حادثه


وقایع این سریال در شهر تخیلی ویورن واقع در جنوب غربی انگلستان رخ می‌دهد. داستان فیلم در بیمارستان این شهر صورت می‌گیرد و روی کارکنان بیمارستان، بیماران و بخش اورژانس و حوادث بیمارستان تمرکز دارد. از سال1999 سریال دیگری به نام «شهر هولبی» به‌عنوان یک بخش فرعی از سریال حادثه شروع به‌کار کرد. قسمت‌هایی از این سریال در همان بیمارستان هولبی فیلمبرداری شده و به جرأت می‌توان گفت که حضور گاه و بیگاه بازیگران هر سریال در سریال دیگر و تلاقی فیلمنامه دو سریال باعث جذابیت بیشتر این برنامه برای بینندگان شده است، با این حال تمام قسمت‌های این دو مجموعه در عین پیوستگی مستقل از سریال دیگر است.

آنچه که کار را برای دست‌اندرکاران این سریال دشوار ساخته پخش بلندمدت آن است. پخش این سریال از سال1986 تا به امروز ادامه دارد و در طول 27سال پخش حادثه بیش از 400بازیگر در این سریال حضور یافته‌اند. این سریال فصل ابتدایی خود را با 10بازیگر اصلی آغاز کرد اما با گذشت زمان و افزایش محبوبیت حادثه، بازیگران دیگری نیز به آن اضافه شدند. با‌توجه به کثرت ورود و خروج بازیگران از کادر این سریال، وظیفه سنگینی بر دوش تیم نویسندگان است تا با تغییر در فیلمنامه شخصیت‌هایی را بنا به ضرورت از داستان خارج و یا به آن وارد کنند. در سال2004 مجله TIMES عنوان کرد که حادثه بیش از هر سریال دیگری در انگلستان بازیگران خوب و قدرتمند را وارد عرصه سینما و تلویزیون کرده است. از این بازیگران بزرگ می‌توان به کیت وینسلت، اورلاندو بلوم و تام هیدلستون اشاره کرد.

با اینکه لیست بازیگران این سریال بارها دستخوش تغییر شده است اما درک تامپسون همواره به‌عنوان بازیگر اصلی حادثه بوده است. این بازیگر ایرلندی که نقش چارلی فرهد را ایفا می‌کند به نوعی به نماد این سریال بدل شده است. او در پاسخ به اینکه لقب روح این سریال را به او داده‌اند، می‌گوید: «به‌نظرم واقعا همینطور است، چارلی تاریخچه این سریال است و با حضور در صحنه‌های مختلف این تاریخ را به نمایش می‌گذارد.»

درحالی‌که بارها و بارها بازیگرانی از این سریال رفته و یا به آن بازگشته‌اند شخصیت چارلی با وجود اتفاق‌های فراوانی که برایش افتاده همچنان ثابت مانده است. او که در طول این داستان با چالش‌های زیادی ازجمله سکته قلبی، اصابت گلوله، تصادف و غرق‌شدگی دست و پنجه نرم کرده، با حضورش در فیلمنامه باعث آرامش بخشیدن به ساکنین شهر هولبی می‌شود. تامپسون می‌گوید: «در ابتدا فکر می‌کردم حداکثر در سه فصل از این سریال حضور خواهم داشت اما الان در فصل بیست و ششم هستیم و من از این موضوع خوشحالم. به‌نظرم کارگروهی و صمیمیت زیاد بین اعضای گروه از مهم‌ترین عوامل حضور طولانی من در این پروژه است».

او که تجربه بازی در فیلم «بازی هری» را دارد در مورد رفت‌وآمد بازیگران می‌افزاید: «در ابتدا این موضوع بسیار ناراحت‌کننده بود اما پس از گذشت چند سال خداحافظی با بازیگران تبدیل به امری طبیعی شد. ما مثل یک خانواده در کنار یکدیگر هستیم و خاطره‌های زیادی از هم داریم».

جرمی بروک و پول انوین ‌کارگردانان این سریال هر دو فارغ التحصیل رشته درام از دانشگاه بریستول هستند. بروک و انوین به‌علت بیماری و تصادف مدت زیادی را در بیمارستان بستری بودند. مشاهده جو حاکم بر بیمارستان و سخت‌کوشی کارکنان ایده ساخت چنین سریالی را در ذهن آنها زنده کرد. جرمی بروک در مورد شروع به‌کار این مجموعه چنین می‌گوید: «ما می‌خواستیم فشار کاری پرسنل یک بیمارستان و سختی‌های کار آنها را به تصویر بکشیم. تمام تلاشمان را به‌کار بستیم تا کار کلیشه‌ای انجام ندهیم و شخصیت‌ها را با تمام نقاط ضعف و قوتشان در داستان دخیل کنیم. درهمین راستا سناریو را به‌گونه‌ای نوشتیم که هر بعدی را شامل شود. از کمدی و تراژدی تا روابط دوستی و فامیلی و حتی سیاسی.»

پول انوین می‌افزاید: «بزرگ‌ترین مشکل ما کمبود تجربه بود. ما در سن 25سالگی و بدون هیچ تجربه‌ای در کار تلویزیونی شروع به نوشتن فیلمنامه کردیم، برای تعریف شخصیت‌ها از پیتر سالت الهام گرفتیم. او یکی از پرستارهای اورژانس بود که با هوش و آرامش خیره‌کننده‌ای با مشکلات مقابله می‌کرد. ویژگی‌های شخصیتی او کمک بسیار زیادی در خلق شخصیت‌ها به ما کرد. ما برخلاف آنچه انتظارش را داشتیم مورد استقبال بیننده‌های تلویزیونی قرار گرفتیم. این باور نکردنی بود.»

این سریال موفق جوایز متعددی ازجمله بهترین فیلم درام در سال‌های1991و 1992، محبوب‌ترین درام انگلیسی در سال1999 و بهترین درام ادامه‌دار را در سال2007 از آن خود کرده است.این سریال در 47قسمت 50دقیقه‌ای در روزهای جمعه ساعت 18:20پخش و دوشنبه‌ها ساعت20:30 باز‌پخش می‌شود.

کد خبر 205165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز